Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review

Forza Motorsport 6

Vooruit in een lagere versnelling

Geschreven door Joe van Burik op

Conclusie

  • <p>Forza Motorsport 6 zet twee stappen vooruit en &eacute;&eacute;n achteruit met de introductie van zware regenval en nachtraces, en bevat net zoveel content als we van de Forza-reeks gewend waren in de Xbox 360-tijd. De game staat zo, ondanks een wat saaie carri&egrave;restand, garant voor een hoop gave momenten, maar weet als geheel betrekkelijk weinig te vernieuwen.</p>
    Score: 80 Uitstekend
    • Behoorlijke lading auto's en circuits, showcases bieden gave autobeleving, veelbelovende nieuwe onlinemogelijkheden, spannende regen- of nachtraces
    • Carrièrestand overwegend saai, veel beperkingen op regen- en nachtraces
Forza heeft zich ontpopt tot een heus digitaal platform voor alles rondom autocultuur. Het ene jaar laat Forza Motorsport ons auto's aftrappen op afgesloten parcoursen, het andere mogen we dat doen in een feestelijke open spelwereld met Forza Horizon. In 2015 gaan we voor de zesde keer in tien jaar weer het circuit op.

Precies op de dag dat ondergetekende een Xbox One ophaalde om Forza Motorsport 6 te kunnen spelen, kwam het water met bakken uit de hemel. Op de snelweg richting huis ploegde ik onbewust door een fikse waterplas, waardoor de auto plots even onbestuurbaar aanvoelde – het fenomeen dat we aquaplaning noemen. Geen nood: gewoon even vaart verminderen, het stuur recht houden en rustig doorrijden. Toch gaat er heel even een schok door je lijf wanneer je voelt dat de wielen een eigen wil krijgen. Wat nou als je dit scenario treft bij een tempo van over de tweehonderd kilometer per uur?

Regen

Probeer dat vooral niet zelf uit bij de volgende opening van de hemelsluizen, maar haal Forza Motorsport 6 in huis. Ontwikkelstudio Turn 10 klopt zich namelijk maar wat graag op de borst over de simulatie van regenval in de nieuwste racegame voor de Xbox One. En terecht, want ondanks de indrukwekkende regenraces die Driveclub en Project CARS ons in recente tijden voorschotelden, gaat Forza 6 nóg een stapje verder: onder zeiknatte omstandigheden tref je alleen in deze game daadwerkelijk diepe plassen aan, die de controle over de auto genadeloos uit je handen rukken als je ze niet met respect benadert.

Datzelfde geldt, zij het in mindere mate, voor nachtraces, een andere grote noviteit in het zesde deel van Forza Motorsport. We hebben in legio andere racespellen in het donker geracet, maar de duisternis die Forza Motorsport 6 voelt op momenten nog net wat benauwender. Denk aan het achterste deel van het circuit in het Franse Le Mans, waar de befaamde 24-uursrace jaarlijks plaatsvindt.

Jammer genoeg kleven er enkele grote 'maren' aan deze twee meeste prominente vernieuwingen. Ten eerste is rijden in de regen of nacht bij lange na niet mogelijk op alle circuits. Ten tweede zijn de effecten niet dynamisch en ook niet met elkaar te combineren, waardoor je altijd moet kiezen voor droogte óf nattigheid overdag, óf duisternis. Hoe knap de uitvoering ook is, genregenoten Driveclub, Project CARS en nota bene Forza Horizon 2 bieden wel allen een dynamisch systeem in elke omgeving. De beperkingen in Forza 6 zijn ongetwijfeld een compromis om de voor Forza Motorsport heilige en rotsvaste framerate van zestig beeldjes per seconde te kunnen garanderen.

Mods

Absoluut beter nieuws vinden we op het gebied van content. Waar Forza Motorsport 5 vooral kritiek kreeg wegens een beperkte hoeveelheid auto's en circuits ten opzichte van voorgaande delen, bevat Forza 6 bijna vijfhonderd zeer uiteenlopende modellen en een respectabel aantal banen. Ook de té aanwezige microtransacties van Forza 5 zijn weg. In plaats daarvan bevat de nieuwe game zogenoemde mods: apart (ook met in-game valuta) aan te schaffen kaartjes, waarmee je per race bijvoorbeeld meer vermogen uit je auto haalt of meer geld kunt verdienen.

