Freedom Fighters (PC) | Gamer.nl

Met Freedom Fighters verschijnt er eindelijk weer een spel waarin je als loodgieter vlaggetjes moet ophijsen aan het einde van een level. Het spel is ontwikkeld door IO Interactive, de Deense firma welke ons vorig jaar reeds wist te verra en met Hitman 2. Wij bekeken of men ons dit keer wederom een titel van formaat weet af te leveren en of het spel zich kan meten met die andere loodgietervlaggetjesophijsgame. For Freedom!

Freedom Fighters speelt zich af in het jaar 1996, maar de geschiedenis is iets anders verlopen dan we gewend zijn. West-Europa sloot zich na de Tweede Wereldoorlog namelijk aan bij de Ru en en niet bij de Amerikanen, en uiteindelijk ging zelfs Engeland overstag. De volgende stap voor de Ru en is natuurlijk het veroveren van Amerika, en zo geschiedde. De Ru en vallen Amerika binnen, nemen de TV over en vertellen de bevolking hoe ze Amerika zullen gaan verbeteren. Maar er zit een addertje onder het gras: de loodgieter Christopher Stone.

Christopher Stone is een man die leiding geeft aan een groep rebellen welke vechten tegen de Ru en en zo de straten van New York weer veilig maken. Als speler neem je de controle over Christopher en is het de bedoeling om verschillende gebouwen in deze stad van de Ru en te ontdoen en er de Amerikaanse vlag te hijsen. Je speelt het spel vanuit derde persoonsperspectief, maar om beter te kunnen mikken kan je met de rechter muisknop overschakelen op een eerste persoonsperspectief.

Je staat er in Freedom Fighters natuurlijk niet alleen voor, want wat is een rebellenleider zonder rebellen? Aanvankelijk kan je slechts een paar rebellen voor je laten vechten, maar naarmate je spel vordert worden dit er steeds meer. Het aantal rebellen dat je mee kan laten vechten hangt af van je charisma. Door goede dingen te doen, zoals het genezen van onschuldige mensen of het behalen van submi ies, stijgt je charisma. Wanneer deze een bepaald niveau bereikt heeft kan je een nieuwe rebel aan je zijde laten vechten.

Perfecte Teamplay

Je hebt geen directe controle over de rebellen en je zal dus altijd met Christoper Stone spelen. Het is wel mogelijk commando's te geven welke. Dit zijn er slechts drie, namelijk hergroeperen, aanvallen of verdedigen, welke je met de cijfers 1, 2 en 3 kan geven. Wanneer je een commando geeft zal deze automatisch door de dichtstbijzijnde rebel uitgevoerd worden. Om de volgende rebel ook het commando te geven dien je de knop simpelweg twee keer in te drukken. Het is allemaal erg simpel, en nog beter: het werkt!

Je hele troep aan laten vallen doe je door simpelweg met je cro hair op een locatie te wijzen en vervolgens een aantal malen een aanvalscommando te geven. De troepen zullen daar vervolgens zelf, op eigen intelligentie, het gevecht aangaan. Gelukkig zijn de troepen niet echt dom en kunnen ze aardig wat klusjes voor je oplo en. Wanneer er een neervalt gebruik je simpelweg een medikit op deze rebel en hij is weer klaar voor de strijd. Het sneuvelen van je teammates is dan ook niet meteen een doodzonde in het spel, waardoor ze eigenlijk nooit enige irritatie op zullen wekken, iets wat bij andere spellen nogal eens het geval is. IO Interactive is erin geslaagd om teamwork intuïtief en tegelijkertijd effectief te maken, een zeer puike prestatie!