Eerlijk gezegd: dat gaat een beetje moeilijk. GRAW2 op de Xbox 360 was gewoonweg een te grote knaller om dat zomaar even te overtreffen. Hoewel de serie eens begon als tactische shooter (en daar liggen dan ook de roots bij Ghost Recon op de PC), blijkt het op de console, dankzij de actie en spektakel, echter beter uit te pakken. In deze PC-versie ligt het tempo namelijk een stukje lager en dat is wel even weer wennen als je de Rambo hebt uitgehangen afgelopen maart op de console.
Spelers die GRAW op de PC hebben gespeeld kunnen hetzelfde weer verwachten: vanouds is wel weer de first-person look, zoals je kunt zien op de screenshots. Het verhaal is vrijwel identiek aan de consolevariant, al zijn de omgevingen hier en daar wel anders en is er soms wat gesproken tekst bij gekomen. De grootste verandering met het origineel is de Cross Com 2.0. In het kort is dit een verbeterde weergave van jou en je mannen. Je kunt zo precies zien waar de vijand zich bevindt, en door middel van high tech snufjes de juiste manier vinden om ze uit te schakelen. Nog steeds een supertof concept als je het mij vraagt.
De immer terugkomende vraag is echter: hoe groot is het grafische verschil tussen PC en console? Welnu, grafisch kan het zeker de strijd aan met de Xbox 360. Met een topnotch bakbeest wals je daar bovendien overheen. Heb je dat niet, dan vervallen de Mexicaanse omgevingen al gauw tot iets simplistisch en blijft er weinig meer van de sfeer over. Dat is eigenlijk wel een beetje het punt bij de PC-versie van GRAW 2: het spreekt allemaal niet – of beter gezegd, minder – tot de verbeelding. Ja, zelfs met een über-PC. Op de console spat alles echt van het scherm af. Op de computer daarentegen speelt het haast een tikkeltje aan de saaie kant. Zeker niet slecht, maar wel een totaal andere speelervaring.
Het tactische element komt véél meer aan bod. Adrenalinestoten kun je hier namelijk niet de hele tijd verwachten, je moet hier met dodelijke precisie één voor één de Mexicaanse rebellen uitschakelen. Het principe van one shot one kill wordt ook in GRAW2 ferm gehanteerd: kogelhappen valt dus niet aan te raden. Rustig de tijd nemen, de omgeving tot je in laten werken, kijken waar de vijand zich bevindt, desnoods minutenlang in de gras liggen, dat zijn de tactieken die je in GRAW 2 voor de PC zult hanteren. Keihard naar binnenstormen zoals ik deed op de console is hier echt uit den bozen. Maar goed, als je dit eenmaal in de smiezen hebt, dan wordt het spel écht interessant en kom je er wel. Echter… het liefst in je eentje!
Want hoewel ik eerder toch wel positief was over de vriendschappelijke intelligentie van je teammaten, daar wil ik nu toch nog even op terugkomen. AI programmeren blijft een bitch, dat blijkt maar weer. Geef je hen een order via het ingame menu, dan duurt het vaak een paar seconden voordat ze doorhebbent wát je precies van ze verlangt. Of, en dat is misschien nog veel erger, ze lopen als een kip zonder kop naar de plaats van bestemming toe, waardoor ze vaak binnen een mum van tijd neergeschoten worden.
De tegenstanders zijn ook niet veel beter, wat het weer enigszins gelijktrekt. Frustrerend is wel het verschil in moeilijkheidsgraden. Op Easy is het allemaal nog goed te doen. Maar stel je het spel moeilijker in, dan schieten de vijanden wel zo verdomde goed dat er niets anders opzit dan een heel aanvalsplan opzetten. Wie schiet ik eerst, waar ren ik daarna heen, dat soort dingen. Een wereld van verschil met de consoleversie.
Op het gebied van multiplayer scoort GRAW 2 dan wel weer lekker. Alle mappen en bijbehorende speelmodi zijn terug uit het vorige deel, maar er zijn ook (zoals het eigenlijk wel hoort bij opvolgers) nieuwe modi bijgekomen. Waaronder een typische Counter-Strike/Battlefield 2-achtig speltype waarin de ene groep drie anti-air installaties moet vernietigen, terwijl de ander dit juist moet zien te voorkomen. Vooral de aanvallers moeten oppassen, zij kunnen pas weer respawnen als er een installatie opgeblazen is. Ook vallen er experience points te verdienen.
