Formula One 04 | Gamer.nl

De tijd van elke paar maanden een nieuwe Formule 1 game op de consoles lijkt voorbij te zijn. De voornaamste reden is waarschijnlijk de saaie F1 seizoenen op tv, waar bij voorbaat al vast staat wie er wereldkampioen wordt. Daarnaast heeft Sony het alleenrecht gekregen om op de consoles gelicenceerde F1 games af te leveren. Nee, er is niet veel keuze de laatste tijd. Met het uitkomen van Formula One 2004 staat Sony nu dus ook meteen aan de top in de wereld van F1 games. Maar staat de kwaliteit van de game ook gelijk aan deze positie, of heeft Sony de makkelijke weg gekozen?

De developer Liverpool Studios heeft de F1 licentie van 2004 ten volle benut. Je hebt de keuze om te racen in alle auto's met de bijbehorende coureur die meedoen aan het raceseizoen van 2004. Daarnaast is het mogelijk om op alle circuits te racen die onderdeel uitmaken van het raceseizoen van dit jaar. Dit betekent dat je zelfs op nieuwe circuits zoals Shanghai kunt rijden, die in het 'echte' seizoen nog niet gereden zijn.

Game modes

F1 2004 kent vier verschillende gamemodes. De Arcade Mode, Simulator Mode, Career Mode en Online Mode. De arcade mode is voor mensen die nog niet echt de smaak van het racen te pakken hebben, of gewoon even zonder poespas het circuit op willen gaan. Je kunt kiezen uit een enkele race of een seizoen. Kies vervolgens de auto en coureur en je kunt er tegenaan. Die-hards kunnen deze mode meteen overslaan, want van realistisch rijgedrag is geen sprake. Wel is er een schade indicator, die je vertelt in wat voor staat je auto is. Als deze vol is, is het game over. Het is overigens wel jammer dat de A.I. van de game wat simpeltjes is. De tegenstanders maken wel kleine foutjes, maar over het algemeen blijven ze allemaal op dezelfde ideale lijn over het circuit rijden. Ook als je ze op een redelijk normale manier wilt inhalen, blijven ze hun lijn houden en rammen ze je zo van de baan af.

De Simulator Mode is heel andere koek. Alle opties die komen kijken bij een 'echte' race kunnen worden aangezet, zoals ABS hulp, brandstof consumptie, mechanische pech, schade en vlaggen. Ook hier zijn weer verschillende modes te kiezen. Van een enkele race of race weekend tot een compleet seizoen. Ook dit is realistisch uitgewerkt, aangezien je alle kwalificatie- en training e ies door kunt lopen en je ook flink aan de auto kunt sleutelen. Je hoeft gelukkig geen engineer te zijn om de setup van je auto te veranderen, want het is ook mogelijk om met algemene opties het rijgedrag van je auto te veranderen. Om echt mee te kunnen komen zullen deze opties na een tijdje wel een beetje beperkt zijn, waardoor je toch liever het custom settings menu ingaat om specifieke aanpa ingen te doen aan de auto. Het effect van deze veranderingen is overigens erg duidelijk tijdens het rijden. Als je ook maar ietsje meer brandstof meeneemt voor een run, voel je meteen dat de auto minder strak de bocht omgaat. Ook zijn de remmen erg gevoelig. Even je rempedaal iets te ver indrukken en je wielen blokkeren, met als gevolg dat je rechtuit gaat waar je eigenlijk links of rechts wilt gaan. Gelukkig kun je ook (net zoals in het echt) tijdens het rijden dingen aan je auto aanpa en. Met een druk op de knop kun je de rembalans en traction control ter plekke aanpa en, zodat je niet naar de pits hoeft te gaan. Dit is natuurlijk ook erg handig tijdens de race, waar je door veranderende omstandigheden, zoals regen, mi chien een andere setup nodig hebt.