Gothic was de eerste titel van het Duitse Piranha Bytes en was zeker voor een debuuttitel erg succesvol. Vooral in Duitsland vloog de RPG over de toonbank, terwijl ook in het buitenland wisselend succes werd gehaald. In Nederland kwam de verkoop echter nooit helemaal van de grond, wat vooral te danken was aan de belabberde distributie van de titel. Toch wist Gothic ook in Nederland een schare trouwe fans op te bouwen die gespannen wachtten op het tweede deel uit de reeks. Dit onvermijdelijke tweede deel kwam eind vorig jaar in Duitsland op de markt en werd zo'n groot verkoopsucces dat het derde deel in de serie ook alweer is aangekondigd. Nu is enkele maanden later de rest van de wereld aan de beurt om kennis te maken met Gothic II. Heeft Piranha Bytes de hooggespannen verwachtingen van haar fans waar kunnen maken?

Gothic II gaat verder waar Gothic ophield. De naamloze held uit het verhaal heeft de Sleeper, een archdemon, verslagen in een eeuwenoude tempel en als gevolg hiervan is de magische barrier die rond de Valley of Mines hing verdwenen. Nadat de Sleeper verslagen is stort de tempel echter in, en de held wordt bedolven onder het puin. Slechts in leven gehouden door zijn magische harnas wordt hij uiteindelijk teruggeroepen door de necromancer Xardas, zijn sinistere mentor die nu huist in een nieuwe toren nabij de havenstad Khorinis. Onze held denkt dat met het verslaan van de Sleeper alles voorbij is, maar helaas moet Xardas hem teleurstellen. Op het moment dat hij stierf riep de Sleeper namelijk alle andere duivelse wezens op om naar de Valley of Mines te komen, een oproep die ze gedwongen waren te volgen. Als gevolg daarvan is er in de Valley of Mines niet alleen meer een leger van Orcs, maar zijn er ook 4 draken neergestreken die bovendien ook nog eens hun eigen schare dienaren hebben meegebracht. Uiteraard is het aan de speler in de rol van de naamloze held om deze draken te verslaan en de mensheid te redden.

Spelers van Gothic die denken dat dit met de kracht die de held aan het einde van Gothic had een fluitje van een cent moet zijn komen er echter bedrogen uit: In de tijd dat hij bedolven was onder de overblijfselen van de tempel van de Sleeper is de held veel vergeten, waardoor hij zwak is en al zijn vaardigheden opnieuw zal moeten leren. Als eerste actie stuurt Xardas onze held naar de stad Khorinis, waar de Paladins zijn aangekomen met in hun bezit “The Eye of Innos”, een amulet dat van vitaal belang is voor de strijd tegen de draken. De held zal de Paladins moeten overtuigen dat hij voorbestemd is om “The Eye of Innos” te dragen om vervolgens de draken te vernietigen. Er lijkt echter in dit spel nog een andere duistere speler betrokken te zijn die achter de schermen aan de touwtjes trekt en facties tegen elkaar uitspeelt om zo de wereld in chaos te storten...