Gel: Set & Match (XBLA) | Gamer.nl

Puzzelspelletjes waarin je drie of meer blokjes van dezelfde kleur moet combineren, daarvan zijn er veel: heel veel. Allemaal bieden ze subtiele variaties op de bestaande regels en zo proberen ze zich stuk voor stuk van de ma a te onderscheiden. Toch zijn er maar weinigen die boven het maaiveld uitsteken. Bejeweled is mi chien het populairst, maar niet het briljantst. Meteos kent een originele, dynamische spelformule, maar die werkt nog nét niet perfect. Super Puzzle Fighter is mi chien de beste, maar ook niet heel toegankelijk. Ergens daartu en is nog plek voor de ultieme Match-zoveel. Gel: Set & Match mi chien?

Gel: Set & Match onderscheidt zich op verschillende manieren van het gros van de Match-zoveel games. Allereerst bestuur je geen abstracte cursor op het speelveld, maar een soort miereneter die op zijn achterpoten over het speelveld loopt. Je kunt blokjes oppakken en weggooien of ze rustig ergens anders neerleggen. De bedoeling is om vier blokken van dezelfde kleur met elkaar te combineren. Deze veranderen dan in een geleiachtige substantie en na even te hebben geblubberd verdwijnen ze.

De unieke vondst zit hem hierin: zolang de blokjes blubberen, zullen ze die toestand overgeven aan andere blokken van dezelfde kleur die ze aanraken. Heb je bijvoorbeeld ergens een combinatie van vier gemaakt, dan kun je er een blok van dezelfde kleur tegenaan gooien die vervolgens ook zal verdwijnen. Dit biedt bijzonder veel mogelijkheden voor combo's, ook omdat blokjes niet stil hoeven te liggen om combinaties te maken. Als ze maar even met zijn vieren tegen elkaar liggen, is dat voldoende om ze te laten blubberen en vervolgens verdwijnen. Zo kun je blokken langs heel veel blokken van dezelfde kleur om laten schuiven om zo hele reeksen blokken te laten verdwijnen. Doordat je rustig blokjes kunt oppakken en neerzetten, kun je je combo's goed voorbereiden en zorgen dat alle blokjes van een bepaalde kleur in één soepele beweging weggevaagd worden.

De basisformule van Gel: Set & Match biedt behoorlijk wat strategische diepgang en laat je lekker uitgebreide combo's maken. Deze formule wordt vervolgens gebruikt in een drietal behoorlijk verschillende spelmodi. In de Puzzle-modus dien je alle blokken te laten verdwijnen, liefst binnen een beperkt aantal moves. Zomaar lukraak kleuren combineren zal je niet verder helpen, want wanneer er minder dan vier blokken van een bepaalde kleur zijn, is de puzzel niet langer op te lo en. De Battle-modus is de multiplayermodus van Gel en bombardeert de vijand in het andere speelveld met blokken en bommen wanneer je mooie combo's weet te maken.

De spelmodus waarin Gel het best tot zijn recht komt, of eigenlijk had kunnen komen, is de Action-modus. Deze modus vindt plaats op een lang, horizontaal speelveld. Van links komt een truck het speelveld inrijden en jij moet ervoor zorgen dat de baan vrij wordt gemaakt door de aanwezige blokken met elkaar te combineren. Hierbij komt het neer op snel spelen en het zoeken naar combinaties die veel blokken tegelijk wegvagen. Daarnaast vormen de levels in de Action-modus mooie uitdagingen om een betere highscore op neer te zetten, door betere en langere combo's te maken. De meeste levels in de Action-modus zijn vooraf bedacht en vergen vaak puzzelachtige inzichten om verder te komen. Er zijn echter ook een aantal eindeloze levels waarin de blokken willekeurig verschijnen en je wat meer zelf op zoek moet naar intere ante oplo ingen.

De Action-modus had in potentie een van de betere Match-zoveel games van de laatste tijd kunnen vormen, ware het niet dat Gel nooit lekker op gang komt. Het spelritme stokt te vaak doordat combo's te plotseling verdampen en je soms even moet wachten wanneer je het scherm leeggespeeld hebt. Ook vergt het voorbereiden van combo's vaak teveel tijd waardoor je twee grote combo's onmogelijk aan elkaar kunt koppelen. Daar komt bij dat de besturing niet heel precies is. Het gebeurt regelmatig dat je een blok in de haast net de verkeerde kant op gooit: in het slechtste geval recht op de truck af.

Deze problemen halen echter niet weg dat Gel: Set & Match een leuke, onderhoudende game is die fans van Match-zoveel games best even zoet zal houden. Het ziet er allemaal verzorgd en schattig, zij het wat ongeïnspireerd uit. Er zijn genoeg puzzels om je brein even lekker te laten kraken en ook de Action-modus wordt naar het einde toe best pittig.