Ghost Recon 2: Summit Strike | Gamer.nl

Ubisoft had grootse plannen met Ghost Recon 2. Oorspronkelijk zou het spel op de Xbox, Playstation 2 en PC uitkomen, maar de PC versie werd al snel gedumpt en later vervangen door een GameCube versie. Opvallend was dat de Xbox en Playstation 2 versie twee compleet verschillende games waren, waarvan de kwaliteit, zo bleek later, ook flink verschilde. Winnaar van alle versies was de Xbox variant, welke nu vergezeld gaat worden door een uitbreiding, genaamd Summit Strike.

Tu en al het werk aan Ghost Recon: Advanced Warfighter, wist Ubisoft nog wat tijd te vinden om de kwalitatief hoogstaandste Ghost Recon 2 versie van een uitbreiding te voorzien. De Xbox versie dus. Een uitbreiding voor een console game, dat klinkt wel wat raar. Feitelijk hebben we hier te maken met een game die gameplay-wise 99% identiek is aan Ghost Recon 2. Nog steeds waggel je met drie kompanen door de vijandelijke linies heen met het doel tegenstanders om te brengen en objecten op te blazen. De plaats van bestemming is dit maal Kazachstan. Je gaat achter de crimineel Aamir Rahil aan, die de onlangs de president van het ijzige Oostblokland om heeft gebracht en nu probeert de macht van land in handen te krijgen. Je uiteindelijke doel is Rahil om te brengen.

Het spel brengt je op uiterst Amerikaanse wijze, met hypersnelle menuutjes en kauwende uitleg, op de hoogte van je mi ie. Luttele seconden later sta je tot je knieën in de sneeuw om een aantal vijandelijke tanks en afweerschutten aan pulp te schieten. Bijgestaan door je medesoldaten, sta je voor de hachelijke taak om ongezien door de sneeuw te manoeuvreren en je mi iedoelen te voltooien. Al rennend de Kazachs naar de eeuwige wodkabrouwerijen schieten is er niet bij. Je sluipt van steen naar steen en probeert je achter ieder object te verstoppen. De gameplay is niet veranderd ten opzichte van Ghost Recon 2, wat betekent dat je nog steeds de beschikking over een volstaand arsenaal aan bewegingen hebt. Je kunt kruipen, sluipen, om hoekjes kijken, je wapen om een hoekje later turen, rollen en over obstakels heen springen. Ook het wapentuig is door de verversingsmachine heen gerold, waardoor je nu vijftien nieuwe schietijzers tot je beschikking hebt.

De levels in Ghost Summit zijn wijder opgezet dan in het origineel het geval was. Je hebt hierdoor meerdere manieren om je doelen te bereiken, wat een opgelaten gevoel van vrijheid geeft. Het zoeken naar het beste pad is ook echt de moeite waard, daar de verschillende routes ieder zo hun voor- en nadelen hebben. Zo kan het flanken van een dorpje aantrekkelijk lijken omdat je hiermee de bewakers omzeilt, maar krijg je daardoor wel te maken met eenlingen die zich in de omliggende omgeving schuilhouden. Ieder zet die je maakt heeft consequenties, wat het spelen van Summit Strike soms tot een veredeld potje schaken maakt. Een positief punt voor een game als Ghost Recon.

De multiplayer mode is dé trekpleister van Summit Strike. Er staan welgeteld 24 levels op je te wachten, die in een breed scala aan modes verkend kunnen worden. Alles is aanwezig, van deathmatch-achtig tot coöperatief. De tu envormen van de competitieve modes zijn niet ieder even intere ant, maar bieden je wel een enorm diverse beleving van de multiplayer: je kunt doen waar je zin in hebt. Het is met name de coöperatieve mode, tevens te spelen via Xbox Live, die voor het echte plezier zorgt. Samen met een vriend of vriendin door de mi ies heen kruisen is een stuk intere anter dan met drie, toch vrij flauwe, kunstmatige medespelers. Je bent in de coöperatieve mode niet met z'n vieren, maar met z'n tweeën, waardoor goed teamwerk nog belangrijker wordt. De spanning loopt hierbij op tot intense hoogtes, wanneer je weer eens van twee kant bestook wordt en je kompaan met z'n pistooltje aan het spelen is. “Dude, we worden aan gort geknald, doe wat!”

Grafisch en geluidstechnisch is het spel vrijwel identiek aan Ghost Recon 2. Negatief? Absoluut niet, de wereld ziet er sfeervol uit, komt helder over en de animaties zijn soepel. Het geluid beperkt zich tot geritsel als je langs struiken loopt en schreeuwende Kazachs wanneer je deze vol lood pompt. Wat ze precies brabbelen weet ik niet, maar het klinkt in ieder geval angstaanjagend. Alsof een aantal Ru ische beren naar je op jacht zijn, met zo'n lage stem jellen de baardmannen naar je.

Ghost Recon 2: Summit Strike is een goede uitbreiding voor een goede game. Met elf nieuwe mi ies, vierentwintig nieuwe multiplayer maps en een totaal nieuw verhaal biedt het spel waar voor z'n geld. De gameplay kennen we uit Ghost Recon 2 en daar is weinig op aan te merken. Doordat de levels wijder opgezet zijn dan in het origineel, krijg je meer keuze mogelijkheid, wat het spel ten goede komt. Daarnaast is ook de multiplayer weer puik uitgewerkt, met meeslepende coöperatieve modes en vrij aardige competitieve gameplay. Dit alles natuurlijk te spelen via Xbox Live. Voor een prijs van 29,99 haal je met Summit Strike een lekker Kazachstaanse beertje in huis.

Gameplay: 8,5Graphics: 8,0Geluid: 8,0Totaal: 8,0