Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 (PC) | Gamer.nl

Verscheen Ghost Recon: Advanced Warfighter vorig jaar eerst voor de Xbox 360, niet veel later kwam de Zweedse ontwikkelaar GRIN met een speciaal ontworpen versie voor de PC. De eerste was een heuse actie-shooter, de laatste meer gericht op het tactische aspect. Dit jaar is het niet veel anders: een Xbox 360-versie eerst, daarna mag je het nog eens dunnetjes overdoen op je computertje.  Ghost Recon: Advanced Warfighter (GRAW) voor de PC was achteraf gezien mi chien toch niet helemaal het succesje waar de mannen van Grin op gehoopt hadden. Natuurlijk, het zat degelijk in elkaar en wist zich te onderscheiden van de geslaagde (en zeer goed verkochte) Xbox 360-versie, maar uiteindelijk hield het daar ook wel mee op. Vooral de bugs en het feit dat je een computer van het formaat NASA (qua rekenkracht dan, niet zozeer in grootte!) nodig had, wilde je het een beetje kunnen draaien, maakte het er niet populairder op bij het grote publiek. Daarom de herkansing voor GRIN, want met GRAW 2 willen ze het eerdere deel overtreffen. Laat het alvast duidelijk zijn dat deze opvolger minstens zo goed is als zijn voorganger op de PC. Maar ook beter dan op de Xbox 360?

Eerlijk gezegd: dat gaat een beetje moeilijk. GRAW2 op de Xbox 360 was gewoonweg een te grote knaller om dat zomaar even te overtreffen. Hoewel de serie eens begon als tactische shooter (en daar liggen dan ook de roots bij Ghost Recon op de PC), blijkt het op de console, dankzij de actie en spektakel, echter beter uit te pakken. In deze PC-versie ligt het tempo namelijk een stukje lager en dat is wel even weer wennen als je de Rambo hebt uitgehangen afgelopen maart op de console.

Spelers die GRAW op de PC hebben gespeeld kunnen hetzelfde weer verwachten: vanouds is wel weer de first-person look, zoals je kunt zien op de screenshots. Het verhaal is vrijwel identiek aan de consolevariant, al zijn de omgevingen hier en daar wel anders en is er soms wat gesproken tekst bij gekomen. De grootste verandering met het origineel is de Cro Com 2.0. In het kort is dit een verbeterde weergave van jou en je mannen. Je kunt zo precies zien waar de vijand zich bevindt, en door middel van high tech snufjes de juiste manier vinden om ze uit te schakelen. Nog steeds een supertof concept als je het mij vraagt.

De immer terugkomende vraag is echter: hoe groot is het grafische verschil tu en PC en console? Welnu, grafisch kan het zeker de strijd aan met de Xbox 360. Met een topnotch bakbeest wals je daar bovendien overheen. Heb je dat niet, dan vervallen de Mexicaanse omgevingen al gauw tot iets simplistisch en blijft er weinig meer van de sfeer over. Dat is eigenlijk wel een beetje het punt bij de PC-versie van GRAW 2: het spreekt allemaal niet – of beter gezegd, minder – tot de verbeelding. Ja, zelfs met een über-PC. Op de console spat alles echt van het scherm af. Op de computer daarentegen speelt het haast een tikkeltje aan de saaie kant. Zeker niet slecht, maar wel een totaal andere speelervaring.

Het tactische element komt véél meer aan bod. Adrenalinestoten kun je hier namelijk niet de hele tijd verwachten, je moet hier met dodelijke precisie één voor één de Mexicaanse rebellen uitschakelen. Het principe van one shot one kill wordt ook in GRAW2 ferm gehanteerd: kogelhappen valt dus niet aan te raden. Rustig de tijd nemen, de omgeving tot je in laten werken, kijken waar de vijand zich bevindt, desnoods minutenlang in de gras liggen, dat zijn de tactieken die je in GRAW 2 voor de PC zult hanteren. Keihard naar binnenstormen zoals ik deed op de console is hier echt uit den bozen. Maar goed, als je dit eenmaal in de smiezen hebt, dan wordt het spel écht intere ant en kom je er wel. Echter… het liefst in je eentje!

Want hoewel ik eerder toch wel positief was over de vriendschappelijke intelligentie van je teammaten, daar wil ik nu toch nog even op terugkomen. AI programmeren blijft een bitch, dat blijkt maar weer. Geef je hen een order via het ingame menu, dan duurt het vaak een paar seconden voordat ze doorhebbent wát je precies van ze verlangt. Of, en dat is mi chien nog veel erger, ze lopen als een kip zonder kop naar de plaats van bestemming toe, waardoor ze vaak binnen een mum van tijd neergeschoten worden.

De tegenstanders zijn ook niet veel beter, wat het weer enigszins gelijktrekt. Frustrerend is wel het verschil in moeilijkheidsgraden. Op Easy is het allemaal nog goed te doen. Maar stel je het spel moeilijker in, dan schieten de vijanden wel zo verdomde goed dat er niets anders opzit dan een heel aanvalsplan opzetten. Wie schiet ik eerst, waar ren ik daarna heen, dat soort dingen. Een wereld van verschil met de consoleversie.

Op het gebied van multiplayer scoort GRAW 2 dan wel weer lekker. Alle mappen en bijbehorende speelmodi zijn terug uit het vorige deel, maar er zijn ook (zoals het eigenlijk wel hoort bij opvolgers) nieuwe modi bijgekomen. Waaronder een typische Counter-Strike/Battlefield 2-achtig speltype waarin de ene groep drie anti-air installaties moet vernietigen, terwijl de ander dit juist moet zien te voorkomen. Vooral de aanvallers moeten oppa en, zij kunnen pas weer respawnen als er een installatie opgeblazen is. Ook vallen er experience points te verdienen.

Het mooie van de engine is bovendien dat de levels echt enorm groot zijn, wat de mogelijkheden voor strategie alleen maar meer stimuleert. Vreemd genoeg valt er wel weer weinig in te stellen qua multiplayeropties vergeleken de Xbox 360-versie. Een keuze maken uit het beschikbare wapenarsenaal, voorwaarden voor elk potje of zelfs het gebruik van de drone (dat leuke spionageapparaatje), het kan allemaal wel op de console, maar op de PC helaas niet. Dat is dan wel weer jammer.