Future Tactics: The Uprising is in de Verenigde Staten al sinds mei verkrijgbaar en het zag er eventjes naar uit dat het spel in Europa nooit het levenslicht zou zien. Gelukkig wilde de Oostenrijkse uitgever JoWood het spel wel op de markt brengen en wel voor vier platformen tegelijk: Playstation 2, Xbox, GameCube en PC. De firma achter Future Tactics, het Engelse Zed Two, bracht ons in het verleden al verslavende puzzelgames als Wetrix en AquaAqua. Inmiddels is Zed Two onderdeel van het grotere Warthog Games en werkt het daar aan de PSP titel Sticky Balls. Wij bekeken of Future Tactics een mooie afsluiter is geworden van de onafhankelijke periode van het bedrijf.

Het minste wat over Future Tactics gezegd kan worden, is dat het een originele en eigenzinnige titel is geworden. Het is in de kern een turn-based strategiespel dat elementen leent uit spellen als Worms, X-Com en Final Fantasy: Tactics, en dit mixt met arcade-achtige minigames om de plaats van de in het genre vaak aanwezige willekeurige factor, te vervangen. Mocht je het nog niet helemaal kunnen volgen, dan volgt nu een uitgebreide uiteenzetting van het spelconcept.

Future Tactics is een turn-based strategiespel, wat inhoudt dat je om de beurt speelt met je tegenstander. Eerst mag jij al je karakters een actie laten ondernemen, vervolgens zul je moeten wachten tot de tegenstander hetzelfde met zijn karakters heeft gedaan. Je kunt in een beurt je karakter binnen een bepaald gebied bewegen en een schot lossen. Wanneer je je schot gelost hebt en op de juiste positie staat, kun je de beurt eindigen door de rusten, healen of een beschermend schild om je heen te zetten. Nadat je al je karakters, meestal een stuk of vier, hun ding hebt laten doen, dan eindigt je beurt en is het aan de tegenstander om het initiatief te nemen.

Karakters hebben een aantal wapens tot hun beschikking, afhankelijk van wel niveau ze bereikt hebben. Het afvuren van je wapens doe je in de vorm van een soort minigame. Voor de verschillende wapens gaat het steeds iets anders in zijn werk, maar het komt er meestal op neer bewegende lijnen op het juiste moment te stoppen. Hoe dichter je bij het ideale punt zit, hoe groter de kans is dat je schot doel treft.

Je kunt flinke kraters in het landschap slaan.

De missies spelen zich vaak af in een relatief klein gebied waarbij de tegenstander aanvankelijk in de meerderheid is. Het doel is meestal om of de tegenstander volledig uit te roeien, of een bepaald object te vernietigen of alle karakters naar een bepaalde plaats bewegen. Het landschap speelt een grote rol in het behalen van deze objectieven. De spelwereld van Future Tactics is namelijk volledig dynamisch te vernietigen. Hiermee kun je schuttersputjes voor jezelf graven, al moeten ze wel vrij diep zijn willen ze echt effectief werken.

Future Tactics kent ook een vrij beperkte vorm van karakterontwikkeling. Voor elk karakter staat een vast aantal upgrades tot zijn beschikking, die in vaste volgorde aangeschaft dienen te worden. Upgrades vind je vaak onder vernietigbare objecten in het landschap en kunnen pas gebruikt worden wanneer een karakter ook het noodzakelijke level bereikt heeft. Future Tactics is zo vriendelijk om behaalde ervaring na het falen van een missie te bewaren, zodat je er bij een nieuwe iets beter voor staat. Men heeft het spel echter wel zo uitgebalanceerd, dat het soms haast noodzakelijk is om een missie een aantal keren te falen, omdat de tegenstanders meer ervaring of bepaalde upgrades vergen om verslagen te worden.