Galak-Z: The Dimensional | Gamer.nl

Galak-Z: The Dimensional | Gamer.nl

Vliegen door de ruimte voelt zelden zo spectaculair aan als je zou willen. Verwend door de ruimtegevechten uit onder andere Star Wars is de realiteit van de meeste games helaas dat dogfights zonder zwaartekracht onoverzichtelijk, traag en doodstil zijn (in de ruimte is immers geen zuurstof). Galak-Z doet het allemaal net even anders door zich niets van deze regels aan te trekken. In het ruimteschip uit de titel ben je altijd bijzonder snel, flitsend en wendbaar. Geen verkeerde eigenschappen voor het meest gezochte stukje technologie in het universum.

Terwijl allerlei kwaadaardige facties uit alle hoeken van het universum achter piloot Atak en zijn experimentele ruimteschip aankomen, moet jij hem veilig terug naar aarde zien te brengen. In ieder nieuw seizoen van de game worden de gevaring groter, de beloningen talrijker en de afstand tot thuis kleiner. Stort het felrode slagschip halverwege een mi ie neer, dan begin je weer helemaal vanaf het begin van een seizoen en ben je al je upgrades en gekochte aanpa ingen kwijt.

Lichte roguelike

In dit opzicht is Galak-Z een soort roguelike light, waarin de asteroïdengordels en verlaten ruimtestations waar je je doorheen begeeft willekeurig zijn gevuld en opgebouwd. Omdat het spel in de eerder genoemde seizoenen is opgedeeld zijn er veilige punten waar het spel wordt opgeslagen. Ieder seizoen mag je dan wel weer zonder de verworven upgrades beginnen. Een veilig rustpuntje in de waanzin van de ruimte is wel zo prettig.

Imperials, spacepirates en buitenaardse insecten bevolken de willekeurig samengestelde mi ies. Afrekenen met dit vijandige gespuis is de voornaamste functie van de Galak-Z. Standaard uitgerust met extra raketaandrijving voor plotselinge versnellingen, lasers en een raketlanceerder is het schip prima geschikt voor het afrekenen met brutale spacebugs. Naarmate het spel vordert, de mi ies veeleisender en de vijandelijke weerstand heftiger wordt is er zwaarder geschut nodig. Upgrades zoals sterkere lasers, raketten die na hun ontploffing vijanden afremmen en grotere brandstoftanks voor langere boosts worden uiteindelijk cruciaal voor het overleven in het wilde westen van de ruimte.

Gundam piloot

Alle upgrades uit de wereld alleen zijn niet genoeg om de Galak-Z heelhuids thuis te brengen. Als piloot is het noodzakelijk om de aanvankelijk wat onmogelijk aanvoelende besturing volledig onder controle zien te krijgen. Wat eerst nog als het grootste obstakel voelt tu en een succesvolle en een mislukte mi ie wordt na wat moeite en oefening ineens je grootste hulp. Met behulp van een tweetal thrusters kan het schip zich in allerlei onmogelijke bochten wringen en er is zelfs een speciale knop om vijandelijk vuur snel en direct te ontwijken. Hoe je die het beste kan inzetten, leer je alleen door vaak de fout in te gaan. Zelfs door de nauwere gangen van een verlaten ruimtestation vliegen is in het begin lastig, door het feit dat je alleen door extra gas bij te geven van vliegrichting kan veranderen, maar al snel leer je ook krappe ruimtes succesvol uit te buiten.

Het wordt allemaal nog een beetje complexer door het feit dat de Galak-Z een verborgen functie verbergt. Met een druk op de knop verandert het schip in een geavanceerde mech die bewapend met een schild en een mechanisch zwaard met name van dichtbij effectief is op andere schepen. Met een speciale grijparm is deze uitvoering van het schip bovendien bijzonder goed geschikt om vijandelijk schepen in het zicht van andere facties te gooien of een nietsvermoedend ruimte-insect te belagen met een brokstuk.

Intergalactisch ballet

De manier waarop je halverwege een gevecht al achteruit vliegend kunt transformeren,  met een schild inkomend vuur blokkeert om vervolgens met wat extra boost weer in de aanval te gaan is niets minder dan meesterlijk. Galak-Z weet zo verra end veel diepgang te bieden in gevechten die nooit eentonig of voorspelbaar worden dat de strijd vermijden – een optie die het spel meerdere keren aanmoedigt – niet half zo leuk aanvoelt. Natuurlijk zul je op de agre ieve manier vaker het loodje leggen, maar het is wel de perfecte leerschool om de Galak-Z zo snel mogelijk strak onder controle te krijgen.

Omdat Galak-Z zo fantastisch speelt, valt het mi chien wel extra op dat niet ieder element uit het spel evenveel aandacht heeft gekregen. Zo heeft de game eigenlijk twee verschillende omgevingen die dan mi chien wel steeds anders opgebouwd zijn, maar alsnog hetzelfde ogen. Ook de roguelike-structuur die in het begin nog voor aardig wat spanning zorgt, wordt naarmate je de besturing en het schip verder onder controle krijgt verder naar de achtergrond gedrongen. Daarmee verliest het spel iets van zijn unieke waarde.

Op het moment van schrijven bevat de pc-versie van Galak-Z een Arcade Mode waarin dezelfde mi ie eindeloos opnieuw gespeeld kan worden, waardoor er van de rogue-elementen nog minder overblijft. Dat lijkt vooral te bevestigen dat de ontwikkelaar 17-Bit ook nog niet helemaal weet hoe de rogue-elementen die veel andere games oneindige herspeelbaarheid geven, ook hier goed toegepast kunnen worden. Dezelfde speelstand wordt op een later punt ook toegevoegd aan de PS4-versie, net zoals het vijfde en laatste seizoen van de game. Die gratis uitbreiding kan niet snel genoeg uitkomen, want Galak-Z’s speciale aanpak van sterrenoorlogen blijft na het uitspelen naar meer smaken.

Galak-Z is verkrijgbaar voor pc via Steam en PlayStation 4.