Eerder dit jaar waren we behoorlijk lyrisch over Chinatown Wars, en met goede reden. De game ging zowel terug naar de roots van Grand Theft Auto als dat het vernieuwde. Als een vogel bekeek je de actie van bovenaf, maar dat wel in drie dimensies. Daarnaast zorgden de subtiele minigames met de stylus ervoor dat geen missie verveelde. Kortom, er was altijd wel weer een originele insteek. Wat doet deze game dan op de PSP?

Huang Lee heeft één missie: een oeroud zwaard naar zijn oom Kenny in Liberty City brengen. Huang's vader is vermoord en zijn familie heeft het zwaard nodig om de baas te blijven van alle gangs in de corrupte stad. Al bij aankomst is Huang de pineut en hij belandt dan ook beroofd en toegetakeld op de achterbank van een zinkende auto… Chinatown Wars is typisch Grand Theft Auto!

Geforceerd

Laten we voorop stellen dat het altijd een feest is om een GTA-game te spelen. PSP-bezitters die Chinatown Wars begin dit jaar misliepen krijgen dus sowieso een geheel nieuw avontuur op hun bord en ook nog eens eentje die goed gevuld is met leuke missies, grappige dialogen en typische GTA-personages. Tot zover geen vuiltje aan de lucht, of het moet de smog van Liberty City zijn.

Er zijn echter enkele momenten dat de PSP-versie van Chinatown Wars een beetje geforceerd aanvoelt. Deze momenten komen om de hoek kijken wanneer je de minigames speelt, want die heeft Rockstar er gewoon ingelaten. Logisch natuurlijk, want het was vast een hels karwei geweest om deze er allemaal uit te slopen. Zonder aanrakingsgevoelig scherm worden de minigames uitgevoerd door knoppencombinaties in te voeren en dat geeft bij lange na niet zoveel voldoening als een stylus gebruiken. Aan de andere kant storen ze ook niet, het is dus alleen een stapje terug voor gamers die de DS-versie al hebben kunnen spelen.

Technische voordelen

Daar staat tegenover dat de PSP bepaalde technische voordelen heeft ten opzichte van de Nintendo DS, en Chinatown Wars benut die voordelen volledig. Het brede scherm geeft een veel beter beeld van Liberty City en de toch wat wazige DS-graphics zijn ingeruild voor haarscherpe wegen en gebouwen. Effecten, zoals ontploffingen en rook, komen ook wat beter tot hun recht op de PSP.

Daarnaast is ook het geluid is enorm vooruit gegaan. Waar de teksten van nummers in de DS-versie nog ontbraken, daar zitten ze er nu allemaal in. Een wereld van verschil en een belangrijke verbetering, want muziek hoort nou eenmaal bij de complete GTA-ervaring.

Of er nog andere verbeteringen zijn? Nee, niet echt. Of je moet de toevoeging van nog meer races en kill frenzies als gigantisch pluspunt beschouwen. Altijd mooi meegenomen natuurlijk, en een bevestiging dat Rockstar echt zijn best wil doen een zo compleet mogelijk product af te leveren in plaats van een makkelijke overzetting. Verder is Chinatown Wars nagenoeg dezelfde game als op de DS.

Uitzonderlijke kwaliteit

En laat dat nou eerder positief dan negatief zijn. Chinatown Wars was namelijk altijd al een product van uitzonderlijke kwaliteit en dat heeft niet puur te maken met de unieke besturingsopties van de Nintendo DS (al werden die goed benut). Chinatown Wars is zo goed vanwege de briljante stad waarin het zich afspeelt, de vele details op en naast de weg en de talloze uren plezier die je hebt met de diverse missies. Of je nu iemand vanuit een hotel met een sniper rifle neerschiet of met een kraan een stel auto's de haven ingooit; je verveelt je geen moment. Natuurlijk blijft dat plezier compleet intact op de PSP en natuurlijk voelt Chinatown Wars nog net zo verfrissend aan als een half jaar geleden.