Goblin Commander: UTH | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

In de loop der tijd heeft men veelvuldig geprobeerd het RTS genre naar de spelconsole te brengen, maar vele pogingen ten spijt, is men hier nooit in geslaagd. Je zou hieruit je les kunnen trekken en kunnen concluderen dat het simpelweg onmogelijk is om de complexe real-time strategische gevechten om te zetten naar een gamepad. De mensen van Jaleco zagen echter vooral de uitdaging om het wél goed te doen. Na een aantal jaren hard zwoegen is Goblin Commander: Unleash The Horde het eindresultaat.

Om het RTS genre toegankelijk te maken op de console heeft men behoorlijk wat moeten schaven aan het concept dat sinds Dune 2 de RTS games op de PC domineert. Het grootste euvel dat overkomen moest worden was het selecteren van je eenheden. Dit is op de PC namelijk al een behoorlijk precisiewerkje dat veelvuldig de mist in gaat. Daarom heeft men ervoor gekozen de eenheden in drie groepen te verdelen die elk aan een aparte knop op de controller toegekend worden. Hierdoor zal je geen eenheden meer hoeven te selecteren voordat je ze een opdracht kan geven, maar kan je de groepen eenheden ook niet opsplitsen of opnieuw indelen. Afhankelijk van het ras van de eenheid, zal hij aan een bepaalde groep en dus aan een bepaalde knop toegekend worden.

Ook het resourcemanagement is grondig onder handen genomen. Er zijn in Goblin Commander een tweetal grondstoffen, goud en zieltjes. Goud verkrijg je door objecten in de omgeving aan gort te slaan, variërend van ruines tot houtvoorraden. Zieltjes verkrijg je door eenheden van de tegenstander om zeep te helpen, of door speciale shrines te bemachtigen. Goud heb je vooral nodig voor het aanschaffen van upgrades en afweergeschut, zieltjes voor het aanschaffen van nieuwe eenheden.

Een ander element dat het heeft moeten ontgelden is basebuilding. Wanneer het spel begint bezit je meestal al alle noodzakelijke gebouwen. Dit omvat een gebouw dat eenheden produceert en een speciaal hoofdgebouw waar je titanen en afweergeschut aan kan schaffen. In Goblin Commander zijn vijf verschillende ra en van de partij, de Stonekrusher, Plaguespitter, Hellfire, Stormbringer en Nighthorde, waarvan je er drie tegelijk onder je hoede kan hebben. Elk van de ra en die je onder je hoede hebt, heeft een eigen gebouw waar je eenheden kan produceren. Zodoende heb je maximaal vier gebouwen in je basis staan. Wel kan je zelf afweergeschut aanschaffen en plaatsen, al geldt ook hiervoor een beperking. Maximaal drie kanonnen of tesla coils kunnen je basis tegen gevaar beschermen.

Een ander element in Goblin Commander, dat net al even ter sprake kwam, zijn de titans. Deze giganten kan je voor een hele bom zieltjes aanschaffen en zijn enorm groot en in het bezit van zeer sterke aanvalsmethoden. Je titans kan je echter alleen laten vechten door er zelf de controle over te nemen. Je zult deze dan rechtstreeks besturen en zelf de aanvallen uitvoeren. Hierdoor kan je geen andere acties ondernemen wanneer je je titan bestuurt, al kan je wel waypoints neerzetten, op de plek waar de titan zich op dat moment bevindt, voor de drie groepen eenheden. Je kan trouwens ook alle andere eenheden in het spel direct besturen. De andere eenheden van de groep zullen dan automatisch je voorbeeld volgen en andere groepen eenheden kan je eventueel met waypoints opdrachten geven.

Nieuwe eenheden en upgrades schaf je aan via deze interfaceEr is dus flink wat geschaafd aan het RTS concept, maar heeft het zijn vruchten afgeworpen? Goblin Commander is in ieder geval een stuk beter speelbaar dan eender welke console-RTS die haar voor ging, en dat is al een prestatie op zich. Toch kent het her en der nog enige gebreken. Zo zijn eenheden niet in kleinere groepen onder te verdelen, waardoor je altijd met de voltallige groep aan zal moeten vallen. In de eerste mi ies heb je maar één groep tot je beschikking, waardoor dit de tactische mogelijkheden flink vermindert. Ook is het erg moeilijk om eenheden uit een gevecht terug te laten trekken, eenmaal in een gevecht verwikkeld staat je niet veel meer te doen dan lijdzaam toekijken. Met deze titaan sla je je mannetje wel!

Het grootste probleem met Goblin Commander is echter de chaotische grafische weergave. Er is gekozen voor een cartoonachtige weergave, vergelijkbaar met Warcraft 3, maar de gebruikt textures zijn erg druk en de overvloed aan objecten maakt het er niet duidelijker op. De eenheden zien er leuk uit maar wanneer ze met elkaar in gevecht gaan wordt het één grote warboel waarbij je je eigen eenheden bijna niet meer terug vindt tu en die van de tegenstander. Je kunt gelukkig wel behoorlijk ver inzoomen, maar daarmee verlies je wel weer aan overzicht. Gelukkig hoef je geen specifieke tegenstander aan te wijzen in een gevecht maar zullen je eenheden zelf tegenstanders aanvallen die zich in de buurt bevinden.

Goblin Commander biedt een singleplayer campaign inclusief een uitgebreide, verplichte tutorial, van vijfentwintig mi ies. Wanneer je hiermee klaar bent, valt er in je eentje niets meer aan Goblin Commander te beleven. Het spel kent wel een Skirmish mode, maar om een duistere reden kan je deze niet in je eentje tegen de AI spelen. Je kunt enkel in split screen met z'n tweeën de strijd aan gaan, maar deze mogelijkheid kent enkele serieuze tekortkomingen. Zo is het overzicht, doordat het scherm in tweeën gedeeld is, nog slechter dan in singleplayer. Ook is het moeilijk een geheime tactiek uit te werken en de tegenstander te verra en, wanneer deze naar hetzelfde scherm kijkt. Je kan natuurlijk een muurtje metselen halverwege je scherm, maar niet iedereen is daartoe bereid. Ook kent Goblin Commander geen online- of netwerkmogelijkheden. Een gemiste kans.

Er staat "A work camp? This far south?", je hoort "Gmwhab hakhaka tazhkata".

Goblin Commander is een niet onverdienstelijke poging om het RTS genre eindelijk eens succesvol te maken op de spelconsole, maar slaagt hier nog niet helemaal in. Men heeft het RTS concept flink onder handen genomen en in de meeste gevallen voor een uitstekende oplo ing gekozen. Toch gooit de chaotische grafische weergave roet in het eten en was een Skirmish-mogelijkheid tegen de AI welkom geweest. Goblin Commander bewijst in ieder geval dat het RTS genre ook op de spelconsole best goed speelbaar kan zijn. Hopelijk zien meer ontwikkelaars het licht en kunnen de strategen in spe binnenkort ook op hun console aan de slag kunnen. Mi chien iets in de stijl van Sacrifice?

Gameplay: 7,5Graphics: 6,5Geluid: 7,0Totaal: 7,2
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou