Robotspelletjes zijn immens populair in Japan, maar hier willen ze echter nooit goed doorbreken. Nou moet ook toegegeven worden dat Europa buiten de nodige mech games, nooit veel robotgames gekend heeft. Capcom probeert hier verandering in te brengen met Gotcha Force voor de GameCube. Een actiegame die veel gelijkenissen lijkt te vertonen met de anime serie Medabots.

Op het eerste gezicht lijkt Gotcha Force een goed afgewerkte game te zijn waar voldoende tijd en geld in is gestoken. De game begint met een leuk anime filmpje wat je meteen in de goede sfeer brengt. Ook het hoofdmenu ziet er verzorgd uit. Er was dus al wel een redelijke verwachting gecreëerd dat Gotcha Force best een aardige actiegame zou kunnen zijn. Dat is echter voordat je met de Story Mode begonnen bent.

Deze mode overrompeld je namelijk zodanig dat je na twee uur intensief spelen nog steeds niet goed weet waar je aan toe bent. Het nogal vergezochte verhaal komt erop neer dat een jongetje genaamd Kou op een goede dag een kleine robot tegenkomt genaamd G-Red. Hij is afgevaardigde van de zogenaamde Gotcha Borgs, afkomstig van de planeet Mega-Borg. Deze planeet werd op een dag vernietigd door een andere robotclan, genaamd de Death Force. Nu deze clan ook de Aarde wil vernietigen, schakelen de Gotcha Borgs de hulp in van Kou en zijn vrienden om de kwaadaardige robots te bevechten.

Dit verhaaltje kent veel gelijkenissen met de basis van de Transformers serie, met het grote verschil dat het in Gotcha Force vrij slecht uitgevoerd is. Gewoon de manier waarop Kou in het hele conflict geworpen wordt en het verzoek van G-Red ook nog eens zonder aarzelen accepteert, maakt het geheel erg ongeloofwaardig. Ook de stortvloed van gevechten en ontmoetingen met Kou's vrienden en kennissen, die ook elk een eigen Gotcha Borg hebben, maken het verhaal er zeker niet beter op.

Maar goed, het blijft een actiegame en dan is de gameplay en speelbaarheid natuurlijk vele malen belangrijker. Maar helaas slaat Gotcha Force ook hier de plank behoorlijk mis. Ten eerste ontbreekt er een tutorial en ook de slecht vertaalde handleiding helpt niet bepaald mee om de controls en interface onder de knie te krijgen. Je wordt al erg snel midden in een gevecht gegooid en je ziet vervolgens maar hoe je jezelf redt. Nou zou dit bij een actiegame doorgaans niet snel een probleem moeten vormen, ware het niet dat de controls van Gotcha Force erg onlogisch en stroef zijn.