Wat een verrassing was Forza Motorsport toch eigenlijk. Niet alleen kon het op verschillende aspecten tarten aan de heerschappij van Gran Turismo, maar andere onderdelen van de game waren zelfs beter. Vooral de toevoeging van een online mode was voor dit type game een openbaring. Met Forza Motorsport 2 is de lat weer hoger gelegd. Het is de eerste racegame van het kaliber Grand Turismo dat op een 'next-gen' console uitkomt en hoge verwachtingen waar moet maken. Na een lange rijdtest en het doorpluizen van alle opties kan het oordeel worden geveld.

Laten we eerst maar beginnen met het aanbod aan auto's. Niet minder dan 300 auto's zijn te besturen in Forza Motorsport 2. Het aanbod is misschien minder groot dan in 'die ene game' maar aangezien de nadruk niet wordt gelegd op Aziatische merken, is het aanbod gevarieerd en gebalanceerd te noemen. Bovendien heeft Forza Motorsport 2 het voordeel een van de weinige games te zijn met zowel Ferrari, Porsche en Lamborghini als aanwezige merken. Het wordt echter wel snel duidelijk dat Turn 10 niet met elke fabrikant goede afspraken heeft kunnen maken. Zo is Alfa Romeo de grote afwezige en heeft men bij BMW ook trucjes moeten uithalen om bepaalde auto's in de game te krijgen. Dit houdt in dat we onder de naam BMW Motorsport onze auto's moeten kopen, met als bijkomend gevolg dat een klassieker als de M5 niet aanwezig is. Jammer, want in een game als Forza Motorsport 2 is merkentrouw bijna nog belangrijker dan de prestaties van een auto.

Gelukkig is er genoeg keuze over om een andere favoriet te kiezen. Het is in deel twee, net als in deel één, mogelijk om eerst een regio uit te kiezen waarin je de favoriete auto's denkt te kopen. Na de keuze te hebben gemaakt uit Europa, Japan of Amerika kun je voor lagere prijzen auto's kopen uit die regio. Ook zijn auto's uit je eigen regio minder zeldzaam en worden ook bonus auto's toegespitst op het gebied waarvoor je gekozen hebt.

Terwijl het aanbod aan auto's respectabel is, is dit niet het geval voor de aanwezige circuits. Er zijn dertien circuits aanwezig in de game, waarvan elke een aantal variaties kent. Deze variaties zijn in een aantal gevallen behoorlijk uniek te noemen als deze vergeleken worden met het origineel, maar uiteindelijk bekruipt je toch het gevoel dat door tijdgebrek minder echt unieke circuits zijn gemaakt. Gelukkig zijn er wel een paar nieuwe parkoersen. Zo zijn Mugello en Sebring in verschillende versies te spelen. Daar tegenover staat wel dat een aantal virtuele circuits uit deel één verdwenen zijn. Het enige virtuele circuit is nu nog New York.

Zoals vanouds worden alle auto's ingedeeld in klassen. Een klasse is een ruwe aanduiding van de prestaties van een auto. De laagste klasse is D, waarin voornamelijk langzamere auto's worden ingedeeld die in het dagelijkse leven vaak te zien zijn. Dit klasse systeem, inclusief de P.I.-indeling gaat door tot U, wat staat voor Unlimited. Deze klasse heeft standaard maar een paar auto's, maar door auto's uit lagere klassen uit te voeren met de meest absurde upgrades kan een U-monster worden gecreëerd. Er zijn trouwens ook nog andere klassen in Forza Motorsport 2 te vinden. Namelijk vier R(ace)-klassen. Het aanbod in deze klassen varieert van voertuigen uit verschillende touringcar raceklassen tot supersnelle Le Mans-auto's.

P.I.

