Freespace 2: Exodus | Gamer.nl

Iets meer dan een jaartje terug werd bekend gemaakt dat Descent een broertje zou krijgen en wel in pure Wing Commander-stijl'. Het was dus eventjes gedaan met nauwe gangen en de claustrofobische sfeer van zijn voorgangers. De makers van Descent waren dus even van de vaste formule afgestapt en met succes. De heldere graphics, mooie lichteffecten en goede gameplay zorgden ervoor dat Freespace direct bij toptitels als Wing Commander en X-Wing mocht worden gerekend. Maar toch kon Freespace zichzelf niet meten met het verhaal van bijvoorbeeld WC4 of X-Wing versus Tie-Fighter.

Voor Freespace 2 werd dan ook een volleerd schrijver in dienst genomen met als taak dit gebrek te verhelpen. Het verhaal speelt zich af na het verdrag dat tu en de Terrans en Vasudans was gesloten. Een kleine groep Terrans heeft echter de oorlog weer verklaard aan de Vasudans en het hele verhaal begint dus weer opnieuw (je meent het? . Verra end genoeg heeft Freespace 2 een zeer non-lineair mi ie-verloop. Tijdens een mi ie zullen er namelijk allerlei onverwachte gebeurteni en plaatsvinden en mocht een mi ie mislukken dan betekent dit niet automatisch dat je deze opnieuw hoeft te spelen. Zo kan het gebeuren dat je geen enkele vijand dit de ruimte hebt geschoten terwijl je toch mi ie 5 aan het spelen bent.

Dat de makers van Freespace 2 niet zomaar het eerste deel hebben opgepoetst is duidelijk te zien aan de ingame-graphics. Het polygonen detail is namelijk behoorlijk toegenomen met als resultaat veel scherpere graphics dan zijn voorganger. Naast de gebruikelijke asteroïdenvelden kan je nu voor de verandering in nevel vliegen. Het zicht in deze velden is zeer beperkt, maar de kleurenpracht is prachtig om te zien. Het meest spannende aan deze nevelvelden is nog het feit dat zelfs de grote starfighters pas op het allerlaatste moment te zien zijn. Zo vloog ik op een bepaald moment in een nebula (totaal niet wetend waar ik was) bijna frontaal tegen een enorm moederschip van de Vasudans. Toen deze nog eens zijn laserbeam activeerde (met een doorsnee die bijna even groot is als mijn spacefighter)… Laten we de vervelende details maar even achterwege.