Pac Man 256

Gemist: Pac-Man 256

Eindeloos Pac-Man

Geschreven door Thijs Barnhard op

• Pac-Man 256 is de zoveelste slimme twist op de klassieker. Dat het spel zo vermakelijk is, is grotendeels te danken aan hoe leuk Pac-Man na al die jaren nog steeds is, maar ook aan de willekeurig gegeneerde doolhoven en het constant vrijspelen van nieuwe krachten. Echt lange benen heeft de game niet, maar in korte sessies is Pac-Man 256 prima te behappen.
    Score: 70 Goed
    • Toffe twist op Pac-Man, voert je constant nieuwe upgrades
    • Alleen leuk in korte sessies, geen substantiële toevoegingen voor console- en pc-versie

Hij is misschien niet meer zo relevant als Mario of zo cool als Sonic ooit was, maar Pac-Man staat 36 jaar na zijn geboorte nog steeds garant voor een zekere kwaliteit. Er waren misschien wat pieken en dalen, maar momenteel leven we in een Pac-renaissance die vooral mogelijk gemaakt is door games zoals Pac-Man Championship Edition en de leuke remix DX+. In een donker doolhof pillen happen en achterna gezeten worden door spoken is met een goede twist dus nog steeds erg leuk.

Pac-Man 256 valt eigenlijk ook zo te omschrijven. Het is Pac-Man, compleet met alle bijbehorende geluidseffecten en snelle beslissingen die je moet maken om niet gepakt te worden door een spookje, maar dan zonder levels die ophouden zodra je alle pallets hebt opgegeten. Pac-Man 256 is een ‘endless runner’ met het gele figuurtje in de hoofdrol. Dat wil zeggen dat het doolhof dat op een willekeurig gegeneerde manier naar de bovenkant loopt pas ophoudt wanneer Pac-Man het loodje legt.

Pac Man 256

Hipster Whale – de ontwikkelaar van de mobiele hit Crossy Road – weet uitstekend hoe je zo’n level zonder einde leuk kunt maken. De gangen kronkelen op het eerste gezicht misschien wel wat onvoorspelbaar in de rondte, maar uiteindelijk zijn er patronen in te herkennen. Niet iedere gang bevat bijvoorbeeld kostbare pallets die de score verder opkrikken. Omdat je niet alles hoeft op te eten om verder te komen, kun je nu specifieke routes kiezen die het optimale eetpatroon voor Pac-Man vormen. Ook de spookjes in het doolhof vertonen voorspelbaar gedrag. Sommige patrouilleren constant dezelfde gang en andere worden pas wakker als Pac-Man in de buurt komt.

Killscreen coming up

De 256 uit de titel slaat op de muur van corrupte data die Pac-Man eigenlijk de hele tijd op de hielen zit. Vernoemd naar de glitch die plaatsvindt wanneer een speler het 256ste level van de originele Pac-Man weet te bereiken, vormt deze alles vernietigende waas de motivatie om vooral verder omhoog te klimmen in het doolhof.

De glitch duikt niet alleen onderin het scherm op. Zo nu en dan bezorgt het ineens verderop in het labyrint een waardevol stukje fruit of een power-up. Die laatste vormen de manier om zo lang mogelijk in leven te blijven. De tijden dat een powerpallet genoeg was om spookjes de stuipen op het lijf te jagen is in Pac-Man 256 voorbij. Nu krijg je te maken met onder andere een gigantische Pac-Man, een laser die alles in zijn directe zicht opblaast en een vuurspoor waarin alle nietsvermoedende spookjes die hem doorkruizen verdwijnen. Naarmate je verder komt en meer muntjes verzamelt, krijg je bovendien nieuwe power-ups die je verder helpen.

Herhalend doolhof

Het is een fijne cirkel die je met iedere nieuwe ronde door het doolhof dichter bij meer nieuwe krachten brengt. Op mobiele apparaten is hier natuurlijk een free-to-play-systeem aan verbonden, waardoor je door extra te betalen wat sneller bepaalde power-ups vrijspeelt, maar bij alle andere versies van de game is dit niet het geval. Het laat zich raden welke versie uiteindelijk voor het meeste spelplezier zorgt.

Pac Man 256

De pc- en consoleversie van Pac-Man 256 voegt een multiplayerstand toe waarin je met z’n tweeën kunt happen in het doolhof. Best een leuk tussendoortje, maar uiteindelijk wordt ook deze speelstand genekt door hetzelfde probleem dat ook achter de singleplayer schuilt.

Hoewel deze game een leuke twist biedt op de klassieke Pac-Man gameplay valt het spel namelijk al vrij snel in herhaling. Dat is misschien inherent aan een mobiele game die je even speelt en daarna weer weglegt, maar ergens is het jammer dat er niet iets substantiëler is toegevoegd aan de andere versies. Door steeds opnieuw te moeten beginnen verliest Pac-Man 256 hierdoor iets van zijn goudglimmende glans.

Pac-Man 256 is verkrijgbaar op iOS, Android, pc, Mac, Linux, PlayStation 4 en Xbox One.

Ace Attorney: Spirit of Justice volgende maand naar eShop Eerste details singleplayer Titanfall 2 bekendgemaakt
0