Galactic Civilizations | Gamer.nl

We schrijven het jaar 1993. Voor het OS/2 platform brengt het bedrijf Stardock de Civizilation kloon Galactic Civilizations uit. Het spel wordt een ongekende hit en verkrijgt een grote schare fans. Inmiddels is Stardock bekend van het programma WindowBlinds en soortgelijke software, maar de roots zijn niet vergeten. Om het 10 jarig bestaan van het bedrijf te vieren heeft Stardock een remake gemaakt van het spel waar het allemaal mee begonnen is, Galactic Civilizations.

Galactic Civilizations is een turn based empire builder in een sci-fi omgeving voor de echte liefhebber. Verwacht geen grafische parel, alle nadruk ligt bij dit spel op de gameplay. Doel van de game is simpel: Winnen. Op welke manier mag je zelf weten. Bouw een ruimtevloot en verover het universum, word rijk met handelsroutes of breng andere beschavingen onder jouw invloed, de keuze is aan jou. De kern van het spel is te beschrijven in twee symbolen; 4X: eXplore, eXpand, eXploit en eXterminate!

Tijd om een nieuw spel te beginnen. Voordat je begint, kan je instellen hoe je wilt spelen. De grootte van het universum, hoeveel sterren er zijn, welke daarvan leefbare planeten hebben en hoeveel tegenstanders. Per tegenstander kan je ook nog instellen hoe slim de AI is, tot welk ras hij behoort wat zijn houding tegenover jou is. Opvallend hierbij is dat je als speler alleen het mensenras kan kiezen. Exotische ra en in de vorm van pratende blokjes mineraal of groene mannetjes zijn dus niet mogelijk. Om toch een eigen stijl aan de mensheid te kunnen geven kan je aangeven tot welke fractie je behoort. Ben je meer wetenschapper, of voer je graag oorlog? De keuze van een fractie kan tijdens het spelen nog van belang zijn, dus het is slim om er goed over na te denken. Tijd om te beginnen.

Het eerste wat opvalt als je begint met spelen is de interface. Simpel, intuïtief en overzichtelijk. Voor nieuwe spelers is het snel mogelijk alle opties te benaderen en ook de die-hards kunnen snel alle belangrijke stats opvragen. Leuk is ook dat de interface verandert aan de hand van je speelgedrag. Tijdens het spelen gebeuren er regelmatig events. Op een van je planeten is bijvoorbeeld een zeldzame levensvorm gevonden. Laat je het land met rust, waardoor je planeet minder kan produceren, laat je een kleine populatie leven waardoor je er niks van merkt of vernietig je de levensvorm waardoor je productiecapaciteit stijgt. Het spel zit vol met honderden van zulke events. Je keuzes hierin, en tijdens het spelen (verbreek je vaak verdragen bijvoorbeeld) veranderen de interface. Bij een evil speelstijl verschijnt een donkere interface, bij good een lichte.