De manier waarop de game die content aan je voedt, is echter wel wat teleurstellend. Je hebt in de carrièrestand voor één speler weliswaar de keuze met welke auto(klasse) je deelneemt, maar de lange racereeksen die afgewerkt moeten worden om verder te komen, voelen ongeïnspireerd en saai. Gelukkig is er wel afwisseling in de vorm van speciale showcase-events, waarin je onder meer gelijk achter het stuur van een Formule 1-bolide mag kruipen of het opneemt tegen The Stig uit Top Gear. Op veel van dit soort momenten druipt de racesensatie van deze game af.

Datzelfde gevoel kun je krijgen in online races tegen andere menselijke spelers, waarbij de mogelijkheden nog wat uitgebreider zijn dan voorheen. Naast vrijblijvende races kun je ook aan zogenoemde leagues deelnemen, waarin kampioenschapspunten en dus zelfs een titel op het spel staan. Of Forza 6 zich hiermee weet te ontpoppen tot bescheiden e-sport, zoals Turn 10 onlangs voorzichtig aangaf, zal de tijd moeten uitwijzen. Wel hopen we dat de verbindingsproblemen waar we meermaals op stuitten tijdens het spelen voor deze review, waardoor we niet konden deelnemen aan een door de ontwikkelaars georganiseerde onlinesessie, spoedig zijn verholpen.

Glijden

De physics maakten voor Forza 5 al een aardige ontwikkeling door, waardoor het rijgedrag van de auto's nog een stukje dichter bij de realiteit is gekomen. In Forza 6 merken we hierin geen wereld van verschil ten opzichte van de voorganger, al valt juist met de recenter verschenen genregenoten in het achterhoofd op hoeveel bepaalde auto's eigenlijk glijden in Forza Motorsport. Het is alsof sommige wagens nooit echt de grip vinden die ze wel zouden moeten hebben. De 'computergestuurde' tegenstanders, die onder de noemer Drivatar rijgedrag vertonen dat gebaseerd is op dat van menselijke spelers, lijken daar overigens ook last van te hebben. In onze speelsessies gleden ze meermaals op lastig verklaarbare wijzen van de baan.

Op grafisch vlak is Forza altijd sterk geweest en de zesde Motorsport is daarop geen uitzondering, al heeft de franchise nooit weten te ontkomen aan een zekere mate van steriliteit – niet geholpen door een beperkt schademodel en relatief schaarse effecten zoals vonken, rook en stukjes van banden afgesleten rubber. Erger is de menu-interface, die onnodig ingewikkeld en rommelig is geworden, en een gemis op het vlak van audio. Net als in Forza 5 ontbreekt het de game aan een soundtrack met 'poppy' nummers, waardoor je zelfs in instapmodellen op Mickey Mouse-baantjes luistert naar ontoepasselijk epische filmscore-muziek.

Forza 6 vernieuwt op vlakken waar dat nodig was, getuige de overtuigende regen- en nachtraces, meer content en een veelbelovende nieuwe stap in de online multiplayer. Toch kunnen we niet spreken van een echte nieuwe racetopper, want de singleplayer is slechts bij vlagen echt vermakelijk en door het gebrek aan dynamisch verloop van weer en tijd én de mogelijkheid deze effecten op alle banen te ervaren voelt de game jammer genoeg wat beperkt.

Forza Motorsport 6 is vanaf vrijdag 18 september verkrijgbaar voor Xbox One.

Dit artikel delen:

Lees meer

Fifa 16-demo nu beschikbaar op PlayStation-consoles De features van update 3.00 voor PlayStation 4
18

Reacties op: Forza Motorsport 6

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • ShadowX

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Mooie review en had het cijfer (ook al plak ik die zelden zelf aan een game) toch wat hoger ingeschat zeker als je kijkt naar Metacritics die hem gemiddeld een 9 geven.
    Een 8 is natuurlijk ook erg mooi als cijfer.

