Geometry Wars: Galaxies (Wii) | Gamer.nl

Toen de Xbox 360 uitkwam was er één zogenaamde killer-app, een spel dat iedereen moest bezitten. Dat spel was geen dure, next-gen uitziende game, maar een remake van een minigame uit Project Gotham 2. Het heette Geometry Wars: Retro Evolved en luidde eigenhandig het begin van het succes van de Xbox Live Arcade in. Casual gaming op de next-gen consoles was een feit. Nu Nintendo's Wii deze groep zo goed weet aan te spreken werd er besloten het spel naar onze geliefde bewegingsgevoelige console te brengen.

Geometry Wars: Galaxies, zoals het spel gedoopt is, is in feite Geometry Wars: Retro Evolved met een hele hoop extra toevoegingen. De basis is hetzelfde als het origineel: je bestuurt van bovenaf een ruimteschip dat moet zien te overleven tu en verschillende soorten vijanden. Door te bewegen en tegelijkertijd te schieten is het de bedoeling zo lang mogelijk in leven te blijven, wat niet altijd even makkelijk is, aangezien het scherm soms vol zit met vijanden. Galaxies breidt de Geometry Wars formule echter uit met de toevoeging van een heuse singleplayer en zelfs een multiplayermode. Ook het originele Geometry Wars is op de schijf te vinden.

De hamvraag is natuurlijk of deze toevoegingen de hogere prijs voor de Wii-versie rechtvaardigen. Daarover is helaas geen eenduidig antwoord te geven. De singleplayer biedt verschillende levels, die telkens anders gevormd zijn en andere vijanden, waaronder een hoop die niet in de Xbox 360 versie zaten, bevatten. Toch is de prijs van 40 euro een stuk meer dan de vijf euro die we voor de Xbox Live Arcade-versie moesten betalen, en deze stijging van achthonderd procent is een beetje aan de hoge kant. Dat wil niet zeggen dat de levels van de singleplayer niet voldoende extra's toevoegen. Galaxies is beter dan Retro Evolved, vooral omdat het spel uitdagend blijft. Ondanks dat het lijkt alsof er weinig gevarieerd kan worden in het ontwerp van Geometry Wars voelt ieder level toch anders aan. Voor ieder level zijn scores vastgesteld waarmee een bronzen, zilveren of gouden medaille behaald kan worden. Tijdens het spelen wordt geld verdiend en hiermee zijn weer andere levels vrij te spelen. Daarnaast is er een goed gevoel van progre ie, waardoor je steeds verder zult komen in eerdere levels, zodat je bijvoorbeeld een gouden medaille weet te behalen. Het is deze uitdaging en het gevoel van progre ie waardoor je toch telkens een level opnieuw probeert om een hogere score neer te zetten of je een nieuw level probeert. Kortom, Geometry Wars is nog altijd even verslavend.

Een andere belangrijke toevoeging zijn de drones, verschillende robots die kunnen helpen bij het spelen van levels. Naast drones die helpen aanvallen of verdedigen zijn, kunnen ze ook dienen als schild of om geld in de levels te verzamelen. Drones kunnen gekocht worden met geld en hoe meer je speelt met een enkele drone hoe beter deze zal helpen. Jammer genoeg merk je vrij weinig van de drone zodat het niet veel uitmaakt welke je nu eigenlijk gebruikt. Uiteraard zullen ze wel vijanden neer schieten, maar omdat Geometry Wars zo snel speelt lijkt de drone voor je gevoel niets te doen.

Uiteraard kan een Wii versie van een spel niet zonder speciale besturing en Geometry Wars is hier volledig in geslaagd. Mat de thumbstick van de nunchuk kan het ruimteschip bewogen worden en de punt van de Wii-mote wordt gebruikt als richtpunt. Dankzij een laser op het scherm zie je duidelijk in welke richting er geschoten kan worden. Daarnaast is er de mogelijkheid om met een cla ic controller te spelen, waarbij de tweede thumbstick, zoals bij de 360 het geval was, kan dienen om te schieten. Het richten met de Wii-mote kost wat tijd om te wennen, maar met een beetje oefening zul je naar verloop van tijd uitstekend kunnen richten, soms zelfs beter dan met de cla ic controller. Wel is het vervelend dat de menuutjes in het spel enkel met de d-pad te besturen zijn, terwijl deze nergens in het spel gebruikt wordt, waardoor het menu nogal onhandig aanvoelt.

Tot slot is er nog een multiplayermode, waarin je zowel met als tegen elkaar kunt spelen. Bij de coöperatieve mode deel je de score en het aantal levens, terwijl in de versus mode de score en levens juist afzonderlijk van elkaar lopen en het de bedoeling is om de hoogste score te halen. Daarnaast is het mogelijk om met een Nintendo DS te verbinden, mits deze Geometry Wars: Galaxies voor de DS heeft natuurlijk, om zo een nieuw level vrij te spelen. Hoewel de multiplayer niet veel verra ends voorstelt is het wel een leuke toevoeging ten opzichte van de Xbox 360-versie.