Formula One: Championship Edition | Gamer.nl

Sony heeft met veelbloed, zweet en tranen de licentie voor Formule 1 binnen weten te halen, en als jedit gegeven combineert met de behoefte aan exclusives op de PlayStation 3, krijgje Formula One: Championship Edition. Je zou verwachten dat Sony alles op alleszet om de ultieme F1-game te produceren en daarmee de fans overtuigt om dePlayStation 3 te kopen.Formula One: Championship Edition is de nieuwste telg in delanglopende F1-reeks. De fans zullen lang uitgekeken hebben naar het moment dathun favoriete sport op een next-gen console te spelen zou zijn. De grote vraagis of deze fans nu meteen naar de winkel moeten scheuren (als ze dat al nietgedaan hebben), of toch nog enig wantrouwen moeten koesteren tegenover de kwaliteitvan de game. Want een goede licentie is nog geen garantie voor een goede game,zelfs niet als het gaat om Formula One. Overigens gaat het hier om de licentievan 2006. Geen Spyker, wel Michael Schumacher, oud dus. Jammer. Formula One: Championship Edition is primair bedoeld als hardcore sim. Maaromdat Sony natuurlijk het liefst zoveel mogelijk games wil verkopen, is ookgeprobeerd het spel gebruiksvriendelijk te maken voor een grotere groep. Ditgaat primair middels allerlei hulp tijdens het rijden. Automatisch afremmen,hulp bij sturen en zelfs een neergelegde ideale lijn over het parcours zijnaanwezig. Instelbaarheid van dergelijke zaken is vaak aanwezig bij sims enmeestal werkt het ook. Bij Formula One: Championship Edition totaal niet. Degekleurde lijn die je letterlijk in je beeld ziet, zet je alvast uit, want hetis belachelijk. Goed, tot nu toe geen man overboord. Maar dan komen stuurhulpen remhulp. In plaats van de onervaren rijders onder ons een beetje in de goederichting te wijzen met deze ingebouwde mechanieken, nemen deze hulpmiddelenbijna de hele race over. Je hoeft bij wijze van spreken alleen maar het gas inte drukken en het pookje lichtjes de goede kant op te duwen, en je rijdt welgoed.Natuurlijk is het niet zo overdreven, maar dit is wel hetidee erachter. Je rijdt helemaal niet meer zelf, je PlayStation 3 rijdt voorjou (next-gen!). En ook gamers die het niet zo goed kunnen willen het lieverzelf meester maken, in plaats van als een baby bij het handje gehouden teworden. Het is dan ook jammer dat er geen tu enweg is tu en aan het handjehouden en sim-rijden. Er zijn geen adequate tutorials waardoor je de fijnekneepjes van het vak leert. Sony lijkt gedacht te hebben: “als je niet kuntrijden, dan is dat een vaststaand feit en houden we je bij het handje. Als jewel kunt rijden, ga dan je gang.” Een gemiste kans dus.Maar als je niet bij het handje gehouden hoeft te worden,hoe is Formula One: Championship Edition dan? Helaas, zelfs als sim is de gamegebrekkig. Het allerbelangrijkste van een sim is dat alles zo in elkaar zit alshet hoort en dat je een realistische ervaring hebt. En dat is niet het gevalmet deze game. De wagens vertonen op sommige momenten dingen die niet kloppen.Zo kun je bochten soms iets te hard nemen zonder dat je auto spint. Ook wanneerje tegen een mederijder aanknalt, kloppen de physics totaal niet.Onbestuurbaarheid is bij dergelijke botsingen ver te zoeken, iets dat juist welhoort. Hierbij komen kleine irritaties die de ervaring net wat afzwakken. Zoworden de bochten aangegeven met pijlen boven in beeld. Deze pijlen blijvenechter te lang in beeld staan. Als er een bochtig parcours is, dan staat depijl van de vorige bocht nog in je beeld terwijl de volgende bocht alweernadert. Wanneer je in de hectiek op deze pijlen reageert met sturen, beland jetegen de boarding aan. Om je wagen te repareren is er een minigame waarbij jede juiste knoppen in moet drukken. Het is op zich een leuke afwi eling, warehet niet dat het realistisch gezien nergens op slaat.FormulaOne: Championship Edition bevat meerdere speelmodi. Je kunt online racenmet zijn elven, wat voor velen waarschijnlijk leuker zal zijn dan singleplayer.In singleplayer kun je korte races en kampioenschappen doen. Dekampioenschappen vereisen ellenlange kwalificaties die voor de gemiddelde gamererg saai worden. Formule 1 a ocieer je met spektakel en snelheid, maar dietermen gelden in niet al te hoge mate voor deze game. Alle menuutjes zijn nogalduf, en het gevoel van snelheid dat je tijdens races zou moeten hebben is nietaltijd aanwezig. En ondanks de bij vlagen indrukwekkend plaatjes van FormulaOne: Championship Edition is de game niet heel erg mooi te noemen. De decorsbieden niet veel meer detail dan oudere games, en eigenlijk alleen de regenoogt sfeervol. Na zoveel negatieve woorden lijkt Formula One: ChampionshipEdition een totaal wanproduct te zijn. Toegegeven, de game is zeker niet goed,maar de term 'wanproduct' is te negatief. Hoewel het zelfs op simulatie-gebiedsoms niet goed in orde is, is dit spel toch de enige nieuwe F1-racer op demarkt. De die-hard fans zullen hun ogen sneller sluiten voor de minpunten en zullenhet realisme omarmen. Het perfectioneren van bochten, het juist optrekken en desnelle inhaalmanoeuvres: het zijn toch kunsten die meesterlijk zijn als zeslagen. Formula One: Championship Edition maakt veel fouten, maar de echtebikkels zullen er toch wel enige tevredenheid uit kunnen halen.