Het mooie van de engine is bovendien dat de levels echt enorm groot zijn, wat de mogelijkheden voor strategie alleen maar meer stimuleert. Vreemd genoeg valt er wel weer weinig in te stellen qua multiplayeropties vergeleken de Xbox 360-versie. Een keuze maken uit het beschikbare wapenarsenaal, voorwaarden voor elk potje of zelfs het gebruik van de drone (dat leuke spionageapparaatje), het kan allemaal wel op de console, maar op de PC helaas niet. Dat is dan wel weer jammer.
Reacties op: Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 (PC)
steveshit
Cavorka
crazy-karel
Deze versie (voor PC) doet in ieder aspect nét niet wat de X360 versie zo subliem maakt…
Het tempo ligt een stuk lager, de AI is van een iets lager niveau, de graphics zijn niet zo overtuigend, enz…
Feit is dat deze game best wel aardig speelt op een goeie PC, mits je enig geduld kunt opbrengen in zowel single- als multiplayer co-op.
Want niet te vergeten, de game draait toch om tactieken en stealth, het heet niet voor niets GHOST Recon…
jackdaw
Maar hoe staat deze in verhouding tot bijvoorbeeld de PC-versie van RB6: Vegas, ook daar vind ik geen review van.
=HellFire=
jackdaw
Lunatic
ook erger ik me ontiegelijk aan de mouselag en vele kleine foutjes die al snel irritant worden
Flamer.nl
Gelukkig heb ik Graw2 allang voor de xbx360 uitgespeeld, maar ik lees toch altijd even de pc reviews om een vergelijking te maken. Bij Shadowrun was het ook al het geval dat de pc versie wéér niet tegen de xbox versie kon opboksen op gfx niveau, je gaat je dan toch écht afvragen, WTF doen ze fout ? WAAROM word de pc versie verwaarloosd ? TRIEST is het!
Gelukkig heb ik zelf een 360 en een goeie pc, maar het valt gewoon op dat de pc versie van bepaalde games verwaarloosd word.
Hiero
=HellFire=
jackdaw
Lequero
Hiero
Ik ben niet zo'n fan van GRIN, GRAW voor de pc was op z'n zachtst gezegd teleurstellend. En ook dit deel, hoewel duidelijk beter dan het vorige, haalt het niet vergeleken met het originele Ghost Recon.
De AI is idd slecht, het ene moment tenenkrommend frustrerend dom en het andere moment alwetend en in staat door muren heen te kijken. Het enige probleem is dat met name de vijanden last blijken te hebben met het laatste terwijl je teamgenoten meer in de eerste categorie behoren.
Grafisch is het trouwens prachtig, stukken beter dan wat ik van de 360 versie gezien heb bij m'n huisgenoten als je de opties op high kan zetten. Ook de besturing van je squad voelt beter aan. Het is daarom jammer dat ze de missie dan weer zo verschrikkelijk lineair en scripted maken.
Gemiste kans… weer.
=HellFire=
Cavorka
=HellFire=
Excalibur82
GRAW 1 was wat mij betreft te zwaar voor je pc in verhouding met de graphics.
Excalibur82
Eglaerinion
GRAW heeft dan meer weg van SWAT 4.
Consoles lenen zich beter voor de arcade games en PC's voor de tactical shooters. Misschien hadden jullie deze game dus beter door een PC gamer kunnen laten beoordelen die niet een fan is van de arcade speelstijl.
=HellFire=
Overigens ben ik ook PC-gamer en moet ik gewoon eerlijk bekennen dat GRAW2 me beter kon bekoren op de console. Tuurlijk, het is wat tactischer hier op de PC, maar zeker niet beter. En dat onderstreep ik in deze review. Daarnaast vind ik tactical gameplay best tof hoor, don't get me wrong. GRAW2 360 zit alleen te vers in het geheugen en dat was een vette actietrip en dat miste ik een beetje hier.