Grand Theft Auto 3 | Gamer.nl

Vijf jaar geleden kwam ik in aanraking met de demo van Grand Theft Auto. Ik kende het spel eigenlijk alleen van een klein previewtje dat ik ergens gelezen had en het zag er niet zo heel erg boeiend uit. Maar zowat meteen naar het opstarten pakte Grand Theft Auto me bij de keel en liet me niet meer los. Zelden heeft een spel zo'n goede eerste speelindruk op me gemaakt als deze. Het spel had immers iets dat tot dan weinige (actie)spellen wisten te bieden: vrijheid. Daarnaast was het thema ook niet allerdaags. In Grand Theft Auto kreeg je namelijk de kans in de huid te kruipen van een coole gangster die niets anders deed dan dood en verderf zaaien. En wat is er nou leuker dan gewoon een auto jatten in plaats van ze uit een menu te selecteren? Grand Theft Auto was destijds een droom die uit kwam.

Grand Theft Auto 2 stelde echter een beetje teleur. De realistische aanpak was wat weggeëbd en het zag er allemaal wat futuristisch uit. De auto's waren niet meer herkenbaar als auto's die je doorgaans ziet rondrijden. Daarnaast zat de gameplay vol met nieuwe ideeën die nog niet allemaal perfect uitgewerkt waren, en deed de stad in zijn geheel lang niet zo echt aan als in het eerste deel. Wel had dit tweede deel een geweldige multiplayeroptie, en de map “tiny town” zorgde ervoor dat je ook met zijn tweeën enorm veel plezier kon beleven zonder uren naar elkaar te moeten zoeken.

Het tweede deel in de GTA serie introduceerde onder andere de SWAT

En nu is het derde deel er dan eindelijk. Eerst uit op de Playstation2, nu ook geport naar de PC. Voor de mensen die de Playstation2 versie al hebben bied de PC versie echter weinig nieuws, en zij kunnen dan ook beter wat geduld uitoefenen voor het vierde deel dat deze herfst uit zou moeten komen. Maar de PC spelers die de PS2 versie nog niet gedaan hebben, lees vooral verder en raak overtuigd van de pracht die dit spel te bieden heeft! Grand Theft Auto 3 is immers volledig in 3D en heeft het beste uit de eerste twee delen in zich verenigd en er nog een dikke schep bovenop gedaan!