FlatOut Ultimate Carnage (PC) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

De FlatOut-reeks heeft ons al heel wat vermakelijke uurtjes bezorgd. Er zijn ook maar weinig dingen leuker dan het slopen van wagens en met een onverantwoorde snelheid door een weiland scheuren. Wat dat betreft heeft Bugbear precies door waar het bij arcaderacers om draait. Verstand op nul en racen maar.

Helaas voor Bugbear blijft dat verstand wel actief tijdens het gamen. Een game uitbrengen die precies hetzelfde biedt als zijn voorganger en hopen dat niemand het merkt gaat dus niet door. FlatOut: Ultimate Carnage is in bijna alles een exacte kopie van FlatOut 2. De parkoersen, de auto's en de manier waarop er gespeeld wordt: het roept allemaal een been there-done that-gevoel op. En dat is jammer, want Ultimate Carnage is op sommige punten een meer dan behoorlijke game.

Zo levert FlatOut: Ultimate Carnage genoeg spektakel voor de onbezorgde racer. Even een uurtje vullen met racen en beuken is geen enkel probleem. Met een aanbod van gewone races, wrecking races en derby's (op elkaar inrijden in gesloten arena's) is er genoeg te doen. Naast 'standaard' races kun je tevens kiezen uit een aanbod van hilarische stunts, waarbij je bestuurder het lijdende voorwerp is. En met lijdend bedoelen we ook lijdend. Doel van de stunts is het zover en gericht mogelijk weg schieten van jouw coureur, door de voorruit welteverstaan. Zo moet je in het onderdeel Soccer proberen de bestuurder in de goal te pielen, terwijl je wordt lastig gevallen door een metershoge keeper die van links naar rechts beweegt. Andere varianten zijn Bowling, Basketbal, Curling, Baseball en Darts. Verander de bal, curlingsteen of dartpijl door jouw coureur en je weet hoe het spelletje gespeeld wordt.

Bugbear heeft voor FlatOut: Utlimate Carnage de bestaande engine volledig herschreven. Door de haarscherpe textures en een flinke toename in het aantal polygonen ziet de game er behoorlijk strak uit. FlatOut 2 was al een prettige game om naar te kijken, maar in Ultimate Carnage ziet alles er nog net iets beter uit. Crashes, watereffecten en ontploffingen: het komt allemaal in een rotvaart op je af en zonder verlies van kwaliteit of snelheid. Door de extra polygonen ziet je auto er na een paar rondjes sleuren en beuken uit als een rijdende schroothoop. Alles hangt los of is er gaandeweg al afgevallen. Grafisch hoeft Ultimate Carnage zich dus geen zorgen te maken.

Maar kritisch als we zijn, kijken we niet alleen naar de buitenkant. Als we een nieuwe auto kopen dan willen we ook een nieuwe motor en zeker geen gereviseerde. En dat dubbele gevoel krijgen we tóch wel een beetje na het spelen van de game. We krijgen de keuze uit FlatOut, Carnage, Single Races en Live. In de FlatOut mode krijg je alle banen voorgeschoteld die de game rijk is, inclusief de derby parkoersen. Je rijdt in gewone races, time trials en wrecking derby's mee om de FlatOut mode tot een goed eind te brengen en om alle banen vrij te spelen voor de Single Races. Groot verschil met de eerdere delen is het aantal racers dat meedoet aan een race, twaalf in plaats van acht. Dat zijn minimaal vier crashes méér per race.

De tracks zelf zijn identiek aan FlatOut 2, opgedeeld in zesthema's: Canal, Farm, Race, City, Field en Desert. Daarnaast heb je nogenkele speciale parkoersen, waarbij je moet denken aan een grote ovalebaan en een baan in de vorm van een acht. Crashes gegarandeerd. Watopvalt, zijn de details op en rond de banen zelf. Zoals gezegd, zien zeer goed (gevuld) uit. Overal liggen autowrakken, staat er tuinmeubilairte wachten op een voorbijrazende auto en schreeuwen de paaltjes omomver gereden te worden. Overigens levert het raken van objecten enauto's ook boost op en word je beloond om zoveel mogelijk schade aan terichten.

Ondanks dat de banen uit FlatOut 2 zijn overgenomen,zit er toch een groot verschil in. Ze zijn namelijk een stukeenvoudiger geworden. Belangrijke wijziging is het ontbreken van derotsblokken aan de binnenzijden van de bochten. Afsnijden werd inFlatOut 2 genadeloos afgestraft, terwijl je in Ultimate Carnage metgemak wat plaatsen kan winnen door flink over het gras te rijden. Enhet blijft niet alleen bij de rotsblokken. Bochten lijken veel ruimerte zijn en kunnen met een hogere snelheid worden genomen. Neem nou deallerlaatste bocht in Water Canal 1. Je komt vanaf het rechte stuk volgas op deze bocht aanrijden. In FlatOut 2 moest je flink in de ankersen dan nog had je de kans om de pilaar te raken of volledig door teschieten. In Ultimate Carnage kan er op het laatste moment geremdworden en stuur je met twee vingers in je neus de bocht in. En zo zijner nog genoeg voorbeelden te geven van een (schijnbaar) eenvoudigerebaan lay-out.

Nieuw is de Carnage mode, maar nieuw is hier eenruim begrip. Op Beat the Bomb na, een onderdeel waarin je binnen eenbepaalde tijdslimiet checkpoints moet halen, bestaat Carnage uit hetbekende Wrecking Derby, Stunts en Wrecking Race. Begrijp het nietverkeerd, Beat the Bomb geeft een heerlijk opgefokt gevoel enlaat je echt op het randje rijden, maar op het exploderen van je autona is er weinig 'carnage' aan. En het dubbele gevoel overheerst ook bijhet wagenpark. In een periode van twee jaar tijd heeft BugBear het voorelkaar gekregen om twee nieuwe auto's en een handvol nieuwe skins toete voegen. Hoewel de engine volledig herschreven is, lijkt de Zweedseontwikkelaar zich er toch wat gemakkelijk vanaf te willen brengen. Ookbij het onderdeel Stunts is geen enkele nieuwe variant toegevoegd,terwijl wij er zelf nog wel een paar konden bedenken. Een ijshockeyvariant bijvoorbeeld. Of mi chien wel een soort Duck Hunt-versie,waarbij je vliegende eenden moet raken.

Ten slotte krijg jenog de mogelijkheid om in Live online je agre ie te botvieren opandere gamers. In voorgaande delen maakte BugBear gebruik van eigenservers, maar die waren soms wat onstabiel. Om herhaling te voorkomengebruikt FlatOut: Ultimate Carnage dit keer Live for Windows en tot nutoe lijkt alles prima te werken. En gelukkig maar, want online komtUltimate Carnage pas echt tot zijn recht. Een menselijke tegenstandervan de baan drukken is nog altijd vele malen moeilijker dan eenAI-gestuurde tegenstander. En ook vele malen leuker. Online kunnen erprecies dezelfde races gekozen worden en zelfs nog eentje extra,namelijk de Head On-race. Anders gezegd: verander na iedere ronde jerijrichting en stort jezelf in een ware dodemansrit. Ook hier zijnbotsingen honderd procent gegarandeerd.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou