Freestyle Metal X | Gamer.nl

Met Freestyle Metal X levert Midway een nieuwe game af in het overvolle extreme sports genre. Dit maal krijg je een cro motor tu en je benen en dien je in grootste landschappen allerlei stunts uit te voeren. Freestyle Metal X is bij lange na niet de eerste extreme motocro game. Al eerder konden we onder andere stunts uitvoeren in Motocro Madne en MX Superfly. Freestyle Metal X gooit het racegedeelte echter grotendeels overboord en heeft van het stunten het grootste onderdeel van het spel gemaakt. Of dat goed is uitgepakt lees je in deze review.

In Freestyle Metal X kies je om te beginnen een bestuurder en een motor uit, waarna je direct aan de slag kan, of eerst een tutorial kan doorlopen. In de tutorial wordt niet al teveel nieuws verteld, al zal je het toch nodig hebben om aan het tricksysteem te wennen. Men heeft er namelijk voor gekozen om enige vernieuwing aan dit tricksysteem toe te voegen in de vorm van modifiers. Deze modifiers dien je direct na de gewone trick uit te voeren en zorgen gecombineerd voor een compleet unieke trick. Modifiers zorgen er veelal voor dat dezelfde stunt wordt uitgevoerd maar dan bijvoorbeeld met handen of de benen los. Soms zorgt een combinatie van een modifier en een trick voor een compleet nieuwe trick. Het toepa en van de modifiers vergt echter aardig wat oefening, ook wel button bashen genoemd, en is niet echt nodig tijdens het spelen omdat je met de gewone truukjes ook ruim voldoende punten kan behalen.

Het meest unieke aan Freestyle Metal X, volgens Midway, is dat het zich afspeelt in één gigantische wereld waarin je vrij kan gaan en staan waar je wil. In het begin is slechts een deel van deze wereld beschikbaar en naarmate je meer geld bijeen sprokkelt zullen nieuwe delen beschikbaar komen. Helaas zijn deze delen onderling verbonden met lange tunnels en kan je slechts op een paar plaatsen van het ene deel naar het andere, waardoor je het gevoel krijgt dat je in plaats van via een menu en een laadscherm via een tunnel naar het andere deel van het spel gaat.