Platformen als XBLA hebben ons aardig wat pareltjes opgeleverd in de afgelopen jaren. Van oude klassiekers in een nieuw jasje tot artistieke creaties die verloren gewaande genres als 2d-platformspellen doen herleven. En nu voegt From Dust een terugkeer van het God-gamegenre toe aan de bibliotheek.

Prachtige, verraderlijke, natuur

In From Dust speel jij een god die een nomadische stam naar het beloofde land moet leiden. Uiteraard ligt dat ingewikkelder dan simpelweg de weg wijzen en achterover leunen, want de tocht voert je volk door gevaarlijke gebieden. Het gevaar zit niet in vijandelijke stammen of wilde beesten die uit zijn op je volgelingen, maar de onvoorspelbaarheid van de natuur. Tsunami’s, vulkaanuitbarstingen en overstromingen maken je met regelmaat het leven zuur en vegen zo je complete beschaving van de kaart. Een meevaller: het ziet er werkelijk prachtig uit als een muur van water op het land afraast of zodra een stortregen een zanderige ondergrond volledig transformeert.

Nu hoef je niet helemaal machteloos toe te kijken. Je bent immers een god. En met je goddelijke kracht kun je losse materialen uit de omgeving ‘opzuigen’ om ze ergens anders neer te gooien. Zo bouw je met wat bijeengeraapt zand een simpele brug of trek je met lava een beschermende muur rond je dorpjes. Die dorpjes worden gebouwd rond een standbeeld, wat je extra krachten geeft om de natuur naar je hand te zetten (bijvoorbeeld door het tijdelijk veranderen van water in gelei). Daarom is het essentieel om al je verschillende dorpjes en de dorpelingen te beschermen, aangezien je zonder deze krachten al snel in de problemen kunt komen.

Tijdelijke bescherming

Je stuurt je dorpelingen naar alle uithoeken van de kaart om zo je krachtenpallet te laten groeien, maar met het verlaten van een veilige haven ligt groot gevaar op de loer. Hoewel je volgelingen  niet helemaal achterlijk zijn en ze vaak een veilige route uit weten te stippelen, anticiperen ze niet altijd even goed op aanstormend gevaar. Soms lopen ze bijna suïcidaal een lavastroom tegemoet of steken ze een rivier over zodra een overstroming start. Dan moet je weer een nieuwe groep op pad sturen, terwijl je niet altijd over een oneindige voorraad dorpelingen beschikt.

Elke vorm van bescherming die je voor je volk bouwt is daarnaast maar van tijdelijke aard. Lava hoopt zich op en overspoelt op een geven moment je zorgvuldig gebouwde dam enwater erodeert de omgeving waardoor een prachtige vallei een meer kan worden. Als extra bescherming is het mogelijk om vuur- en waterbescherming aan een dorp te verbinden, maar daarvoor moet een dorpeling eerst buiten zijn dorp  die kennis op gaan halen. Helemaal in de latere levels is dat een gevaarlijke tocht.

Tijdloos vermaak

Het spelen met de natuurelementen zorgt er tezamen met  de constante dreiging voor dat From Dust niet snel verveelt. De gameplay is simpel in opzet en razendsnel op te pakken, maar daardoor niet minder uitdagend en moeilijk weg te leggen. Het nadeel is wel dat je na vijf uur door de verhaalmodus heen bent. Gelukkig zijn er per gebied nog bijkomende uitdagingen, zoals het vinden en bezoeken van achtergelaten altaren en het volledig laten begroeien van de omgeving waardoor er weer wild opduikt. Voordeel hierbij is dat zodra je terugkeert naar een voltooid gebied  je oude beschaving nog staat. Je kunt dan rustig verder bouwen of besluiten dat een andere aanpak vanaf het begin een mooier en beter resultaat oplevert.

Daarnaast kent From Dust een challenge-modus. Het spel verandert dan in een race tegen de klok om onder andere zo snel mogelijk bosbrandjes te blussen of dorpelingen langs een wildwaterbaan te leiden. Er zitten best wat grappige uitdagingen tussen, maar persoonlijk hadden wij al meer dan genoeg aan de verhaalmodus en het pielen zonder ware tijdsdruk. Het spel weet perfect het tijdloze gevoel van spelen in de zandbak met een emmer water vast te leggen. Urenlang dammetjes bouwen, en alles weer uitvagen zodra je daar zin in hebt. En dat dan zonder de bijbehorende  troep. Geef nou maar eerlijk toe, dat mist iedereen.

From Dust is gerecenseerd op de Xbox 360 en is verkrijgbaar via XBLA voor 1200 MSP. Een PS3- en PC-versie volgen later dit jaar.