    Zelf ga ik er niet voor want ben meer een arcade race fan dus het wordt waarschijnlijk toch NFS.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Slagroomtaart

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Ugh, de muziek is dus hetzelfde gebleven. Daar werd ik in deel 5 toch zo gestoord van.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • marco300

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Vond het meeste punt van kritiek in Forza 5 het geld dat je verdiende. Als je een race won in de lage klasse verdiende dat even veel als een race in de hoge klasse is dat nu verbeterd?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quorumz

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    ik word al weer bang als ik verbindingsissues lees. Forza 5 en Forza Horizon 2 kan ik niet online gamen en wordt ik er steeds uitgegooid (1x Forza 5 werkend gekregen door xbox op wifi te zetten ipv lan kabel duh) En als je erop googled zijn het veel mensen die het probleem hebben en is nooit goed opgepakt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelE30

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Jammer dat de reviewer schijnbaar weinig kaas heeft gegeten van racegames in de sim categorie. In vergelijking met genregenoten rijd je namelijk in Forza in eerste instantie in standaard auto's, met standaardbandjes die bedoeld zijn voor de openbare weg. In bv Project Cars rij je voornamelijk in racewagens, klasse A-wagens etc. Dat levert inderdaad een verschil op. DriveClub en Horizon 2 zijn GEEN genregenoten. Dat zijn geen SIM-racers, maar arcade-racers.

    Ook jammer dat Forza afgerend wordt op het feit dat regen zo statisch is, terwijl de regensimulatie hier mijlenver voor ligt op bv Project Cars/DriveClub/Forza Horizon 2.
    Vergeet niet dat een circuit statisch is, en regenplassen niet ineens op andere plekken terechtkomen.

    Wil je dan liever dat het regen visueel dynamisch is, maar qua phyiscs minder getrouw is? MIsschien kun je dan beter terug gaan naar Driveclub oid. Forza wordt hier afgerekend in vergelijking met games die niet hetzelfde bieden.

    Helaas kan ik deze review niet erg serieus nemen, zeker ook omdat het cijfer dan ook nog eens afwijkt van de concurrenten.

    Edit: F1 2015 krijgt een 7 en Project Cars een 8,5…. Dus Forza 6 zou daar het midden tussen moeten houden? :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Reeserbleet

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Ik kan jouw reactie moeilijk serieus nemen. Je gaat ten eerste al enorm de mist in door Forza Motorsport een simracer te noemen. Project CARS kan je wellicht nog een simracer noemen, maar dat is toch wel het minimum, maar helaas het enige wat de consoles te bieden hebben in dit genre.

    Als je dan ook nog zegt dat het weersysteem van Forza mijlenver voor ligt op die van PCARS heb je bij mij al je krediet alweer verloren. Op zich is je logica niet eens zo slecht, plassen gaan inderdaad niet van de ene naar de andere plaats. Je vergeet echter één nogal belangrijk punt. Je zal NOOIT een regenplas vinden op een racecircuit. Die circuits zijn juist zo ontworpen dat waterafvoer zo snel mogelijk gaat, en als het echt zo hard regent dat plassen vormen, zal geen enkele vorm van autosport ooit de auto's toestemming geven het circuit te betreden.

    Daarnaast is dat niet eens wat met dynamisch bedoeld wordt. Forza biedt geen mogelijkheid om een race droog te beginnen en in de regen te eindigen. Hetzelfde geldt voor dag/nacht. En de besturing is wel degelijk meer te vergelijken met Forza Horizon dan Project CARS. In Project CARS heb je al beduidend meer gevoel in waar je auto mee bezig is met een controller, dan Forza dat doet met een stuur. Met zo'n soort handlingmodel als Forza kan je echt niet met droge ogen verklaren dat dat een simulatie is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelE30

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Sorry, maar dan zul je de definitie van simulatie eens moeten opzoeken. Forza is wel degelijk simulatie, al is er minder gesimuleert dan bv rFactor of iRacing doet. Uiteindelijk is het natuurlijk wel een game, maargoed. Project Cars is echt uberbagger, dat wordt door de echte SIM-fanaten weggelachen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Reeserbleet

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Your loss. Als je Forza daadwerkelijk als simulatie beschouwd, mis je in ieder geval een hoop.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelE30

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Forza is per definitie een simulator. Kun je wel niet vinden, maar het is toch echt zo. Ze simuleren banden, vering, lucht, regen, het circuit is 1 op1 nagebouwd (inclusief hobbels/gaten in de weg etc etc.) Dat is de definitie van een simulator.

