Review

Frontlines: Fuel of War (X360)
subtitle
Frontlines: Fuel of War is een degelijke shooter in singleplayer en een ronduit vermakelijke game in multiplayer. Toch kan het niet de indruk wegnemen dat beide spelonderdelen niet de volledige aandacht hebben gekregen, waardoor op beide fronten het potentieel niet volledig wordt benut.
- Pluspunten
- Frontlinie-systeem in multiplayer. Drones zijn leuke aanvulling. Veel vrijheid in manier van aanpak
- Minpunten
- Korte, niet echt bijzondere singleplayer. Laat visueel wat steekjes vallen. Aantal kleine afwerkingsfoutjes
intro text
De multiplayermodus
bij een first-person shooter is óf een slap aanhangsel dat louter ontwikkeld is
om op de achterkant van het doosje een vinkje te mogen zetten achter 'multiplayer
dubbelepunt', óf het is duidelijk het belangrijkste onderdeel van het spel. In
dat laatste geval is de singleplayer vaak maar een slap aanhangsel, als die al
niet helemaal absent is. Alleen voor de echte toppers is genoeg geld
beschikbaar om zowel de single- als multiplayer interessant te maken, zoals het
geval is bij Halo 3 en Call of Duty 4. Ook bij Frontlines: Fuel of War worden
beide componenten als even belangrijk in de markt gezet. Ook een topper dus?
Qua setting verdient Fuel of War alvast niet de originaliteitprijs.
Het spel situeert zich in de nabije toekomst, waar de schaarse olie voor een
Derde Wereldoorlog gezorgd heeft. Het achtergrondverhaaltje wordt geschetst met
een aantal mooie tekeningen die laten zien hoe de impact van zo'n oliecrisis op
de normale, westerse wereld is, maar in het spel zien we hier niets van terug.
Je loopt met name door saaie woestijnlandschappen, raffinaderijen, industrie, betonnen
complexen en in puin geschoten stadjes. De wapens, de soldaten, de tanks,
allemaal zouden ze zo uit een van de honderd eerdere militaire shooters
overgenomen kunnen zijn. Maargoed, een saaie setting kan prima voor een goede
game zorgen, dat heeft Halo wel bewezen. Oh shit, nu moet ik onderduiken.
Gelukkig weet Frontlines op het gebied van gameplay wel een
paar vernieuwingen aan te brengen, namelijk de drones en de frontlines.
De drones zijn kleine voertuigjes die
je op afstand kunt besturen. Ze komen in zowel een rijdende als vliegende
uitvoering en kunnen schieten of tot ontploffing gebracht worden. Drones zijn vooral praktisch om grote
groepen tegenstanders uit de weg te ruimen zonder dat je zelf gevaar loopt,
want ze hebben aanzienlijk meer incasseringsvermogen dan jijzelf. Je moet er uiteraard
wel voor zorgen dat je op een veilige plek staat wanneer je een drone gebruikt, wanneer je omsingeld
bent dan is het gebruik ervan geen optie. Hoewel de drones niet direct een essentieel onderdeel van de gameplay vormen,
zijn ze een goede toevoeging die, mits goed gebruikt, aardig in je voordeel
benut kan worden.
Essentiëler zijn de frontlines,
dit spelonderdeel acht men zelfs zo belangrijk dat het spel ernaar vernoemd is.
Hoewel de frontlines eigenlijk alleen
in multiplayer tot hun recht komen, zitten we ook in de singleplayer verwerkt.
Het komt erop neer dat wanneer je een aantal punten hebt ingenomen, de
frontlinie opschuift en je verderop weer wat nieuwe punten in kunt nemen. In de
singleplayer komt dit er hooguit op neer dat je bepaalde doelen pas kunt doen
als je eerdere doelen al behaald hebt, niet bepaald een nieuw concept in een
shooter. Wat wel leuk is, is dat je de doelen van je huidige frontlinie in
willekeurige volgorde af kunt werken. Hierdoor krijgt Frontlines een wat
vrijere opzet dan het gros van de shooters. Je krijgt daarnaast aardig wat bewegingsruimte
en middelen om je eigen tactieken uit te denken, wat aanzienlijk leuker is dan
een uitgestippeld pad af te wandelen. Maar
dat staat eigenlijk los van het frontlines
concept, dat toch impliceert dat er van beide kanten pressie wordt gezet
waardoor de frontlinie langzaam opschuift. Dit is in het singleplayergedeelte
niet het geval.
Het singleplayergedeelte is verder niet heel speciaal. Het
is vermakelijk, maar aan de korte kant en nergens echt vernieuwend of heel
enerverend. Vooral de stukjes waar je binnen in saaie, betonnen gebouwen
vertoeft, vormen een dieptepunt. Je krijgt echter wel wat handigheid met de drones en andere mogelijkheden, die
zeker van pas zullen komen wanneer je aan de multiplayer begint.
De multiplayer is aanzienlijk gewichtiger en het is hier
waar het frontlines-systeem echt tot
zijn recht komt. Het blijft nog steeds een kwestie van punten innemen op de
manier zoals we die kennen uit de Battlefield-reeks, maar doordat beide teams
strijden rond dezelfde frontlinie, wordt de actie veel meer geconcentreerd.
