Review

God of War draait prima op pc, maar wel met frisse tegenzin

Kratos houdt zich in op de computer

Geschreven door Tom Kauwenberg op
PlayStation is niet langer vies van de pc-markt. Na Horizon Zero Dawn en Days Gone is de beurt aan God of War om de sprong naar het bureau te maken. Hoe knokt Kratos op je persoonlijke computer? We doken voor het eerst met muis en toetsenbord het mythische Midgard in.

In deze review van de pc-port van God of War beoordelen we vooral hoe succesvol de overstap van de game naar pc is verlopen. Voor een uitgebreid oordeel over de game zelf ben je welkom op Gamer.nl’s originele God of War review.

UPDATE: Sinds de publieke release lijkt de ondersteuning van controllers op de pc-versie van God of War breder geïmplementeerd. In ieder geval Xbox One-controllers — die eerder uitgesloten leken te worden — zouden nu volledig ondersteund worden door de game.

Conclusie

God of War eindelijk op pc kunnen spelen is machtig, maar selecte keuzes laten het lijken alsof Kratos met tegenzin uitgeleend wordt. Technisch gezien is de port alleszins geslaagd, maar het wil nergens meer doen dan wat strikt noodzakelijk is. Met hedendaagse pc’s kan zo veel meer — denk aan een riante fotomodus of bredere besturingsmogelijkheden — maar afgezien van een paar visuele aanpassingen wordt veel potentie voor een voorbeeldige port ontweken.

Plus

  • Technisch netjes overgeheveld
  • Ondersteuning voor DLSS én FSR
  • Widescreen tot 21:9

Min

  • Ondermaatse schaduwen en reflecties,
  • Port weigert veel non-PlayStation controllers 
  • Ontwijkt potentie van pc als platform

God of War is bij uitstek een game om naar pc te porten, al is het bijna vier jaar na dato. Niet alleen oogt de tot voor kort voor PlayStation exclusieve titel nog altijd prachtig; het pc-landschap ontbreekt wel eens aan een actie-avontuur van deze epische proporties. Kratos’ comeback is ongetwijfeld meer dan welkom op menig videokaart.

Simpel in de basis

De pc-port van God of War is vrijwel niets meer dan een directe overheveling van de hit uit 2018. Los van wat cosmetische bundels ontving God of War amper extra content, laat staan volwaardige uitbreidingspakketten. In tegenstelling tot de pc-adaptatie van Horizon Zero Dawn betreft het hier om die reden puur en alleen het basisspel van God of War. Verwacht geen ‘ultieme editie’ of andere omhaal van het geheel.

Uiteraard biedt God of War op pc meer mogelijkheden om de grafische prestaties naar je eigen hand te zetten, maar verder betreft het een één-op-één kopie van de originele PlayStation 4-versie, afgehandeld door het Canadese Jetpack Interactive. De pc-versie heeft op launch een adviesprijs van 49,99 euro.

Scherpe resoluties, stabiele prestaties

Wat je anno 2022 voor vijf tientjes krijgt, is een relatief vlotte pc-versie van God of War. Pc-gamers kunnen met middensegment-gpu’s van drie generaties terug alsnog de game oppakken — en de port laat zich grafisch vrij vlot naar wens tweaken. De al bijzonder scherpe en vloeiende game is op te schalen naar native 4k, schermverhoudingen tot 21:9 en gelockte framerates tot maximaal 120 frames per seconde.

Gamers met moderne, high-end kaarten kunnen God of War al relatief snel draaien op 4k-resoluties, met fraaie framerates bovendien. De directe ondersteuning van Nvidia’s DLSS-upscaling helpt daar absoluut bij, al mag men ook uitwijken naar AMD’s open-source alternatief, FidelityFX Super Resolution. Los van slimme beeldverscherping biedt God of War een doorsnee pakket aan effecten en detailniveau’s om af te wegen.

Qua laadtijden lijkt God of War ook baat te hebben bij snellere ssd’s. Enkel de meest hoogwaardige PCIe Gen 4.0-modellen kunnen de PlayStation 5 bijbenen, maar ook op een oudere of ietwat langzamere ssd overtreft de pc gemakkelijk een PlayStation 4 (Pro). Een beetje nvme-schijf spuwt de spelwereld in ongeveer vijftien seconde uit. Van pop-ups voor textures of spelelementen is gedurende het spelen nauwelijks iets merkbaar.

God of War is op een gameplay-technisch vlak ook strakker afgebakend dan, zeg, de open wereld van Horizon Zero Dawn. Zo pikte Aloy’s avontuur aardig wat bugs op tijdens de verhuizing naar pc, maar lijkt Kratos direct stabiel op het nieuwe platform te staan. In mijn volledige speelduur van de game was er geen noemenswaardige bug, glitch of grafisch mankement te bekennen. Die stabiliteit voelt op zijn plek, gezien het verhaal van God of War over moet komen als een filmische ‘single take’. Ook op pc blijft die visie intact.

