Formula One 05 | Gamer.nl

Een nieuw Formule 1 seizoen, een nieuw Formule 1 spel. Ditmaal met de naam Formula One 05. Net als vorig jaar heeft Sony een F1 game op de markt gebracht die alle teams, circuits en coureurs uit het huidige seizoen bevatten. Het probleem voor de ontwikkelaar is, met deze jaarlijks uitkomende games, dat het vaak moeilijk is de opvolger boven de voorganger te laten uitsteken. Nu was het vorige deel in deze reeks niet het slechtste wat we konden verwachten op F1 gebied, maar zeker ook niet het beste. Laten we eens kijken of ontwikkelaar Studio Liverpool er in geslaagd is F1 05 uit te laten stijgen boven zijn voorganger.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, F1 05 is geen game voor de sim puristen. Hoewel er verschillende mogelijkheden zijn om je F1 bolide aan te pa en, komt het bij lange na niet in de buurt van de complexiteit in games als F1 Challenge. Nu betekent dit niet meteen dat een F1 fan niet zou kunnen genieten van de game, want niet iedereen zit te wachten op een game die je verplicht een spoedcursus engineering te volgen.

Het rijgedrag van de auto's is, net als de wat simpele instellingen, niet buitengewoon realistisch. Zelfs zonder de opties voor anti lock brakes en traction control aan te zetten, blijft het moeilijk om echt extreem de fout in te gaan. Dit gezegd hebbende, eigenschappen zoals bandenslijtage en brandstofverbruik hebben een opvallend overtuigende werking op het gedrag van de auto. Met deze opties ingeschakeld, kun je per ronde voelen dat er een wezenlijke verandering optreedt in het weggedrag. Dit is iets waardoor je net als in het echt je rijgedrag moet aanpa en. Om hiermee om te kunnen gaan, kun je net als in de vorige game, voor een race bepaalde settings opslaan. Hieruit is tijdens een race te kiezen, zodat de auto in wi elende omstandigheden goed blijft rijden.

Een nieuwe toevoeging in de gameplay is de interactieve pitstop. Deze optie houdt in dat je tijdens de pitstop zelf kunt bepalen hoe lang deze duurt. Tijdens de stop zullen afwi elend verschillende knoppen van de controller aangegeven staan boven het crewlid dat zijn taak moet uitvoeren. Om deze taken, zoals bijtanken en de lollipop omhoog doen, uit te laten voeren, zul je op de desbetreffende knop moeten drukken. Hoe sneller je reageert, hoe sneller de pitstop zal worden uitgevoerd. De interactieve pitstop is een leuke toevoeging die je tijdelijk dwingt om aan iets anders te denken dan racen. Het is trouwens wel jammer dat de regels van het huidige seizoen worden gevolgd, want ook tijdens de pitstops in de game mogen geen banden worden gewi eld. Een gebeurtenis die pitstops toch net iets spannender zou maken.

Om de nieuwelingen wat te helpen, heeft Studio Liverpool de optie toegevoegd om een virtuele racelijn te laten zien. Deze racelijn geeft de meest efficiënte manier weer waarop je over het circuit kunt rijden. Blijkbaar hebben de makers goed naar Forza gekeken bij het implementeren van deze optie, want net als in Forza verandert, afhankelijk van je snelheid, ook hier de kleur van de lijn. Dit is erg handig, aangezien je precies weet waar je moet remmen en gas geven. De mensen die wat meer bekend zijn met de tracks, zullen er echter beter aan doen om de hulplijn uit te schakelen, want uiteindelijk zul je sneller zijn als je de lijn niet volgt. Als hulpmiddel om de tracks te leren kennen is het echter erg handig.