Nadeel is wel dat het soms té druk wordt rond deze punten, waardoor je
regelmatig spawnt met een
tegenstander voor je neus en je al dood bent, voordat je 'Hallo' in kogeltaal
hebt kunnen zeggen.
Frontlines kent ook een soort upgradesysteem dat wel wat weg
heeft van Call of Duty 4, met het verschil dat het in Frontlines geen persistent
systeem is maar per potje. Door tegenstanders te doden of punten te veroveren,
krijg je nieuwe mogelijkheden tot je beschikking afhankelijk van je
specialisatie. Ben je gespecialiseerd in drones,
dan krijg je nieuwe type drones tot
je beschikking die om de zoveel tijd worden aangevuld. Mijn persoonlijke
favoriet was de luchtondersteuning, waarmee je makkelijk het gebied rond de in
te nemen punten van tegenstanders ontdoet. Dit systeem zorgt er overigens wel
voor dat de goede spelers alleen maar meer bevoordeeld worden ten opzichte van
de slechtere spelers, maar hopelijk moedigt ze dat aan om wat strategischer te
werk te gaan en ook op de missiedoelen te focussen.
Hoe leuk Frontlines is, is wel sterk afhankelijk van je
teamgenoten. Het spel heeft namelijk geen mechanismen die vervelende uitwassen
als spawnkilling en ongebalanceerde
teams uit de weg gaan. Ik heb potjes gespeeld waar het letterlijk drie tegen
twintig was, waarbij je je toch afvraagt waarom geen enkele speler van het
andere team het in zijn hoofd haalt eens van team te wisselen. Het ontbreken
van stemcommunicatie buiten je squad
belet je daarbij om ze er eens op te wijzen. Net als bij Battlefield zijn er
ook veel mensen die zich niet rond de frontlinie begeven, maar er schik in hebben
net zo lang te wachten tot er een nieuwe helikoper is verschenen om daarna
urenlang veilig door de lucht te cirkelen. Erg frustrerend als je in je eentje
moet ploeteren om de winst voor je 'team' binnen te halen.
Toch mist de multiplayer net dat beetje extra wat het
legendarisch maakt. Het is niet zo goed als een Call of Duty 4 of een Enemy
Territory. De tijd die men aan de singleplayer besteed heeft, had men
uiteindelijk toch beter in de multiplayer kunnen stoppen om de oneffenheden weg
te poetsen. Het scoresysteem kan beter, de maps kunnen net wat beter worden
gebalanceerd en speciale maps voor grotere en kleinere spelersaantallen, waren
welkom geweest. Nu is het bij 32 spelers vaak net iets te druk. Wat meer punten
in de frontlinies waren soms ook welkom geweest, want met soms twee punten waar
rond gevochten wordt, is het haast ondoenlijk punten in te nemen omdat er
continu bosjes tegenstanders spawnen,
waardoor het spel aan beide kanten in een soort impasse komt.
Visueel weet Frontlines niet echt indruk te maken. De
landschappen zijn weliswaar uitgestrekt en de vernietigbare dingen in de omgeving
zijn een leuke toevoeging, maar dat voorkomt niet dat alles er wat kaal en
blokkerig uitziet. Helikopters die net iets te ver weg zijn verdwijnen gewoon,
maar worden wel weer zichtbaar wanneer je inzoomt met je geweer. Het geluid
daarentegen is wel een genot. Door goed gebruik van surround zijn vijandige
tanks vaak tijdig te lokaliseren en het geluid van overkomende vliegtuigen en
ontploffingen dichtbij en veraf, zorgen ervoor dat het spel echt dat 'oorlogsgevoel
' weet over te brengen.
Reacties op: Frontlines: Fuel of War (X360)
m0j0NL
Alleen COD4 is nog steeds beter multiplayer wise
HostingSide.nl
redsd
Ik heb zelf de pc versie en ik mag hopen dat ze nog wel wat patches uitbrengen om wat meer balans te krijgen in de game.
Ook de preformance van het spel kan nog wel getweaked worden, want de graphics zijn niet zo heel super, maar het vraagt wel veel van je pc.
Jvp
ik ga hem nog wel kopen denk ik..
Wieringer
tis wel een vette game en ben blij dat ik hem gekocht heb….
Nhid
Nhid
Excalibur82
cr33pingd3ath
Spray
Excalibur82
Dynamic shadows is hier een goed voorbeeld van. Enorm zwaar voor je computer maar een 'vaste' schaduw levert in feite een even mooi beeld. Alleen statisch en niet dynamisch.
Erwie
Rogreslief
Eglaerinion
In Battlefield 2 is het geweldig als je plots een schaduw van een helicopter over fde grond heen ziet bewegen.
Rogreslief
Nhid
Nhid
Jvp
spree
Dat komt doordat je op publics speelt, en die zitten 9 van de 10 keer gevuld met low- lowbrain noobies ;/
maartencartman
Maar ik mag niet oordelen misschien is deze wel helemaal geweldig