Nieuw in Forza Motorsport 2 is het P.I. systeem. P.I. staat voor Performance Index en is een methode om exact te kunnen vaststellen hoe snel je auto in potentie is. Om de P.I. te berekenen, wordt rekening gehouden met eigenschappen als grip, het aantal PK's en gewicht tot de kleinste aspecten zoals de tijd die nodig is om over te schakelen. Via een algoritme wordt het uiteindelijke getal berekend. Een geval waarin P.I. in je voordeel kan werken is voor het beginnen aan een race. Van elke race die je in de singleplayer kunt doen is te zien welke auto's hieraan meedoen. Ook is te zien welk P.I. deze auto's hebben. Het is dus mogelijk om zeer secuur je P.I. gelijk te stellen aan die van de tegenstander, om zo te voorkomen dat je een verloren race begint. Dit komt ook zeer van pas in de online mode. Hierover verderop meer. De R-klassen maken niet gebruik van de P.I. index. Er zijn namelijk maar minimale veranderingen aan te brengen aan deze auto's. En doordat de voertuigen qua prestaties zo dicht bij elkaar liggen, is een P.I.-aanduiding in de praktijk overbodig.Het tunen zelf is een zeer uitgebreid aspect in Forza 2. Alle onderdelen, van wielophanging tot een mooie spoiler hebben effect op het weggedrag en de P.I.  Zelfs opties zoals mooiere lichtmetalen velgen en het vergroten ervan laten de auto anders rijden. Het toevoegen van een downforce pakket laat je P.I. zelfs dalen. Het is dus zaak om goed uit te vogelen wat de beste opties zijn voor welk circuit. Het aanpassen van de instellingen is even recht door zee als in andere games. Talloze instellingen zijn te veranderen om je auto te laten reageren zoals je wilt. Dit verandert de P.I echter niet, dus je kunt hier je voordeel mee doen. Turn 10 heeft dit opzettelijk gedaan om je prestaties voor al te laten afhangen van je eigen capaciteiten.

Realisme

En nu komen we bij een belangrijk aspect dat aan de basis staat van een realistische racegame, namelijk de besturing van de auto's. Het is altijd moeilijk om als gamer te bepalen hoe een auto zich realistisch gedraagt. Natuurlijk kun je afgaan op je eigen ervaringen, maar deze zullen in zeer zeldzame gevallen een goede impressie geven van hoe een auto zich moet gedragen wanneer deze tot het uiterste wordt gepusht. Eigenlijk moet het er gewoon op neerkomen dat het rijgedrag van verschillende auto's goed aanvoelt. En in het geval van Forza Motorsport 2 voelt het rijgedrag van de auto's zeer goed aan. In tegenstelling tot die-hard racesims weet Forza Motorsport 2 perfect de balans te houden tussen realisme en bestuurbaarheid. Met alle hulpmiddelen die in de game aanwezig zijn uitgeschakeld zal het voor de leek misschien net wat te moeilijk zijn om een auto op de baan te houden. Wielen blokkeren bij het te hard intrappen van het rempedaal en onder- en overstuur vindt plaats als er te hard gas wordt gegeven. Traction Control, ABS en Stability Control helpen de bestuurders met minder ervaring. Er is ook wederom een rijdlijn aanwezig die aangeeft op welk moment geremd en gas gegeven moet worden.

Toch dwingt de game je beter te worden en gaandeweg te rijden zonder hulpmiddelen. Door ze uit te schakelen is het mogelijk om net wat meer controle uit te oefenen op de auto. Dit resulteert in betere rondetijden en prestaties, maar ook nog eens in een grotere beloning na de race. Het is voor het maximale realisme wel aan te bevelen de motorkap camera of bumper camera te gebruiken, want de besturing voelt net wat anders aan als ze worden gebruikt. De derdepersoons camera heeft overigens ook zijn voordelen. De camera geeft gewoonweg meer overzicht. Ook geeft het een betere indruk van hoe de auto zich beweegt. Dit is iets dat tijdens het gebruik van de andere camera's nogal eens verloren gaat. Dit is echter niet iets dat alleen in Forza Motorsport 2 gebeurt, maar in alle games.

Het camerastandpunt dat zowel inzicht in het gedrag van de auto, als realisme samenbrengt is echter aanwezig. Een cockpit camera zou zeker prettig zijn geweest, maar Turn 10 heeft niet de middelen gehad om deze in de huidige game te implementeren. Het doet zeker wat af aan het realisme en de immersie die tijdens het rijden in de cockpit view opgewekt kan worden. Toch is de aanwezigheid van de nieuwe camera, gezeten op de motorkap een goede concessie geweest. Het is functioneel, maar het voegt ook net dat beetje immersie toe zonder dat er teveel hoeft worden ingeboet aan de soepele prestaties van de game.

