Ghost Recon 2 (Xbox) | Gamer.nl

Het tactical shooter genre wordt gedomineerd door één naam: Tom Clancy. Meneer Clancy mag dan een behoorlijk aantal goed ontvangen, fictieve boeken hebben geschreven, ook de met zijn hulp ontwikkelde computer games worden over het algemeen gezien als realistisch en militair correct. Eén van de titels die beide kreeg aangemeten in verschillende reviews, was Ghost Recon. Naast het feit dat deze game tactisch goed in elkaar stak en je met meerdere mensen coöperatief een mi ie kon volbrengen, kwam het realisme van de wapens en het gebruik van je “Ghost” team goed uit de verf. Natuurlijk kon het niet anders zijn dat Ubisoft in de nasleep van het succes van Ghost Recon begon te kijken naar een mogelijke opvolger. Om de speler zoet te houden kreeg Ghost Recon een uitbreiding op PC, werd de game overgezet naar de Xbox, alwaar het ook een aantal uitbreidingen kreeg. En nu, eind 2004, is het dan zo ver: een geheel nieuwe game, gebaseerd op de “Ghosts” die voor iedereen toegankelijk is.

Wat opvalt aan een titel als Ghost Recon 2, is dat het spel eigenlijk twee games in één is. Niet dat je twee games krijgt voor de prijs van één, maar de Playstation 2 versie van Ghost Recon 2 geheel anders is dan de Xbox en PC versie. Het verhaal dat verteld wordt in de Playstation 2 versie is totaal verschillende, maar maakt ook gebruik van het “Ghost”-team als militaire groep. Omdat wij de Xbox versie van de game onder handen namen, volgt eerst het verhaal in een notendop.

Na jaren van onderdrukking en honger wordt Noord-Korea door de rest van de wereld wakker geschud en wordt het gewezen op de hoge uitgaven die het land heeft op het gebied van oorlogvoering. De overheid laat buitenlandse hulptroepen binnen de grens toe en dit ontketent de woede van het Noord-Koreaanse leger. Allen scharend achter de charismatische leider Generaal Jung, maakt het leger korte metten met verschillende tegensputterende groeperingen binnen hun eigen leger en komt het leger in opstand tegen de, zoals Generaal Jung het uitdrukt: “Kapitalistische onderdrukking van de verraders”. Na een niet al te lange tijd wordt duidelijk dat de regering niets anders meer is dan een hulpmiddel van Generaal Jung en dat hij de hoogste autoriteit in Noord-Korea is geworden. Bang dat de generaal gebruik zal maken van zijn Nucleaire arsenaal, grijpen een aantal landen in. En dat is waar de “Ghost”-eenheid wordt in geroepen.

Ghost Recon 2 geeft je de mogelijkheid te spelen zoals je dat zelf wilt. Ben je meer de singleplayer gamer, dan kun je kiezen uit de Campaign, een aantal quick mi ions en de LoneWolf mode. Deze laatste geeft je mogelijkheid om de levels uit de game in je eentje te spelen. Nou denk je mi chien, doe je dat in de campaign ook niet?, maar dat is niet het geval. In je eentje bedoel ik ook echt in je eentje mee. Jij als enige in IWS uitrusting en met je M8 in je handen, tegen een overweldigende hoeveelheid aan Noord-Koreanen.