Football Manager Classic 2014 Vita - Net zo uitgebreid als op de pc; ook net zo goed? | Gamer.nl

Football Manager 2013 introduceerde de Cla ic-modus, waarin opties als persinterviews, uitgebreide trainingsmogelijkheden en de overdaad aan stafleden niet langer aan de orde zijn. Het draait in Football Manager Cla ic om je tactisch inzicht en vernuft op de transfermarkt. In dat opzicht haalt de modus een schil van het gelaagde Football Manager weg, zonder merkbaar in te boeten op balans of diepgang.

Uitgebreid, maar langzaam

Football Manager Cla ic 2014 Vita brengt deze modus naar de handheld. Ook op de Vita houdt de kla e van Sports Interactives paradepaardje stand. Of het nu gaat om het uitvogelen van een nieuwe, aan je voor vele miljoenen aangetrokken topspits aangepaste tactiek of het scouten van Roda JC's rechtsbuiten, er is niet beknibbeld op de mogelijkheden. Wat dat betreft is dit de beste mobiele versie van Football Manager. Op de PSP bleef de serie relatief gezien op de oppervlakte, en ook de Android- en iOS-varianten zijn dusdanig versimpeld dat ze de status van 'aardig tu endoortje' niet ontstijgen.

Football Manager Cla ic 2014 Vita

Het is prijzenswaardig dat Cla ic 2014 Vita geen conce ies doet op het gebied van gameplay, maar dit komt ook met een prijs: de game lijkt een tikkeltje te zwaar voor het platform. Het is uiteraard onterecht om er een pc met snel werkgeheugen en een goede, recente proce or tegenover te zetten, maar ook op zichzelf genomen spelen laadtijden parten bij vrijwel iedere actie die je onderneemt. Een van de sterke punten van de Cla ic-modus is dat je zonder veel oponthoud een seizoen doorloopt; een dergelijke speelstijl is op de Vita niet na te bootsen dan wel aan te raden.

Te veel als op de pc?

Speel je daarentegen sowieso op een lager tempo, dan zullen de laadtijden minder storen. Dan verricht je sowieso veel extra taken tu en de wedstrijden door – en dan maken die paar seconden extra (of die halve minuut voor de wedstrijd) het verschil niet. Een goede strategie zou kunnen zijn om op de Vita langzamer en preciezer te werk te gaan, je save-game vervolgens te uploaden en op de pc wat sneller progre ie te boeken. De cro -save-functionaliteit werkt vlekkeloos. De noodzaak van een dergelijke benadering blijft niettemin ongewenst; het is contra-intuïtief om juist in de spelmodus die gericht is op een gestroomlijnde en snelle ervaring gas terug te nemen.

Min of meer hetzelfde geldt voor de presentatie en de menu's. De 3D-wedstrijdengine is min of meer identiek aan die in de pc-versie, wat bewonderenswaardig is, maar ook framerateproblemen tot gevolg heeft. Het sjabloon van de pc-menu's is ook gebruikt voor de Vita-versie. Zeker via het touchscreen is de besturing relatief vlot en makkelijk onder de knie te krijgen. Maar precies omdat de pc-versie als uitgangspunt dient, is er vaak net te veel informatie op het scherm te vinden. Vanwege het goede scherm van de Vita is het niet eens zozeer zo dat tekst daadwerkelijk onleesbaar is, maar zeker als je onderweg bent, moet je te veel je best doen om nieuwsberichten en menuonderdelen te kunnen skimmen en zo snel te kunnen handelen.

Football Manager Cla ic 2014 Vita

Football Manager Cla ic Vita 2014 is in dit opzicht vooral een dappere eerste poging om de volwaardige managementervaring naar de handheld te brengen. Wat betreft diepgang en mogelijkheden krijg je de volledige, overtuigende Cla ic-modus voor je kiezen, qua optimalisatie voor de Vita is er nog ruimte voor verbetering. Als de laadtijden tot een minimum worden beperkt en de presentatie zo hier en daar onder handen genomen wordt, dan wordt de volgende Vita-editie van Football Manager een knaller van jewelste.