De physics zijn realistisch te noemen, maar het schademodel ook. We kunnen niet spreken van een waar slagveld als er zich een crash voordoet, maar een drukker van een tegenstander of het schampen van een vangrail resulteert al snel in zichtbare schade. Grotere ongelukken hebben meer nadelige gevolgen dan alleen blikschade. Een frontale crash betekent eigenlijk dat je meteen wel kunt ophouden met racen. De motor en aandrijving zijn dan zo vernacheld dat je niet meer boven de 10 km/uur uitkomt. Andere aspecten verminderen de prestaties van je auto ook nog eens. Zo slijten de banden elke race en wordt er ook benzine gebruikt. Vooral tijdens races met meer dan 25 ronden hebben zowel benzineverbruik en bandenslijtage een negatief effect op je snelheid. In kortere races zijn zowel slijtage als benzineverbruik niet van invloed.

AI

De kunstmatige intelligentie in Forza was al beter dan in andere games en in Forza Motorsport 2 is dit niet anders. De tegenstanders tonen agressie als ze goed zijn, maar weten ook sportief te racen. Als je bijvoorbeeld na een inhaalactie in een bocht naast je tegenstander terecht komt, probeert deze actief afstand te houden om niet te crashen. Als je de weg blokkeert na een crash, is dit geen probleem voor de AI. Bijna altijd weten ze op tijd af te remmen en je te ontwijken. Uiteindelijk is er maar weinig aan te merken op de AI. De AI is overigens ook te gebruiken om in plaats van jou een race te voltooien. Afhankelijk van de kwaliteiten van een bestuurder wordt een percentage van de beloning aan hem gegeven. Heel erg handig als je geen zin hebt om een lange race van 50 ronden te doen, of juist een beginnersrace die veel te langzaam gaat.

Online is the place to be in Forza Motorsport 2. Hier is waar al je opgedane ervaring echt op de proef wordt gesteld. Turn 10 heeft verschillende manieren gevonden om je te vermaken in deze mode. Natuurlijk is er de mogelijkheid om tegen anderen te racen. Door een zogenaamde Exibition Race binnen te gaan word je met zeven anderen in een lobby gezet waar naargelang de restricties een auto kan worden gekozen. Gelukkig heeft het ontwikkelteam ingezien dat restricties bijzonder belangrijk zijn. In Forza Motorsport deel één was het namelijk zo dat alleen op klasse kon worden geselecteerd. Meer toepassinggerichte dingen konden ook worden ingesteld, maar die waren niet van invloed op welke auto's werden toegelaten. Dit hield in dat iedereen verder kon doen wat hij of zij wilde. Zo werd er geen onderscheid gemaakt tussen getunede auto's en arcade auto's en het resultaat was dat er grote verschillen ontstonden in de prestaties.

Forza Motorsport 2 stelt je in staat talloze dingen in te stellen. Zo is er de mogelijkheid om hulpmiddelen zoals Traction Control en de rijdlijn uit te forceren, maar kan ook gekozen worden om getunede auto's helemaal te weren. Andere opties, die momenteel nog niet veel worden gebruikt, zijn de mogelijkheid om auto's toe te laten die geselecteerd worden op model, regio, merk gewicht, etc. Alle variaties zijn mogelijk, van cupraces met alleen Mini's, tot een Japan-only race. Voor de serieuzere gamers is er ook nog eens de mogelijkheid om een Series Race of toernooi op te stellen, die bestaat uit meerdere races. De winnaar is degene die de meeste punten heeft verdiend over het totaal aantal races in de serie.

