Marcus Fenix en zijn vriendjes uit Gears of War zijn terug! Nou ja, terug is misschien niet het juiste woord. Van een volledig nieuw deel van Gears of War kun je deze console-naar-PC-versie allesbehalve noemen, daarvoor zijn de verschillen te klein. Toch heeft deze onlangs verschenen Windows-versie wel wat unieke dingetjes die 360-gamers helaas moeten missen.

In Gears of War speel je Marcus Fenix. Eens een gevangene, nu de redder in nood. Samen met trouwe kameraad Dominic Santiago en de twee excentrieke figuren Cole en Baird ga je onder de naam Delta Squad op pad om de vijand, de Locust Horde, voor eens en altijd uit te roeien. De indringers van onder de grond hebben namelijk niet bepaald het beste met de mensheid voor, tijd om in te grijpen dus. Dat gaat niet zonder slag of stoot: de Locust sturen alles op je af om je er van te weerhouden de LightMass-bom (een ingenieus middel waarmee het ondergrondse tunnelnetwerk waarin de Locust zich verplaatsen gelokaliseerd kan worden) te laten ontploffen. Met de data die daardoor ontstaat is het mogelijk om alle tunnels te bombarderen, wat hopelijk voor het einde van deze bloederige oorlog betekent.

Hè hè, daar is-ie dan: de Brumak!

Geen enkel verschil dus met de eerder verschenen Xbox 360-versie, wat verhaal betreft. Kijken we naar de speelduur, dan valt er wel iets op: Gears op de PC duurt een stukje langer. Dat is vooral te danken aan een vijftal nieuwe hoofdstukken, geplakt aan het begin van Act 5. Herinner je die gigantische T-rex-achtige Brumak aan het einde van Act 4 nog? Op de 360 was dat einde enigszins een anti-climax, maar op de PC mag je een einde maken aan de Brumak!

Voordat je dat echter mag doen, moet je eerst een omsingeling afslaan bij een kapotte brug, honderden hondsdolle wretches van je afschieten en een theater binnendringen, dit alles onder het genot van het comic relief van het onafscheidelijke duo Baird en Cole. Toegegeven, het is meer van hetzelfde, maar leuk is het wel. Opvallend zijn ook de kleine nieuwe details rondom Fenix' vader en de reden waarom er eigenlijk Locust op die trein in Act 5 zitten: ze hebben de trein overgenomen en alle soldaten van de trein gegooid. Aha, dat verklaart dan ook waarom er amper lijken te vinden zijn op de trein! Al met al zijn de vijf nieuwe hoofdstukjes goed voor zo'n kleine anderhalf uur extra speelplezier.

Het mag gezegd worden: Epic weet (samen met het Poolse People can Fly) Gears of War meer dan uitstekend over te zetten naar de PC. Neem nou als eerste de besturing. De besturing waar het origineel befaamd om is geworden is zeer keurig overgezet naar de muis en toetsenbord-combinatie. Dit is zelfs zó goed gedaan, dat je eigenlijk die 360-controller, waar het spel oorspronkelijk voor gemaakt is, totaal niet nodig hebt. Natuurlijk is het nog wel mogelijk om de 360-controller te gebruiken, mocht je daar behoefte aan hebben, maar uit onze ervaring is gebleken dat het ook prima zonder kan.

Screenshots van de nieuwe multiplayermaps

Nog zo'n voorbeeld zijn de graphics. De achterkant van de hoes laat het ergste vrezen, maar zit je iets boven de minimale computerspecificaties, dan heb je een spel wat absoluut niet onderdoet voor de Xbox 360. Het fenomeen “Destroyed Beauty”, ooit zo mooi bedacht door hoofdontwerper Cliff Blezinksi (CliffyB voor intimi) komt ook op de pc volledig tot zijn recht. Hoera dus voor de Unreal Engine 3.0 (en de programmeurs van Epic uiteraard). Zorg er alleen wel voor dat je de laatste drivers op je PC hebt staan; zonder zal Gears of War weigeren op te starten.

Eenmaal de singleplayercampagne uitgespeeld, dan kun je het gevecht online verder voortzetten. Via LIVE, het PC-equivalent van Xbox Live, kun je gemakkelijk je gegevens van je Xbox 360-profiel binnenhalen, of een nieuwe aanmaken als je nog geen gamertag hebt. Alles wat je van de Xbox 360 overigens kent, heb je hier ook weer. Wil je dus gemakkelijk met vrienden babbelen (via berichtjes of voice-chat), elkaars achievements bekijken (achievements die ook gewoon werken op je Xbox 360-profiel en zelfs bij je Gamerscore opgeteld worden, o zo tof!) of iemand uitnodigingen voor een spel, dan kan dat allemaal op de manier die je waarschijnlijk wel gewend bent. Wat wel jammer is, is dat je gedwongen wordt Gold te nemen als je online wil spelen. En tja, dat is als PC-gamer toch een beetje zuur!

Nog meer screenshots van de nieuwe multiplayermaps

Het samenwerkingsaspect is gelukkig volledig gehandhaafd: ook op de PC staat Gears of War als een huis.  Als je dus de singleplayercampagne opnieuw wil spelen met een vriend of vriendin, dan is dat gewoon mogelijk. De andere speler zal de rol van Dom op zich nemen. Plezier gegarandeerd. Dit laatste geldt overigens ook voor de multiplayer, die zich met alle content van de Xbox 360-versie, plus een drietal nieuwe maps en nieuwe speelmodi toch een stukje completer mag noemen. Jammer dat Epic deze content niet vrij wil geven voor de originele versie, want de nieuwe maps zijn weer mooi geworden en horen eigenlijk door elke fan, ongeacht welk platform, gespeeld te worden.

Moet je eigenlijk als groot fan van de Xbox 360-versie dan Gears of War op de PC ook nog eens halen? Wat mij betreft niet. Hoewel ik erg genoten heb van de nieuwe hoofdstukken, rechtvaardigen zij niet de aanschaf van deze versie. Daarvoor biedt de nieuwe content toch net te weinig voor. Daarnaast zit de multiplayer wel enorm lekker in elkaar, maar goed, dat gold voor de Xbox 360 een jaar geleden natuurlijk ook al. Het is maar net hoeveel je ervoor over hebt als fan. Een ding is wel zeker: een miskoop is het zeker niet.