Gamestudio is een doe-het-zelfgame voor beginners

Welke gamer heeft niet lopen dagdromen over het maken van een eigen computerspel? Hoewel de drempel om zelf iets in elkaar te knutselen momenteel lager is dan ooit, blijft de eerste stap zetten groot. Waar te beginnen en hoe krijg je de beginselen van programmeren überhaupt onder de knie?

Met Gamestudio doet Nintendo een dappere poging om games ontwikkelen toegankelijk te maken. Gamestudio geeft spelers zelf de mogelijkheid om games in elkaar te zetten. Dat werkt door middel van een visuele programmeertaal waarin zogenaamde Knopix de hoofdrol spelen.

Iedere Knopix in Gamestudio is een soort personage dat is voorzien van een gezicht en een persoonlijkheid. Op die manier zijn ze goed van elkaar te onderscheiden. In een spel nemen ze allerlei andere vormen aan. Zo is er een Knopix die een simpel driedimensionaal personage representeert en is er weer een andere Knopix die bepaalt hoe de spelwereld eruit komt te zien. Koppel je de A-knop-Knopix aan de springfunctie van een personage-Knopix, dan springt het figuurtje omhoog in het spel.

Dit alles voelt meteen logisch en inventief. Het helpt bovendien ook dat de ietwat onhandige besturing met knoppen tijdens het bouwen ook vervangen kan worden door het touch-scherm van de Switch, of door gewoon een usb-muis aan te sluiten.

Knopixchool

Wie meteen denkt een complete 3D-platformer te kunnen bouwen met deze middelen, komt echter bedrogen uit. De basisprincipes van Gamestudio zijn goed te begrijpen, maar zoiets belangrijks als een winconditie instellen is makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig is het spel voorzien van uitgebreide lessen waarin stap voor stap wordt uitgelegd welke Knopix en verbindingen tussen Knopix er nodig zijn om iets speelbaars te maken.

Per les draait het steeds om het maken van een ander soort game. De instructies beginnen nog redelijk overzichtelijk met het bouwen van een 2D-versie van tikkertje, maar in latere lessen komen ook een shoot ‘em up, een platformer en een 3D-racegame aan bod. Omdat het spel hierin de speler in kleine stapjes vrij complexe games laat bouwen, is het allemaal een stuk beter te behappen.

Dit spel draait om proberen en experimenteren. Het daadwerkelijk spelen van andere creaties voelt meer als bijzaak.

-

Eindexamenpuzzels

De lessen leggen precies uit hoe geluidseffecten, respawnen en de camera benutten werkt in spellen, maar ruimte om fouten te maken of om te improviseren is er maar weinig. Op andere momenten vallen de instructies juist heel erg veel in herhaling, door de speler kleine aanpassingen keer op keer opnieuw te laten testen. Helemaal pijnloos is het leerproces dus niet.

Toch is het aan te raden om de lessen te doorlopen en om vooral ook goed op te letten. Na iedere les volgt er namelijk een korte programmeertoets, waarin de speler een gedeeltelijk werkend spel voorgeschoteld krijgt. Het is vervolgens de kunst om de juiste verbindingen tussen Knopix’s te maken, of om de waardes hier en daar zo aan te passen dat het spel wel uitgespeeld kan worden. In deze toetsen wordt de stof uit de lessen herhaald, maar ze functioneren ook prima als programmeerpuzzels. Dat moeten de makers ook gedacht hebben, want na het voltooien van alle lessen wachten er nog vijftig van dit soort opdrachten.

Gamestudio

Zelf aan de slag

Na ongeveer acht à tien uur aan lessen volgen heb je je programmeerdiploma behaald en is het moment aangebroken om helemaal zelf iets te maken. Met een encyclopedie met daarin korte instructies over het bouwen van specifieke spelonderdelen bij de hand, is zelf iets creëren alsnog een pittige opgave. Heel veel experimenteren en proberen is noodzakelijk om uiteindelijk iets te kunnen maken.

De voldoening wanneer je bijvoorbeeld helemaal zelf een openschuivende deur weet te bouwen is echter groot. Ook het hergebruiken van toepassingen uit de lessen van andere situaties is erg handig. Het is helaas niet mogelijk om gedeeltes van eerder klaargezette Knopix makkelijk te kopiëren uit een andere game.

Gamestudio heeft wel meer tekortkomingen voor wie echt diep in het programmeren duikt. Het maximale aantal Knopix in een creatie ligt op 512, waardoor games nooit te complex kunnen worden. Ook het zelf ontwerpen van objecten in de gamewereld is beperkt. Dat kan eigenlijk alleen maar met een simpele pixel editor. De driedimensionale figuren, zoals de standaard auto of een personage, zijn op hun kleur na niet verder aan te passen.

Gamestudio

Vooral voor het bouwen

Het moge duidelijk zijn dat de volgende AAA-game niet in Gamestudio gemaakt gaat worden, maar misschien raakt er wel iemand door geïnspireerd om na dit spel met uitgebreidere middelen aan de slag te gaan. De mogelijkheden en toegankelijkheid van Gamestudio mogen niet onderschat worden. Dit spel draait om proberen en experimenteren. Het daadwerkelijk spelen van andere creaties voelt meer als bijzaak.

Dat blijkt ook wel uit hoe zelfgemaakte spellen gedeeld kunnen worden met andere spelers. Alleen door codes uit te wisselen is het mogelijk om de spellen van andere makers te

proberen. Een lijst van populaire creaties ontbreekt, maar online zijn er genoeg Subreddits, Discords en fora te vinden waar zelfgemaakte spellen gedeeld worden. Bovendien zijn deze kleine gemeenschappen van amateurontwikkelaars ook niet te beroerd om elkaar te helpen met allerlei programmeerpuzzels. Het werk van een ander is makkelijk te kopiëren en vervolgens naar eigen inzicht aan te passen.

Gamestudio is daarom uitstekend voor wie voorzichtig achter de schermen van een game wil kijken. Omdat de programmeertaal zo visueel is, is het lezen van deze ‘code’ snel onder de knie te krijgen. Dat wil overigens niet zeggen dat de ontwikkeltool geen complexere opties heeft. Gamestudio prijst zichzelf als een bijzonder toegankelijk middel voor kinderen om games te maken, maar de soms wat langdradige lessen, het gepriegel met verschillende assen en het inbouwen van gamelogica is echt niet voor iedereen weggelegd.

Gamestudio is voor 29,99 euro verkrijgbaar in de Nintendo Switch eShop.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed

Met een indrukwekkende eigen programmeertaal brengt Gamestudio games ontwikkelen naar de massa. Zelf spelletjes verzinnen en maken wordt met behulp van zeven uitgebreide lessen uit de doeken gedaan, maar het delen van eigen creaties blijft beperkt. Het drukt de pret nauwelijks, want juist in het knutselen en experimenteren schuilt de grootste lol. Ook dat gedeelte heeft zo zijn beperkingen, maar voor de echte doe-het-zelver is dit een uiterst toegankelijk instappunt.

Duidelijke visuele programmeertaal

uitstekende lessen en toetsen

gebruik usb-muis