Misschien wel de belangrijkste beperking is de restrictie de klasse van een auto en de P.I.-punten. Vooral de P.I. voegt een nieuwe dimensie toe, doordat nu nog duidelijker wordt hoe de prestaties van je auto zich verhouden tot de auto's van de tegenstander. Dit was eerder niet mogelijk, omdat in het eerste deel alleen gebruikt werd gemaakt van het klassesysteem. Het gevolg was dat je met geen mogelijkheid kon zien hoe hoog je auto zich in een klasse bevond. En online was er bijna zeker wel iemand te vinden die net iets slimmer zijn auto had geüpgrade en dat je als gevolg daarvan met geen mogelijkheid kon winnen. Nu is het systeem veel transparanter geworden. Het leuke is dat twee auto's van hetzelfde type en dezelfde P.I. best wel eens compleet ander kunnen zijn opgezet. Gebruikte strategieën zijn bijvoorbeeld een auto te kiezen die licht is met weinig PK's, of juist eentje uit te rusten met racesslicks en een massieve motor. De resultaten zijn heel vermakelijk, aangezien de P.I. uiteindelijk gelijk is. Meer dan eens zie je krachtige auto's bij de start wegtrekken, waarna ze in de bochten door een super lichte en strak getunede autootje worden verschalkt. Door het gebruikte systeem is de kans zeer groot dat er geregeld spannende races ontstaan met op het eerste gezicht ongelijke auto's. Dit houdt ook in dat je favoriete auto gebruikt kan blijven worden, zonder dat deze na verloop van tijd minder snel blijkt te zijn dan andere auto's.

Een andere optie die vergelijkbaar is met de Exibition Race is de Career Race. Deze is praktisch gelijk aan de eerder genoemde optie, ware het niet dat in career races ingame geld verdiend kan worden. Ook kun je deze races gebruiken om in rang te stijgen. De beste races online kunnen overigens worden bekeken onder de optie Forza Motorosport TV. Hoewel onduidelijk is welke races worden geselecteerd voor weergave, is het leuk, maar vooral ook leerzaam om te zien hoe anderen een bepaald circuit aanpakken.

Tournaments, oftewel toernooien, zijn ook aanwezig in de online mode. Deze door Turn 10 georganiseerde races doen sterk denken aan een raceweekend van de Formule 1. Eerst kan iedereen een kwalificatietijd neerzetten. De beste 64 mensen worden ingedeeld in groepen van acht, die in vier ronden strijden voor de eindoverwinning. Het grote nadeel van toernooien is de enorme hoeveelheid mensen die meedoen. De tijden liggen op het laatst zo dicht bij elkaar dat een paar tienden van seconden al gauw tientallen plekken kunnen schelen. Zolang je niet hardcore bezig wilt zijn met het neerzetten van rondetijden, heb je weinig kans geselecteerd te worden voor de races. En juist de races geven je de kans om misschien sneller te zijn dan iemand die zich boven je heeft geplaatst. Het is goed mogelijk dat Turn 10 het maximaal toegestane aantal spelers dat mee mag doen aan een toernooi vergroot. In de eerste weken na de Japanse lancering was deze optie zo populair dat de servers op hol sloegen. Met de zaakjes op orde zou men kunnen nadenken over een uitbreiding van deze optie.

Auction House is een optie die wel onder de online knop is ondergebracht, maar verder niets te maken heeft met het racen zelf. Auction House oftewel veilinghuis heeft alles te maken met het bieden op zeldzame auto's. Iedereen kan bieden op een auto als er genoeg geld is te besteden. En als een auto zeer zeldzaam is, kan de prijs enorm oplopen. In theorie is het mogelijk om een auto te verkopen die verkregen is na een moeilijke race. Iemand die deze race niet wil doen, kan de auto op deze manier makkelijk overkopen. Heb je een goede setup? Dan kun je de auto, inclusief de setup verkopen in het veilinghuis.

