Gotham City Impostors | Gamer.nl

Gotham City Impostors | Gamer.nl

Na het succesvolle Arkham Asylum en Arkham City, waarin een serieuze Batman wordt geportretteerd, werd het weer eens tijd voor de komische kant van het Batman-universum. In de shooter Gotham City Impostors gaat het echter niet om de gemaskerde held zelf, maar om fans die, net als Batman, de misdaad willen bestrijden. Natuurlijk zijn het de aanhangers van The Joker die hier een stokje voor steken.

Online

De na-apers hebben vanzelfsprekend niet zoveel geld als Bruce Wayne - of hebben toevallig net een bank overvallen - en moeten het doen met kartonnen maskers, plastic capes en geïmproviseerde bepantsering. Gelukkig beschikken de Impostors wel over een groot arsenaal aan echte wapens en bizarre gadgets. Deze heb je nodig in de verschillende speltypes die je uitsluitend online kunt spelen. Zonder internetverbinding is het niet mogelijk om de game te starten en op de Challenges na is er ook geen singleplayer.

Er zijn in totaal drie multiplayermodi: Fumigation, Psych Warfare en Team Deathmatch. De eerste hanteert het landverovertje-model en de tweede is een variant op Capture the Flag. Dat kun je echter snel vergeten, want vrijwel iedereen speelt Team Deathmatch.

Slechte balans

Dat komt door een aantal punten. In de eerste plaats zijn de vijf levels duidelijk ontworpen voor Deathmatch. Het gaat om kleine levels die weinig inzicht vereisen en bijna geen schuilplekken hebben. Dat is prima voor een snel speltype als Team Deathmatch, maar biedt minder mogelijkheden voor de meer tactische spelmodi. De uitkomst van een match ander dan Deathmatch voelt hierdoor willekeurig aan en dus meestal oneerlijk.

In de tweede plaats is niet goed nagedacht over Fumigation en Psych Warfare. Punten die je moet veroveren staan op vaste plekken, waardoor je elkaar gemakkelijk kunt opwachten. Wanneer deze punten op willekeurige posities zouden verschijnen, zou er al een veel intere antere strijd ontstaan waarvoor telkens nieuwe tactieken nodig zijn.

Ten slotte is het systeem dat de teams automatisch indeelt niet waterdicht. Het lijkt alsof er niet gekeken wordt naar ervaringspunten en statistieken, waardoor beginners regelmatig tegen zeer ervaren spelers moeten aantreden. Omdat je op een hoger niveau betere uitrustingen hebt vrijgespeeld, is het voor een starter een onbegonnen strijd. Ook in Deathmatch, overigens.

Aanpa en

Het enorme wapenarsenaal dat vrij te spelen is in Gotham City Impostors is daarom niet alleen een pluspunt, maar ook zijn achilleshiel. Toch maakt dit arsenaal de game lang houdbaar. Met het behalen van ervaringspunten kun je een nieuw wapen, gadget of speciale vaardigheid verkrijgen. Niet alleen zit er een enorme variatie in de verschillende soorten uitrustingen, ook mag je zelf een kla e ontwerpen.

Wapens variëren van machinegeweren en raketwerpers tot bogen en zelfs een megafoon, maar het leukst zijn de gadgets. Zo is er de befaamde grappling hook om hoger gelegen gebieden te bereiken, een speciale cape waarmee je kunt zweven en een bril die vijanden door de muren ziet. Niet alleen zijn de gadgets erg handig, het verrijkt de gameplay onder meer omdat het verticale spectrum binnen de levels ook belangrijk is.

Dan zijn er ook nog bepaalde vaardigheden die je mag toekennen aan je personage. Door een goede combinatie van wapens, gadgets en deze vaardigheden ontstaat een sterker personage. Het probleem is dat dit dus niet goed gebalanceerd is en bepaalde voorkeuren veel beter zijn dan andere. Zo kan men bijvoorbeeld een groot personage met veel levenspunten supersnel maken. Dat maakt het moeilijk om hem te raken, terwijl het ook nog eens langer duurt om hem neer te krijgen.

Alternatieven

Het gebrek aan balans is iets waar je continu tegenaan blijft lopen. De grappige stijl, de enorme hoeveelheid voorwerpen en het zelf ontwerpen van een kla e verzachten deze problemen, maar slechts ten dele. Even snel een potje spelen is daarom niet altijd even leuk en dat is wel waar het spel zich op richt. Wat overblijft is eigenlijk een slap aftreksel van Team Fortre 2, zonder de diepgang en het evenwicht. Hoewel het om een relatief goedkope titel gaat, zijn er veel alternatieven voor Gotham City Impostors die beter - en inmiddels vaak even duur of zelfs goedkoper - zijn.