Sony heeft met veel bloed, zweet en tranen de licentie voor Formule 1 binnen weten te halen, en als je dit gegeven combineert met de behoefte aan exclusives op de PlayStation 3, krijg je Formula One: Championship Edition. Je zou verwachten dat Sony alles op alles zet om de ultieme F1-game te produceren en daarmee de fans overtuigt om de PlayStation 3 te kopen. Formula One: Championship Edition is de nieuwste telg in de langlopende F1-reeks. De fans zullen lang uitgekeken hebben naar het moment dat hun favoriete sport op een next-gen console te spelen zou zijn. De grote vraag is of deze fans nu meteen naar de winkel moeten scheuren (als ze dat al niet gedaan hebben), of toch nog enig wantrouwen moeten koesteren tegenover de kwaliteit van de game. Want een goede licentie is nog geen garantie voor een goede game, zelfs niet als het gaat om Formula One. Overigens gaat het hier om de licentie van 2006. Geen Spyker, wel Michael Schumacher, oud dus. Jammer. Formula One: Championship Edition is primair bedoeld als hardcore sim. Maar omdat Sony natuurlijk het liefst zoveel mogelijk games wil verkopen, is ook geprobeerd het spel gebruiksvriendelijk te maken voor een grotere groep. Dit gaat primair middels allerlei hulp tijdens het rijden. Automatisch afremmen, hulp bij sturen en zelfs een neergelegde ideale lijn over het parcours zijn aanwezig. Instelbaarheid van dergelijke zaken is vaak aanwezig bij sims en meestal werkt het ook. Bij Formula One: Championship Edition totaal niet. De gekleurde lijn die je letterlijk in je beeld ziet, zet je alvast uit, want het is belachelijk. Goed, tot nu toe geen man overboord. Maar dan komen stuurhulp en remhulp. In plaats van de onervaren rijders onder ons een beetje in de goede richting te wijzen met deze ingebouwde mechanieken, nemen deze hulpmiddelen bijna de hele race over. Je hoeft bij wijze van spreken alleen maar het gas in te drukken en het pookje lichtjes de goede kant op te duwen, en je rijdt wel goed. Natuurlijk is het niet zo overdreven, maar dit is wel het idee erachter. Je rijdt helemaal niet meer zelf, je PlayStation 3 rijdt voor jou (next-gen!). En ook gamers die het niet zo goed kunnen willen het liever zelf meester maken, in plaats van als een baby bij het handje gehouden te worden. Het is dan ook jammer dat er geen tussenweg is tussen aan het handje houden en sim-rijden. Er zijn geen adequate tutorials waardoor je de fijne kneepjes van het vak leert. Sony lijkt gedacht te hebben: “als je niet kunt rijden, dan is dat een vaststaand feit en houden we je bij het handje. Als je wel kunt rijden, ga dan je gang.” Een gemiste kans dus. Maar als je niet bij het handje gehouden hoeft te worden, hoe is Formula One: Championship Edition dan? Helaas, zelfs als sim is de game gebrekkig. Het allerbelangrijkste van een sim is dat alles zo in elkaar zit als het hoort en dat je een realistische ervaring hebt. En dat is niet het geval met deze game. De wagens vertonen op sommige momenten dingen die niet kloppen. Zo kun je bochten soms iets te hard nemen zonder dat je auto spint. Ook wanneer je tegen een mederijder aanknalt, kloppen de physics totaal niet. Onbestuurbaarheid is bij dergelijke botsingen ver te zoeken, iets dat juist wel hoort. Hierbij komen kleine irritaties die de ervaring net wat afzwakken. Zo worden de bochten aangegeven met pijlen boven in beeld. Deze pijlen blijven echter te lang in beeld staan. Als er een bochtig parcours is, dan staat de pijl van de vorige bocht nog in je beeld terwijl de volgende bocht alweer nadert. Wanneer je in de hectiek op deze pijlen reageert met sturen, beland je tegen de boarding aan. Om je wagen te repareren is er een minigame waarbij je de juiste knoppen in moet drukken. Het is op zich een leuke afwisseling, ware het niet dat het realistisch gezien nergens op slaat. Formula One: Championship Edition bevat meerdere speelmodi. Je kunt online racen met zijn elven, wat voor velen waarschijnlijk leuker zal zijn dan singleplayer. In singleplayer kun je korte races en kampioenschappen doen. De kampioenschappen vereisen ellenlange kwalificaties die voor de gemiddelde gamer erg saai worden. Formule 1 associeer je met spektakel en snelheid, maar die termen gelden in niet al te hoge mate voor deze game. Alle menuutjes zijn nogal duf, en het gevoel van snelheid dat je tijdens races zou moeten hebben is niet altijd aanwezig. En ondanks de bij vlagen indrukwekkend plaatjes van Formula One: Championship Edition is de game niet heel erg mooi te noemen. De decors bieden niet veel meer detail dan oudere games, en eigenlijk alleen de regen oogt sfeervol. Na zoveel negatieve woorden lijkt Formula One: Championship Edition een totaal wanproduct te zijn. Toegegeven, de game is zeker niet goed, maar de term 'wanproduct' is te negatief. Hoewel het zelfs op simulatie-gebied soms niet goed in orde is, is dit spel toch de enige nieuwe F1-racer op de markt. De die-hard fans zullen hun ogen sneller sluiten voor de minpunten en zullen het realisme omarmen. Het perfectioneren van bochten, het juist optrekken en de snelle inhaalmanoeuvres: het zijn toch kunsten die meesterlijk zijn als ze slagen. Formula One: Championship Edition maakt veel fouten, maar de echte bikkels zullen er toch wel enige tevredenheid uit kunnen halen.