Grand Prix 3 | Gamer.nl

Grand Prix 3. Na 4 jaar is het nieuwe meesterwerk van Geoff Crammond af. Of blijkt het een opgeblazen motor te zijn? In deze review zal ik GP3 grondig testen om te kijken of we hier te maken hebben met een spel dat een mijlpaal zal zetten in de gamegeschiedenis of gewoon maar 'een van de vele(?) racegames' is.

Features

Het hele spel draait om puur realisme en bevat daarom alleen features die direct te maken hebben met de formule 1. Ik zal hier in het kort de belangrijkste race features opnoemen.

Quickrace

Vertelde ik net dat alle features te maken hebben met het echte formule 1 racen, heeft de eerste feature er eigenlijk niets mee te maken. Quickrace is, zoals de naam al aangeeft, instappen en racen. Maak je keuze uit de beschikbare coureurs en ga racen op een van de aanwezige circuits.

Practice

Oefening baart kunst. Ook in dit spel kan je de baan in practice-mode beter leren kennen. Hier is het mogelijk je bolide af te stellen op persoonlijke voorkeuren om zo nog die extra kilometertjes te halen of je F1kar prettiger te laten rijden.

Non-Championship race

Een compleet raceweekend in de formule 1 bestaat uit drie dagen en diverse trainingen, kwalificatie en race. Wil je dit allemaal meemaken dan is de non-championship mode wat voor jouw. Train op vrijdag, kwalificeer je op zaterdag op pole en win de race op zondag. Dat is dan de meeste ideale scenario mogelijk. Maar voor de echte formule 1 fans blijft er maar één feature over……

The Championship Season

Maak een heel formule 1 seizoen mee. Race op alle zestien de circuits en wordt wereldkampioen.

De Gameplay

GP 2 was de eerste racesimulator die een goed realisme had. Nog steeds rijd ik af en toe rondjes met dit spel op de diverse circuits en met het kleurenschema van dit seizoen. Door de jaren heen werd dit spel door veel fanaten in het leven gehouden met nieuwe circuits, nieuwe auto's en de juiste reclame. Maar met de komst van GP 3 gooi ik GP 2 overboord en race mijn rondjes met de nieuwste creatie van Geoff Crammond.

Het eerste wat opvalt is dat het heel sterk lijkt op GP 2. Op zich hoeft dit niet slecht te zijn, want GP 2 was/is gewoon een sterk game. Natuurlijk zet ik de diverse hulpmiddelen uit en race volledig op eigen kracht want de kick wil ik wel voelen. Ben je GP 2 al gewend dan kan je gelijk gas geven in GP 3 want aan de besturing is niet veel veranderd. Als een “ervaren rot” draai ik mijn rondje op de circuits en stel de auto steeds beter af. Sneller moet het kunnen.

Zie ik daar wat regenspatjes vallen? Ja, voor degene die het al verwachtte, de wolken in GP 3 kunnen ook echt openbarsten met bijhorende stortbui. Racen in de regen is niet een andere grafische feature maar zal ook echt effect hebben op jouw racegedrag. Wat wel opvalt dat het redelijk vaak regent en dat hoort mi chien wel in dit seizoen maar in 1998 waren er naar mijn weten niet veel natte races. Voor de rookies is dit trouwens bij te stellen zodat die het wat makkelijker hebben.

Om het maximale uit een wedstrijd te halen moet je jouw F1wagen goed afstellen. Hierin ligt in mijn ogen de kracht van de grand prix reeks. Je moet zelf je auto afstellen, testen en weer afstellen, net zolang tot je de maximale prestaties kan halen. Zo kruip je een beetje in huid van jouw gekozen coureur. Over- of onderstuur je krijgt er allemaal mee te maken. Ben je nieuw in de wereld van de formule 1 en weet niet waar ik het nu over heb? Geen nood want Microprose heeft een er een handleiding bijgedaan van maar liefst 174 pagina's. Hierin worden naast de opties van het spel ook informatie gegeven over het afstellen van je auto. Maar ook alle circuits worden besproken. Deze handleiding is ook voor de formule 1 fan een ware aanvulling in zijn boekenkast.

In de deze dagen van online gaming zullen ze bij Microprose toch wel hebben gedacht aan een netwerk optie? Gelukkig wel, al is het spelen via internet vanwege de huidige modemsnelheden niet mogelijk. Spelen over een LAN zal echter niet al teveel problemen op mogen leveren. Volgens de handleiding kan er met 22 man tegelijk worden gespeeld. In de praktijk zal dit echter rond de 10 liggen, om de snelheid nog aanvaardbaar te houden.

De gameplay is gewoon dik in orde. Het rijdt allemaal, zover ik heb kunnen na gaan, zeer realistisch. Te hard door te bocht, een spin is het gevolg. Zijn er dan geen minpunten aan de gameplay? Ja die zijn er wel. De zwarte vlag situatie bijvoorbeeld, i.p.v. van een stop-and-go penalty te geven zwaait men met een zwarte vlag en gaat je motorvermogen naar de 30% toe. Ten eerste is de zwarte vlag niet de juiste straf maar de uitvoering is daarnaast nog fout ook. Dit soort fouten zaten er in GP 2 ook al in en zitten er nu nog steeds in en dat is een ernstig minpunt.