Glory of the Roman Empire | Gamer.nl

Het oude spreekwoord luidt: “Alle wegen leiden naar Rome”. Ontwikkelaar Haemimont heeft dit als uitgangspunt genomen voor hun nieuwste game, Glory of the Roman Empire. Deze stedenbouwer laat jou een groot gedeelte van het Romeinse Rijk nabouwen. Natuurlijk is hier weer een ander spreekwoord op van toepa ing, namelijk “Rome is niet in één dag gebouwd”. Is dit echter een probleem in de game, dat je er wat langer over doet om Rome te bouwen, of blijft het spel zo lang boeien dat je met gemak elk straatje in Rome nabouwt?

Glory of the Roman Empire is een stedenbouwer, zoals Sim City. Het grote verschil, zoals de naam van de game al doet vermoeden, is dat dit spel zich afspeelt in het oude Romeinse Rijk. Het doel van het spel is in principe simpel: zorg dat alle burgers in je dorp of stad tevreden zijn. In het begin is dit natuurlijk nog erg makkelijk, met een paar kleine huisjes en slechts een paar inwoners. Naarmate je stad groeit, zul je echter met steeds meer factoren rekening moeten houden, om je burgers tevreden te houden.

Je begint niet meteen met het grootse Rome. Eerst zul je moeten bewijzen dat je wel geschikt bent om een grote stad fatsoenlijk te leiden. Daarom begin je met een klein dorp, bestaande uit slechts een paar minimale huisjes. Langzaamaan bouw je steeds meer voorzieningen, zoals houthakkershutjes en kleine tempels.Zodra je meer voorzieningen bouwt, worden je burgers ook steeds blijer met hun stad. Ze moeten echter wel eten, dus bouw je je eerste boerderijen, bakkerijen en slachthuizen. Hierdoor worden je burgers weer extra blij, maar eisen ze ook weer nieuwe dingen. Uiteindelijk zul je enorme tempels en arena's kunnen bouwen, om het volk met brood en spelen tevreden te houden.

Eén van de grootste problemen in het spel is dat de voorzieningen, zoals een bakker, erg dicht bij de huizen moeten. Je zult, zelfs bij een redelijk kleine stad, behoorlijk wat bakkers moeten bouwen om iedereen genoeg eten te geven. Blijkbaar waren de Romeinen zo lui dat ze niet van plan waren om naar de andere kant van hun dorp te lopen. Natuurlijk is dat begrijpelijk bij een stad als Rome, maar in een dorp van nog geen twintig huizen, verwacht je toch wel dat je inwonertjes een paar honderd meter lopen. Dit kan nog wel eens problemen opleveren, vooral bij de grotere steden.De herberg is één van de belangrijkste gebouwen in je stad, omdat via dit gebouw allerlei geruchten jouw oren bereiken. De herberg vertelt je wat je burgers in een bepaalde buurt nog nodig hebben. Zo kun je perfect inspelen op de benodigdheden in bepaalde gebieden. Nadeel hiervan is echter dat je ook weer een flink aantal cafés zult moeten bouwen, voordat je weet wat er in je hele stad speelt. Naarmate je stad groeit, worden niet alleen de huizen groter, maar ook gebouwen als herbergen en tempels. Die laatste groep kan gebruikt worden om tot de vele goden die het Romeinse Rijk rijk was, te bidden. Zo kan er gebeden worden om de tijd langzamer te laten gaan of om een extra vruchtbaar seizoen. Ook laat de tempel zien welke mensen blij zijn en welke van plan zijn te rebelleren. Het risico is er ook dat in je stad een uitbraak van één of andere enge ziekte uitbreekt, of dat er een grote brand plaatsvindt.Vechten is een element dat je in Glory of theRoman Empire eigenlijk nauwelijks tegenkomt. Je zult nooit je troepenaan moeten sturen om de vijand een kopje kleiner te maken. Het enigedat gedaan moet worden is het bouwen van de voorzieningen, zodat deverdediging plaats kan vinden. Natuurlijk is dit een beetje jammer,maar het spel richt zich voornamelijk op het bouwen van de stad, nietop het veroveren van andere gebieden.

Zoalsbij zoveel stedenbouwers betekent dit dat er regelmatig niets te doenis. Op die momenten is het gewoon wachten tot je stad zich zoveruitbreidt dat je de volgende opdracht of mi ie krijgt. Helaas durendeze momenten in Glory of the Roman Empire soms nogal lang, waardoor jegewoon wat naar je scherm zit te staren. Andere keren moet er weerzoveel gebeuren dat je niet weet waar je moet beginnen. De opdrachtenworden bepaald niet met mate gebracht, maar worden op je gedumpt alseen vuilniswagen die zijn lading over je heen stort. De saaie momentengeven je echter zoveel tijd dat je de Bijbel van voor naar achter envan achter naar voren kunt lezen. Gloryof the Roman Empire ziet er grafisch heel behoorlijk uit. Het zijn geensupermooie graphics, maar het is vooral de sfeer die het speluitstraalt. De steden zien er gezellig, knus, maar ook typisch Romeinsuit. Bedenk hierbij dat de natuur er ook nog heel erg sfeervol uitzieten je weet dat de graphics goed in orde zijn. Leuk is ook de echte dag-en nachtwi eling, wat zorgt voor verschuivende schaduwen enverschillende lampjes die aan gaan in de steden. Ook het geluid in hetspel is heel goed verzorgd, met leuke muziek en sfeervolle geluiden opde achtergrond. Hoe groter de stad wordt, hoe groter het rumoer wordtdie uit je speakers komt.Glory of theRoman Empire is een leuke stedenbouwer geworden, die makkelijk tespelen is, maar moeilijk is om echt goed in te worden. De leercurve isniet te hoog, wat vooral veel mensen die nieuw zijn in het genre zalaanspreken. Glory of the Roman Empire is dan ook een heel degelijkestedenbouwer, die echter geen aardbevingen zal veroorzaken in hetgenre. Ben je nieuw in dit genre, dan is deze game zeker aan te radenals instapper.