GearClub

Gear Club Unlimited

We hebben een clubje opgericht…

Geschreven door Thijs Barnhard op

• De overblijfselen van Gear Clubs free-to-play-verleden zijn helaas matig omgezet naar een game die nu 40 euro kost. De vrij hoge prijs voor deze Switch-versie staat haaks op hoe goedkoop de rest van deze racegame aanvoelt. Dat er genoeg te doen is en dat de auto’s zich nog best redelijk laten besturen is de redding van Gear Club Unlimited.
    Score: 55 Ondermaats
    • Enorm veel vrij te spelen, rijdt lekker weg
    • F2p-grind nog steeds aanwezig, voelt goedkoop, verre van diepgaand
De Switch is een hit en in een poging om zoveel mogelijk op dit succes mee te liften verschijnt de ene na de andere game die zich op een ander platform al heeft bewezen. Ports van bekende consolegames zoals Skyrim en L.A. Noire liggen voor de hand, maar ook hits op mobiele apparaten krijgen een tweede kans op de Switch.

Een gratis spel gemaakt voor een telefoon leent zich echter niet meteen voor een overzetting naar een wat traditioneler platform. Op die manier kost het Android-succesverhaal Gear Club op de Switch nu 40 euro en is het niet meer mogelijk om je met microtransacties een weg door de vele obstakels te kopen. Wat overblijft is echter een racegame die nog steeds rondom dit concept is ontworpen.

Geen sim

Gear Club Unlimited presenteert zich als een serieuze racesim waarin je met allerlei droombolides door de meest exotische oorden scheurt. Een Forza, Project Cars of Gran Turismo is dit echter niet. Afremmen in bochten is bijvoorbeeld maar zelden nodig waardoor het spel meer als een typische arcaderacer aanvoelt. Tussen de races door is het mogelijk om de gelicenseerde auto’s te tunen, maar in feite is dit een simpel upgradesysteem. Steek je veel geld in de banden of motor van een auto dan worden de races gewoon makkelijker en niet zozeer omdat je bolide zoveel prettiger rijdt.

GearClub

Om nieuwe onderdelen en de specifieke ruimtes in je garage om deze hardware te installeren vrij te spelen moet je zoveel mogelijk races winnen. Op de eerste plaats eindigen of een van de vele extra uitdagingen – zoals het kopen van een auto uit in een specifieke klasse – voltooien dragen hieraan bij. In de races zelf zit niet bijzonder veel variatie. De ene race is een time-trial waarin je dwars door de andere coureurs heen kunt rijden, de volgende is vanaf de start een grote kettingbotsing.

Cheap.Club

Juist op die momenten valt op dat Gear Club in veel opzichten behoorlijk goedkoop aanvoelt. Klap je op een vangrail je rijdt zonder schade verder. De duidelijk zichtbare

bestuurder in de auto stuurt niet eens mee in de bochten en het geluid van sommige auto’s is ronduit verschrikkelijk. De circuits worden ondertussen eindeloos herhaald door steeds dezelfde locaties te hergebruiken. Er springt niet echt een racebaan tussen de rest uit; na een tijdje zijn ze zelfs niet uit elkaar te houden omdat de opzet steeds zo gelijk is.

Gearclub

Daartegenover staat dat het racen zelf helemaal zo slecht nog niet in elkaar steekt. Auto’s uit verschillende klassen voelen daadwerkelijk anders aan op de weg en het gevoel van snelheid is met name bij de duurdere wagens uitstekend. Ook de mogelijkheid om even de actie terug te kunnen spoelen bij een enkele mislukte bocht is een welkome toevoeging.

Voormalig gratis grind

Zoals wel meer gratis games voor op je telefoon draait Gear Club uiteindelijk helemaal om het grinden voor betere gear die je hoger naar de top brengt. Nu het spel echt geld kost voelen de overblijfselen van free-to-play ietwat vreemd aan. Natuurlijk is het leuk om steeds nieuwe dingen vrij te spelen, je garage te upgraden en de snelste auto’s te kopen, maar wordt het een behoorlijke grind die het echt leuke gedeelte, het racen, onderbreekt.

Gearclub

Dat is extra jammer omdat er in Gear Club Unlimited best een aardige game schuilt die geen recht wordt gedaan in deze snelle port. Zo lijken de menu’s soms nauwelijks gemaakt voor het gebruik van een controller. De lokale en de online-multiplayer bewijzen echter dat het racen zelf robuust genoeg is om je langere tijd te vermaken en het tegen menselijke tegenstanders op te nemen. Speel je enkel tegen de computer dan worden de tekortkomingen en de eentonigheid van Gear Club op den duur wel heel erg duidelijk.

Gear Club Unilimited is beschikbaar voor de Nintendo Switch. Op iOS en Android is het spel gratis te downloaden.

SoulCalibur 6-producer laat zich uit over nieuwe mechanics Rick and Morty: Virtual Rick-ality komt naar PlayStation VR
5