Fury,een MMORPG zonder maandelijkse kosten, draaiend op de Unreal 3 engine waarinhet draait om de gevechten tu en de spelers onderling, en niet om het (samen)afwerken van verschillende queesten. Neem daarbij nog een systeem waarbij debeloningen die je krijgt niet afhangen van het aantal uren dat je in de gamestopt, maar puur afhangen van je eigen kla e. Op papier klinkt ditintere ant, maar hoe brengt Fury het er in de praktijk vanaf?Ommaar meteen met de deur in huis te vallen: een MMORPG is Fury zeker niet. Hetspel bestaat namelijk uit niets anders dan een grote hal waar de spelers bijeenkomen om met elkaar te vechten. In deze hal zijn verschillende NPC's te vinden,waar je bijvoorbeeld je uitrusting kan samenstellen of nieuwe skills kan krijgen.Dit lijkt dus erg op het systeem van Guild Wars, waar alleen de spelers ingrote getalen bij elkaar te vinden zijn in de steden en bij gebieden om eenmi ie te starten. Alleen is het in Fury veel kleinschaliger en is er totaalgeen sfeer te vinden in de saaie hal.Naeen simpele tutorial beland je dus in deze grote hal, waar je vervolgens jekla e kunt kiezen. Fury kent 8 verschillende kla en, van healers tot aanwarriors. Nadat je een van deze kla en hebt gekozen kun je je spells instellendie je wilt gaan gebruiken. Net als in Guild Wars kan je in Fury ook maar eenbeperkt aantal spells meenemen in plaats van ze allemaal te gebruiken. Alleenligt die limiet in Fury niet op 8 spells zoals in Guild Wars, maar op 24. Ergveel invloed zullen de keuzes die je maakt dus niet hebben op het spelverloop,aangezien je toch maar enkele aanvallen hebt die je écht nodig hebt. Als jeeenmaal je kla e hebt gekozen en je spells hebt uitgezocht, kun je beginnenaan je eerste gevecht.Furykent drie verschillende soorten gevechten. Vortex, Elimination en Bloodbath. InVortex is het de bedoeling kristallen te verzamelen die over de map verspreidliggen en deze terug te brengen naar je eigen basis. Een soort Capture the Flagdus. In Elimination speel je met twee teams van vier personen en dien je elkaarte vermoorden. Bloodbath komt op hetzelfde neer als Elimination, maar danspeelt ieder voor zich. Weinig keuze dus voor een game waarplayer-versus-player combat het enige is waar het spel uit bestaat.De combat zelf is helaas heel erg rommelig. De gevechten zijn heel ergchaotisch.  Waar je vooral mee bezig bent is je verschillende spells uitte voeren, en het liefst zo snel mogelijk achter elkaar. Dit doe je terwijl jemet je vijand door het scherm springt als een stel konijnen in de hoop eenaanval te ontwijken. En op hetzelfde moment wordt je scherm gevuld met allerleionnodige venstertjes en wordt de schade die je doet bij elke aanval heel erggroot in beeld gebracht. Hierdoor heb je totaal geen gevoel van controle en komthet vechten vooral neer op 'button bashen'. Erg uitdagend is het dus niet en naeen paar potjes spelen begint de verveling al snel toe te slaan, omdat er ookin de gevechten nooit echte variatie te vinden is.Degraphics in Fury vallen ook tegen. Zelfs met alle grafische opties op de hoogstmogelijke setting, oogt het spel gedateerd. Het lijkt totaal niet op een gamedie draait op de Unreal 3 engine, terwijl het toch echt zo is. Het geluid steltook niet veel voor. Je luistert continu naar dezelfde muziek en het geluidtijdens het vechten (bijvoorbeeld het slaan met je zwaard) klinkt heel erg dofen valt heel erg snel in herhaling. Ook de verschillende spells delen vaakhetzelfde geluid. Verder duiken er veel te vaak (grafische) bugs op.Overigensprijkt er nog op de DVD-hoes van het spel de volgende tekst: 'FREE TO PLAY'.Mooi meegenomen zou je denken. Helaas is het in de praktijk wel anders. Mensendie namelijk voor Fury eens in de zoveel tijd betalen, krijgen de zogenaamde'Immortal' status. Deze status geeft je extra mogelijkheden en opties die je alsniet-betaler niet hebt. Zo kun je als Immortal een guild maken, terwijl datanders niet mogelijk is. Ook krijg je als Immortal voorrang bij het starten vaneen gevecht (als Immortal moet je vaak al minuten lang wachten, en alsniet-betaler kan je daar dus alleen maar meer tijd bij optellen). Verder krijgje als Immortal meer gold, een grotere friend list, en nog vele anderevernuftige extraatjes die er voor zorgen dat je als niet-betaler vaak al in hetnadeel bent voordat je een gevecht bent begonnen.Almet al dus niet veel positiefs, ook al zijn er wel enkele goede aspecten tebenoemen. De keuze aan kla en is groot en divers. Verder zijn er in het helespel wel meer dan 400 verschillende spells te leren (ook al lijken er veel opelkaar), welke je dient te kopen met het goud dat je wint uit de gevechten.Voor de rest is Fury helaas niets anders dan waardeloos. Alles wat Fury heeftis namelijk al eens veel beter gedaan, namelijk door Guild Wars. Guild Warsbevat niet alleen een betere player-versus-player modus, maar biedt daarnaastook nog eens honderden quests buiten het vechten in de arena om. Veel meer waarvoor je geld dus, iets wat je met Fury niet krijgt.