Nederige eerste creatie

Maar van dit alles komt niets terecht, want het veilinghuis wordt praktisch maar voor één ding gebruikt: auto's verkopen met prachtige liveries (beschilderingen). Deze ontwikkeling werd verwacht, maar een dergelijke de uiteindelijke uitvoering is zeer interessant om te zien. Zo op het eerste oog normale auto's worden door getalenteerde spelers omgezet in ware kunstwerken. De zeldzaamheid en gewildheid wordt dus niet bepaald door de auto's zelf, maar door de beschilderingen. Prijzen variëren sterk, maar er heeft zich door de weken heen al een ware koers ontwikkeld. De meest prachtige auto's worden aangeboden voor de meest lage prijzen, doordat een ontwerp oneindig kan worden toegepast op een auto. En kopiëren kan niet als de maker dat niet wil. Het is namelijk mogelijk om je ontwerp vast te zetten, zodat niemand ermee vandoor kan gaan. Een kanttekening moet echter wel worden gezet bij het huidige systeem. Voor racefanaten is het veilinghuis niet echt interessant te noemen. Het was zeker een waardevolle toevoeging geweest als uniek getunede auto's meer op de voorgrond zouden worden gebracht. Een speler met een hoge rang zou zo veel roem en geld kunnen vergaren door zijn setup te verkopen. Dit is momenteel bijzonder onpraktisch.

Met deze simpele vormen moet worden gewerkt

Livery editor

Okay, hoe worden zulke ongelofelijke liveries dan gemaakt? Talent is zonder twijfel de grootste factor. De livery editor in de game mag dan krachtig zijn, de tools zijn daarentegen verrassend simpel. Met niet meer dan een aantal basisvormen en de mogelijkheid om deze (gedeeltelijk) transparant te maken moet je het doen. Een aantal logo's van bekende merken en het gebruikelijke aanbod aan vlammen en bliksemschichten word je ook ter beschikking gesteld en maken het een stuk makkelijker om een redelijk professioneel uitziende auto te maken. Kunstwerken zoals die op deze pagina zijn te zien worden echter met de basis vormen gemaakt. Een paar extra functies maken het je wel makkelijker om een goede afbeelding te maken. Zo is er een stempel om geknipte objecten herhaaldelijk te plakken. Ook is het mogelijk om groepen objecten als één object op te slaan om deze weer te kunnen gebruiken. De optie om de gehele livery van de ene kant van de auto in spiegelbeeld om te zetten naar de andere is ook een zeer welkome toevoeging. Eén ding miste wel, en dat was de mogelijkheid om op het dak of de motorkap een groep in spiegelbeeld om te zetten. Dit is vooral handig als je een race livery wil maken die aan beide kanten symmetrisch is. Het is wel mogelijk om een afbeelding in spiegelbeeld om te zetten, maar dit moet momenteel gebeuren via een omslachtige knip en plak methode.

Een voorbeeld van wat mogelijk is

De Gamer.nl vormgever gaat los op een Mazda

Op een bepaald punt kan Forza Motorsport 2 toch tegenvallen. Het is eigenlijk maar net waar je de meeste waarde aan hecht. Tijdens de herhalingen ziet de game er vaak niet eens zo heel bijzonder uit. Natuurlijk wordt het detail enorm verhoogd als je op een HD-scherm speelt, maar het gevoel heerst al gauw dat er meer mogelijk was geweest. Dit ligt vooral aan de auto's. De combinatie van de reflecties, belichting en kleur zorgen ervoor dat de auto's net wat afwijken van het beeld dat je in het echt zou verwachten. De herhalingen zijn belabberd te noemen en het is makkelijk aan te wijzen waar dit aan ligt, namelijk de camerastandpunten. Turn 10 heeft blijkbaar gemeend dat wij vooral close-up shots willen zien van onze voertuigen en vooral niet realistische standpunten die de strijd zo spannend mogelijk naar voren brengen. Onafhankelijk van wat op de baan gebeurt, laten de camera's elke ronde hetzelfde standpunt zien. Het was beter geweest als deze shots dynamisch waren geweest en meer uitgezoomd om de actie, en niet allen het detail van de auto's te laten zien. De mogelijkheid om real-time telemetrie van je auto te bekijken is daarentegen wel een zeer goed uitgewerkt aspect. Voor leken is het misschien iets teveel van het goede, maar een expert kan er waardevolle data uit halen die helpt bij het tunen van zijn auto.

