Global Operations | Gamer.nl

Door Frank Herrman

Global Ops (GO): het spel dat geïntroduceerd werd als dé Counter-Strike killer. Net als in CS speel je als terrorist versus special forces. In tegenstelling tot Counter-Strike heeft GO ook een singleplayer campaign en nog veel meer features die het spel minimaal net zo verslavend zouden moeten maken.

De feeling is sinds de beta niet meer veranderd. GO heeft een eigen, apart gevoel van spelen. Je zult de eerste week flink vloeken voordat je daadwerkelijk wat tegenstanders online neer kunt halen. De terugslag van de wapens voelt vreemd aan, omdat de wapens alleen een stukje omhoog schieten. Bij een Counter-Strike, Operation Flashpoint of American's Army beweegt het wapen een stukje omhoog, om daarna een kleiner stuk omlaag te gaan.

Het blijft niet beperkt tot de terugslag, ook het lopen, mikken en de andere bewegingen verlopen niet zoals we gewend zijn. Hierdoor zal Global Ops niet al te snel door de ma a opgepikt worden, waardoor de online community beperkt blijft tot een kleine groep van hardcore fans. En dat terwijl Global Operations zich juist op het online gedeelte richt, getuige ook het feit dat de singleplayer modus geen zak voorstelt.

s'nachts kom je in Global Ops de meeste ongure figuren tegen

Single Player

De singleplayer campaign bestaat uit mappen die je tegen bots uit moet spelen. Op het moeilijkste niveau is dit nogal lastig, terwijl het makkelijke niveau erg goed te doen is. De artificial intelligence is er ondertu en wel op vooruit gegaan. De reacties van de bots zijn wat logischer en ook zullen ze niet meer zo snel vastlopen of friendly fire veroorzaken. Toch kan het nog steeds vele malen beter dan we hier zien. Maar als we de ontwikkelaar mogen geloven dan moeten we al blij zijn dat er überhaupt een offline oefenmogelijkheid bij zit, want dat is ook precies de juiste omschrijving voor deze singleplayer ervaring.

Het is sproeien of gesproeid worden

Een ander punt van kritiek hadden we op de mi ion objectives. In zowel single als multiplayer is het nog steeds niet altijd duidelijk hoe bepaalde opdrachten vervuld dienen te worden. Na alle maps online een keer gespeeld te hebben zullen de meeste mensen het wel begrijpen, maar iets meer duidelijkheid is toch zeker gewenst.