Ghost Squad | Gamer.nl

Soms schuilt perfectie in eenvoud. Mensen die al langer dan een decennia gamen beseffen dit wellicht. Haast alle games waren vroeger simpel: niet qua moeilijkheidsgraad (integendeel), maar qua opzet. Haast alle games konden beschreven worden onder de noemer 'arcade', omdat arcade machines nog belangrijker waren dan thuisconsoles. In de loop der jaren zijn games die een diepere gameplay en een omringend verhaal hadden belangrijker geworden, maar de 'eenvoudige' lightgun-games bestaan nog steeds. Ghost Squad is zo'n lightgun-game.

Van de games die tot nu toe de Wii-zapper ondersteunen, is Ghost Squad de eerste game die kan worden bestempeld als een traditionele lightgun-shooter. Het doet erg denken aan Time Crisis en in mindere mate ook aan House of the Dead (waarvan het tweede en derde deel ook naar de Wii overgezet gaan worden). Je klikt je Wiimote in het plastic omhulsel dat men bij Nintendo tot de Wii-Zapper heeft omgedoopt, kiest één van de drie levels die in het spel zitten en je knalt wat er te knallen valt, zonder dat je zelf ook maar enige bewegingsvrijheid krijgt in de spelwereld.

Of je drie levels genoeg vindt, is een kwestie van persoonlijke smaak. Natuurlijk is het een karig getal en je bent binnen een klein uur door het drietal heen, maar dat is eigenlijk de bedoeling van deze port van SEGA's arcade-machine uit 2004. Het gaat erom dat je de levels in al hun details uit je hoofd leert om zo een zo goed mogelijke high score weet neer te zetten. Je kunt je scores vervolgens laten plaatsen op een online scoreboard, een Wi-Fi-extraatje die op andere consoles als een minimumoptie wordt beschouwd. We vinden het al heel wat dat men voor de Wii de moeite heeft gedaan dit voor elkaar te krijgen.

De drie levels worden aangedikt met verschillende paden naar het einddoel en zestien verschillende moeilijkheidsgraden voor elk level, die allen de gameplay een beetje veranderen. Daarbij komen een aantal modes die op het eerste gezicht weinig lijken te betekenen: de vijandelijke soldaten worden vervangen door duistere ninja's of vrouwen in bikini's. Flauw, denk je nu mi chien, maar op één of andere manier presenteert Ghost Squad deze gekkigheden zo droog dat het lachwekkend werkt. Mi chien ligt dat wel aan de pijnlijk cheesy tu enfilmpjes.

Belangrijk om te vermelden is dat Ghost Squad heel dicht bij de traditionele lightgun-shooter komt, maar dat toch net niet is. Dat komt omdat je, net zoals in de andere games die gebruik maken van de Wii-Zapper, richt op de sensorbalk bovenop (of onderop) je televisie en niet op het scherm zelf, zoals een lightgun. Ik zelf ondervond daar weinig ergernis aan. Je kan ook nog bij opties je Wiimote zo kalibreren dat het bijna lijkt alsof je op je televisie richt, al werkt ook dat nog niet helemaal perfect.

Op grafisch gebied laat de game zelfs voor een Wii-game veel te wensen over en ondanks dat de ontwikkelaars wat nieuwe elementen hebben toegevoegd, voelt het spel te karig om als volbloed game aangezien te worden. Een volle prijs betalen zou dan ook een schande zijn en laat dat nou net moeten hier in Nederland. Dit is een game waar menig persoon een hele leuke (korte) tijd mee kan beleven voor een paar tientjes, maar voor een hoger bedrag voel je je wellicht bedrogen. Kijk je niet naar de prijs, dan is Ghost Squad een aardige toevoeging tot je collectie als je fan van het genre bent.