Kartelrandjes en korrelige reflecties

Dat betekent echter niet dat de game vrij is van visuele blaam. God of War kan op pc absoluut mooier overkomen dan het ooit op PlayStation 4 was, maar de port heeft zijn limieten. Ondanks beloftes over luxe extra lichteffecten, zoals Ground Truth Ambient Occlusion (GTAO) en Screen Space Directional Occlusion (SSDO), kent God of War bij vlagen nog wat ruwe randjes.

Op het gebied van schaduwvorming en reflecties steekt God of War ondermaats af. De werelden ogen prachtig en de texturen scherp, maar zelfs op de allerhoogste instellingen weerspiegelen wateroppervlaktes een haast Nintendo 3DS-achtige verschijning. Dat staat haaks op hoe oogverblindend mooi de game op andere momenten kan zijn. Voor het lichtspel gaat soms hetzelfde op: in selecte omgevingen lijken schaduwen een soort nagedachte in mozaïek.

Jammerlijk is dan ook dat God of War niet dieper met nieuwe technologieën in zee was gegaan. De port ondersteunt bijvoorbeeld wel upscaling technologieën en Nvidia’s Reflex-inputversnelling, maar helaas geen populair raytracing-gereedschap. Met het real-time uitdraaien van lichtbronnen en -stralen had de game ongetwijfeld een stuk mooier kunnen ogen, maar dat zat er klaarblijkelijk niet in.

Op het vlak van resolutie en grafische prestaties draait God of War soepel op pc, maar in de fijne details merk je dat de game ‘ van een andere tijd’ op een ander platform komt. Vanuit het perspectief van PlayStation, aan de andere kant, is het logisch dat er geen bergen verzet worden om de uitgeleende game significant mooier uit te dossen dan op het thuisfront.

Een pc-onvriendelijke houding  

Die toewijding aan de huiseigen console galmt ook na in hoe de besturing voor God of War op pc afgehandeld wordt. Muis en toetsenbord zijn vrij de besturing anders in te delen, maar een controller? Dat moet een DualShock 4 of DualSense zijn.

Het maakt niet uit of je iets van Xbox, Steam, Google of Guitar Hero aansluit: God of War doet alsof het niet bestaat. Zelfs officieel gelicenseerde PlayStation-controllers van derde partijen worden geweerd, waardoor de besturingsblokkade onnodig streng en onvriendelijk richting de pc-markt afsteekt.

Diezelfde terughoudendheid keert ook terug in de toegankelijkheidsopties. Her en der is het mogelijk om veelvoorkomende handelingen (deels) te automatiseren, maar de game laat zich verder amper tweaken wat betreft input of display-elementen. Een beetje pc-game staat daar anno 2022 iets verder voor open — zeker met het oog op minder valide spelers — maar God of War wil niet met die trend mee.

God of War is vanaf 14 januari 2022 te verkrijgen op Steam en de Epic Games Store. Voor deze review ontving Gamer.nl voor release een Steam-versie, welke gespeeld is op een high-end systeem.

Dit artikel delen:

Lees meer

Stalker 2 officieel uitgesteld naar december PCIe 6.0-specificaties vrijgegeven; bandbreedte tot 256 GB/s
40

Reacties op: God of War draait prima op pc, maar wel met frisse tegenzin

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • lightyears

    • 12 januari 2022 17:29
    Ach zeker niet het aanschaffen waard. Geen ondersteuning voor niet playstation controllers gaat natuurlijk nergens over. Jaren later pas op de pc uitbrengen vind ik ook al een voorbeeld van een platform niet echt serieus nemen. Dus hou de prul maar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 12 januari 2022 22:15
    @lightyears Het flapdrol gehalte is wel hoog ja. Ik vermoed dat er toch wel een staart tussen de benen patch achteraan komt. Dit soort games zijn gemaakt voor een controller. Letterlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RikkieDee

    • 17 januari 2022 17:48
    @lightyears Ik ben sowieso van mening dat een platte port van een game nooit goed is. Playstation ontwikkelaars zouden er beter aan doen om specifiek voor het platform te ontwikkelen. Er zal genoeg vraag zijn, tenminste wat mij betreft wel. Zal wel weer een marketing truukje zijn; "beste pc gamers, hier hebben jullie een vleugje, maar voor the full experience moet je toch een PS aanschaffen". Doe het dan inderdaad niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 12 januari 2022 18:00
    Erg jammer, doe het dan niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    butler

    • 12 januari 2022 18:07
    Beetje kinderachtig dat hij geen andere controllers herkent behalve de ps controller.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TomKauw