    Het grote verschil met de PC-sims is dat ze door de processor kracht hun simulatie op een hogere frequentie kunnen laten draaien, waardoor het accurater is.
    Daarnaast is het op PC vaak die-hard qua schade, benzine etc etc maar ze simuleren beiden min of meer hetzelfde, hetzij het op een ander niveau. Forza is vervolgens dumbed-down qua opties, maar met alle opties uit is het nog steeds een SIM. Het is in Forza makkelijker om een rondje te rijden zonder schade, maar het is nog steeds extreem moeilijk om toptijden te rijden.

    GTR2 is beter dan Project Cars en is nota bene van dezelfde maker…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Reeserbleet

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Net zo veel als dat Call of Duty de impact van kogels simuleert. Is dat een oorlogssimulator?

    En je punt is? GTR2 is naar mijn mening ook meer simulatie dan Project CARS, maar beiden games simuleren het racen veel beter dan Forza dat doet.

    Maar laat maar zitten. Als jij plezier hebt met het realisme van Forza, be my guest.

    Edit: Oke, na jouw edit is het al gelijk een stuk genuanceerder. Tuurlijk kan je Forza een simulator noemen omdat het inderdaad onderdelen van racen simuleert, maar bij lange na niet op het niveau waar haar 'concurrenten' zitten, waaronder Project CARS. PCARS wordt voornamelijk afgezeken door het rommelige ontwikkelproces en omdat het niet zó simulatie is zoals pc-gamers gewend zijn, zoals een iRacing en Assetto Corsa. PCARS deed alsof het meer simulatie is dan dat het daadwerkelijk is. Maar Forza is nog wel de koning op dat gebied. Het verschil daarin is alleen dat iedereen het truukje wel doorheeft na de vorige vijf delen gespeeld te hebben.

    Het is ook geen toeval dat Forza 5x zo veel verkoopt dan simgames, ondanks dat de potentiële doelgroep van Forza kleiner is. Forza is veel toegankelijker, casual. Echte simulators zijn bijna per definitie niet toegankelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The Chosen One

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Het is ook geen hardcore sim racer maar zeker wel meer naar de sim dan arcade kant.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The Chosen One

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Het is ook geen hardcore sim racer maar zeker wel meer naar de sim dan arcade kant.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • xeros

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Had wel een hoger punt verwacht.

    Deze game ga ik later nog wel halen.
    Te druk met F1 en PC.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Inflatable

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Kan je online nu weer je eigen lobbies starten met banen en auto's zoals jij wil? Dat vond ik zo kansloos dat dat niet meer kon in Forza 3.. De serie mede daarom niet meer gespeeld daarna..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • iris16

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    wat maakt het nu uit als het 50fps waren dan konden we misschien in de nacht met regen race

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelE30

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Het lijkt me eerlijk gezegd sterk dat dat het probleem is. Forza wil graag ten alle tijden physic-based zijn. Dat betekend dat ze moeten onderzoeken hoe circuit x zich in de nacht gedraagd met regen. Dat is gigantisch veel werk, dit is niet zomaar een visueel effectje wat er aan toegevoegd is. Ga er maar vanuit dat ze hier de basis aan het leggen zijn voor een versie van Forza waarin deze aspecten wel zijn meegenomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Xymie

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    De regent is zo beperkt (niet op elk curcuit) omdat ze op daar ook echt langs zijn geweest en in de regen metingen gedaan hebben. Dat ging niet op elk circuit deze versie. Maar waar ze wel zijn geweest, is het ook realistisch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • radiumx

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    je moet geen vaart minderen als je 'te hard' door een plas gaat, dat vergroot juist de kans dat je achterstevoren gaat. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.