De Photomode is ook niet foutloos. Het stelt je in staat om mooie artistieke foto's te maken van je auto en deze te uploaden naar ForzaMotosport.net. Een aantal opties zoals sluitertijd, een focus functie, contrast en sepia moeten je de mogelijkheid geven om een prachtige foto te produceren. Je moet hier echter wel flink moeite voor doen, want de standaard instellingen laten één-op-één zien wat op het scherm gebeurt en dit is niet altijd even mooi. Zoals ik al eerder opnoemde, worden de auto's niet altijd op even mooie manier weergegeven. Voeg daar ook nog eens aan toe dat de geproduceerde foto's aliasing (karteltjes) rond de randen van de auto's laat zien en dat de geüploade plaatjes teveel gecomprimeerd worden. Het resultaat is verre van wat je in gedachte had.

Audio & video

Verder weer naar de graphics. Grafisch is de game erg sterk. Het klinkt misschien tegenstrijdig met mijn eerdere verhaal, maar een aantal dingen laten je de soms ietwat vreemd weergegeven auto's vergeten. Het valt misschien niet meteen op, maar de kijkafstanden in Forza Motorsport 2 zijn enorm. Bergruggen in de verte worden in hoog detail weergegeven en ook auto's zijn zeer lang te zien voordat ze uit het zicht verdwijnen. Je moet de enorme Nordschleife zien om het te geloven. Met het detail en een bijna nooit inzakkende framerate van 60fps krijg je een zeer strak beeld voor je kiezen dat zich vloeiend aan je voorbij beweegt. Voor de herhalingen heeft men de framerate verlaagd naar 30fps om een aantal extra grafische effecten te laten zien. Zo is motion blur iets dat wel in de herhalingen, maar niet tijdens het racen is te zien. Deze effecten zijn echter nauwelijks van invloed op de kwaliteit van het beeld. Opgeteld is duidelijk is dat alles in dienst staat van de gameplay. Hierbij zijn concessies gedaan, maar deze worden gebalanceerd door de voordelen die het geeft.

De bespreking van het audio aspect kan niet uitblijven. Motoren, het suizen van de wind, het publiek, alles moet je de indruk geven dat je echt aan het racen bent. En gelukkig doet Forza Motorsport 2 het op dit punt uitzonderlijk goed. Beter nog dan de graphics. Zo zorgt elk camerastandpunt voor een ander motorgeluid en omgevingsgeluiden. De camera's aan boord laten bijvoorbeeld het geluid van het grind, curbstones en de banden veel harder horen terwijl het motorgeluid ietwat gedempt wordt. De camera die achter de auto hangt laat de motor veel harder horen doordat de uitlaat veel dichterbij is. Vooral na het installeren van een sportuitlaat klinken de auto's nog rauwer en knallen ze uit je boxen. Omgevingsgeluiden zoals juichend publiek en fluitende vogeltjes zijn toevoegingen die niet noodzakelijk zijn, maar weldegelijk de immersie verhogen. De moeite waard om te noemen zijn de motorgeluiden van de auto's van de tegenstanders. Het is goed te horen dat Turn 10 hun best heeft gedaan deze realistisch uit te werken. Het is niet zomaar dat de auto's een lager volume hebben dan je eigen auto. Nee, er is ook vervorming te horen van het uitlaatgeluid. Hierdoor klinken auto's net wat 'echter' als ze in de verte optrekken. Klein detail, grote gevolgen.

Finish

Zonder overdrijven kan gezegd worden dat Forza Motorsport 2 de meest complete racegame is geworden die verkrijgbaar is voor de consoles. De singleplayer mode zit goed in elkaar en de multiplayer mode is uitmuntend te noemen. Daarnaast kun je jezelf met dingen bezig houden als het ontwerpen van je eigen liveries en het veilen van auto's. Om te zwijgen over de talloze uren die ondanks de mindere kwaliteit kunnen worden gespendeerd aan het maken van foto's van je auto's. Met de talloze merken, inclusief Porsche, Ferrari en Lamborghini, is het aanbod groot en gebalanceerd. Het aantal circuits valt hierbij echter wat tegen en moeten een aantal favorieten uit deel één ook nog eens verstek laten gaan. Grafisch doet de game het goed, hoewel het gebruik van kleur en de belabberde camera's tijdens de herhalingen zeker afdoen aan de anderzijds realistische uitstraling. Het was al lang duidelijk, als je een Xbox 360 hebt en van racegames houdt, moet je deze game hebben. En als je niet van racegames houdt, is dit de game die je kan overhalen.