    • 12 januari 2022 18:14
    Ter update: ik lees nu her en der dat andere reviewers de port wel aan de praat hebben gekregen met, in ieder geval, een bekabelde Xbox 360-controller. Die heb ik toevallig geen meer liggen, dus bij dezen mijn lijst met (bekabelde) controllers die in ieder geval niet herkend werden:

    - Xbox One (Day One)
    - Xbox Elite (Gen 1)
    - Xbox One (tweede generatie)
    - Nacon Revolution Pro Controller 3
    - NVIDIA Shield-controller (tweede generatie)
    - Google Stadia
    - Steam Controller
    - Xinput via toetsenbord (Razer Huntsman V2 / Wooting)

    Ik heb alles zo veel mogelijk over USB-kabels geprobeerd (direct in het moederbord, het liefst), niets draadloos. Kan zijn dat er alsnog iets mis was met mijn set-up of precieze reviewversie, maar een pc-game als Psychonauts 2 schakelt gewoon naadloos over op wat ik er ook in prik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • k7o

    • 14 januari 2022 18:26
    @TomKauw Start hier de game op met een xbox one controller verbonden via draadloze pc adapter en werkt direct..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TomKauw

    • 14 januari 2022 19:11
    @k7o Heb sinds de update van net niet meer gespeeld, maar misschien hebben ze het met de eerste patch al aangepast. Zou wel mooi zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 14 januari 2022 21:07
    @TomKauw
    Ik zit nu naar de techreview van digital foundry te kijken en die laten toch wel zien dat het juist op alle fronten een hele goede port is en dat JUIST de schaduwen vele malen beter zijn dan op de PS4 of PS5.
    Raar dat jullie dat niet kunnen zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TomKauw

    • 14 januari 2022 21:27
    @oropher Ik heb ook nooit gezegd dat de schaduwen er slechter uitzien dan op de PlayStation-versies; wel dat ik ze nog steeds niet heel vooruitstrevend vind ogen.

    Naar mijn idee is het ook echt een mooie en vooral stabiele port, maar misschien had ik op een paar puntjes net wat meer gehoopt. Zeker in die reflecties merk je toch dat de game alweer wat ouder is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 14 januari 2022 21:34
    @TomKauw Nee oke, het had uiteraard beter gekund.
    Maar persoonlijk had ik er niet hele hoge verwachtingen van ;)
    Dus de huidige staat van de game overtreft mijn verwachtingen al.
    Denk niet dat je veel hoeft te verwachten van playstation ports naar pc in het algemeen, maar deze is prima.
    Dan te bedenken dat Halo Infinite behoorlijk slecht draait op pc, op eigenlijk bijna alle systemen en ronduit bagger op de gemiddelde game-pc.
    Toch vreemd voor een microsoft exclusive en ook gezien Forza Horizon 5 wel heel erg goed draait op pc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 12 januari 2022 18:22
    Jammer voor die controller support.

    Bij forza Horizons 5 ( via gamepass) ook zo hatelijk dat ik mijn dualsense niet kan gebruiken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bart81

    • 12 januari 2022 19:53
    @coola
    Poeheej, wat ben jij toch een sneue Sony fanboy zeg. Ongekend.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 12 januari 2022 19:58
    @Bart81

    Waarom?

    Ik zeg toch dat het jammer is dat controller support niet verder rijkt dan de DS4/Dualsense. En ja ik heb een zo'n zelfde ervaring bij forza horizon 5. Ook daar had ik een volledige controller support verwacht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 12 januari 2022 20:39
    @Bart81

    Echt he.
    -Ja, maar bij hen kan het ook niiieeettt.- :’-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TomKauw

    • 13 januari 2022 14:37
    @Bart81 To be fair, ik verwacht van Xbox eigenlijk ook beter. Niet voor niets komen zij voortdurend met dat "when everybody plays"-mantra, wat over het algemeen ook best netjes opgepakt wordt.

    Verbaast me eerlijk gezegd dat DualSense blijkbaar de uitzondering is, maar lijkt me een kwestie van tijd voordat die 'native' ondersteund wordt in de meeste Xbox-titels op pc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gotcha123

    • 13 januari 2022 17:02
    @Bart81 kunnen we ophouden met dit soort persoonlijke reacties? coola zegt niks anders dan de anderen hier.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 12 januari 2022 20:17
    @coola het is wel te doen. Niet standaard inderdaad, maar wel met een omweggetje

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 12 januari 2022 20:32
    @Ziminar

    Nou heb het anders nog niet voor elkaar gekregen ook niet met ds4windows en soortgelijke programma's. Met steam games geen probleem maar met gamepass games waarvoor je dus dr xbox app op de pc moet gebruiken weigert de dualsense ( de ds4 ook ) herkennen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoRightAhead

    • 12 januari 2022 20:43
    @coola ik heb hem wel werkend met DualsenseX (af en toe wel gezeik; herstarten en laatst m'n halo save die ineens gereset werd) maar ik kan hem in elk geval wel gebruiken

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.