FlingSmash | Gamer.nl

FlingSmash | Gamer.nl

FlingSmash komt voor 50 euro gebundeld met de nieuwe Wii Remote Plus en is dus eigenlijk een game van een tientje. Gelukkig heeft de game meer om het lijf dan Wii Play, dat tijdens de lancering van de Wii met de normale controller geleverd werd. Het idee achter FlingSmash is vrij uniek: spelers besturen een knuppel die de held van de game, het bolletje Zip, door de levels heen slaat. Geen zorgen, dit is geen mishandeling: Zip krijgt graag slaag. Het tropische eiland waarop hij vertoeft, wordt namelijk bedreigd door de slechte Omminus, die logischerwijs het landschap heeft bezaaid met blokken. Met een goede zwaai kan Zip door deze blokken breken.

Dat is dan ook waar je gedurende het spel mee bezig bent: Zip door blokken heen slaan. Nu is dat niet echt een uitdaging, dus om de druk wat op te voeren bewegen levels constant naar het einde toe, vergelijkbaar met sommige levels in de oude Mario-platformers. Wordt een pad geblokkeerd door blokken en krijg je Zip er niet op tijd doorheen geramd, dan blijft hij aan de zijkant van het scherm hangen en wordt hij opgegeten door een stel draken die net buiten het beeld vertoeven.

Items en uitdagingen

In Nintendo-games wordt een simpel gegeven als hierboven vaak per level op de schop genomen en aangevuld met unieke elementen. Op die manier blijft het spel tot het einde – in dit geval al na een paar uur – leuk en verfri end om te spelen. Ook in FlingSmash past ontwikkelaar Artoon deze techniek toe. Zo kunnen er diverse items verzameld worden die Zip veranderen. Het bolletje wordt opeens heel groot of wordt verdeeld onder verschillende kleine Zips. Het mag voor zich spreken dat dit het vernietigen van de blokken verspreid in het level een stuk gemakkelijker maakt.

Een ander element in de game is dat je in elk level minstens drie munten moet behalen. Veel munten kom je gewoon gedurende een level tegen, maar soms vergt het wat extra werk, bijvoorbeeld door drie objecten in een bepaalde volgorde te raken voordat een munt beschikbaar wordt. Ook zitten er verschillende routes in het spel en kunnen er diverse speciale blokken worden geraakt die de score omhoog krikken. Niet dat er ook maar één reden gegeven wordt om die score omhoog te krikken, behalve een speciale ‘S’-letter als beloning. Maar voor fanatiekelingen wordt in ieder geval de score bijgehouden.

Niet precies

Het concept is dus duidelijk, maar helaas laat de uitwerking veel te wensen over. De Wii Remote Plus, een Wii-controller met Wii Motion Plus er in verwerkt, moet voor meer precisie zorgen tijdens het spelen. Games als Wii Sports Resort en Red Steel 2 bewezen dat dit inderdaad werkt, maar geldt dit niet voor FlingSmash. De eerste minuten van de game valt dit nog niet op, omdat veel precisie nog niet vereist is, maar later in het spel vergen de eindbazen hele nauwkeurige bewegingen en slaat de frustratie al snel toe. De game zou heel precies moeten bijhouden welke kant je opslaat, maar vaak gebeurt dit niet, waardoor Zip als een ongeleid projectiel rond stuitert. Wanneer de moeilijkheidsgraad in de laatste paar levels opeens flink toeneemt, wordt de drang om je nieuwe Wii-controller door het televisiescherm te gooien opeens immens groot. En dat is jammer, want de game heeft een uniek concept en is grafisch vrolijk genoeg om een indruk te kunnen maken.

Het is een gemiste kans dat de game die gebundeld wordt met de Wii Remote Plus en dus de taak heeft te bewijzen dat deze controller de ultieme bewegingsgevoelige ervaring biedt, juist het tegenovergestelde doet. Ons advies is dan ook om de controller apart te kopen en deze game links te laten liggen.