Flockers - Mehhhh... | Gamer.nl

Flockers - Mehhhh... | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Heb je je ooit afgevraagd waar die ontploffende schapen in de Worms-games toch vandaan komen? Dat mysterie wordt eindelijk opgelost in Flockers, het nieuwe spel van het Engelse Team 17. Die schapen komen namelijk gewoon uit een fabriek, waar ze worden uitgerust met explosieven en verscheept naar het slagveld. Het enige probleem is dat die schapen daar natuurlijk weinig zin in hebben. En dus proberen ze te vluchten voor dit noodlottige einde.

Flockers

Verra end smerig

Wat volgt is een vrijwel exacte kopie van Lemmings: de schapen marcheren hersenloos rechtdoor en het is aan jou om ze veilig naar de uitgang van een level te loodsen. Dat is zo makkelijk nog niet, want de omgevingen staan bol van de gigantische cirkelzagen, vlijmscherpe spiesen en zware gewichten die uit de lucht komen vallen. Alles is erop gericht om de koddige schapen te veranderen in een verra end smerig plasje bloed.

Gelukkig kun je je wollige vriendjes allerlei opdrachten meegeven. Je stapelt er twee op elkaar zodat ze de rest van de kudde tegenhouden, gebruikt er drie om een trap omhoog te maken of laat de makke lammetjes over een gat springen. Ook vind je in de levels allerlei extra krachten, zoals een rode cape waarmee de schapen een muur op kunnen vliegen of een bom waarmee je toch een schaapje opoffert om een blok op te blazen.

Door de wol geverfd

Het concept is prima, zoals Lemmings ook al bewees 23 jaar geleden. Het probleem is dat Flockers verder weinig nieuws onder de zon biedt. In het eerste level krijg je bijna al je opties aangereikt en gedurende het spel krijg je er maar weinig nieuwe mogelijkheden bij. Alle 60 levels en extra bonusmi ies zijn gebaseerd op hetzelfde concept, waardoor halverwege het spel de verveling toeslaat. De opdrachten worden wel steeds moeilijker, maar zijn steeds een variatie op iets wat je al gezien hebt, en op een gegeven moment geloof je het allemaal wel.

Flockers

De nieuwe dingen die wel geïntroduceerd worden werken bovendien vaak op de zenuwen, doordat het spel nogal onoverzichtelijk is. Zo teleporteren je schapen soms naar een ander deel van het level, maar het spel laat niet zien waar ze dan heen gaan. Omdat de omgevingen soms best groot zijn, is het een heel gezoek waar je kudde nou gebleven is. Ook krijg je soms de beschikking over een tweede groep schapen, zonder dat het spel daar melding van maakt.

Frustrerend schaapachtig

Flockers zorgt voor nog meer frustraties doordat de actie soms enorm chaotisch is. Het is vaak meer een kwestie van steeds maar weer opnieuw proberen, dan dat je echt beloond wordt voor tactisch denken. Gewichten komen vanuit het niets uit de lucht vallen en slachten je dieren af zonder dat je er veel aan kunt doen. Vaak kun je de kudde wel tegenhouden en op het juiste moment laten lopen, maar het spel gebruikt dit trucje te vaak, waardoor het meer irritant dan uitdagend is.

Die frustraties en minpunten zijn enorm zonde, want in e entie is het best leuk om te proberen al je schaapjes op het droge te krijgen. De game beloont je met sterren afhankelijk van hoeveel schapen je hebt weten te redden, waardoor je elk level met zo min mogelijk slachtoffers probeert te doorlopen. Ook zijn er online ranglijsten, zijn er allerlei cosmetische opties vrij te spelen en kun je levels van de community downloaden, zodat je om content in ieder geval niet verlegen zit. Het is dus extra jammer dat er zulke schaapachtige designkeuzes zijn gemaakt, anders hadden we veel meer plezier uit Flockers kunnen halen.