In Firewatch ben jij zo’n boswachter en die eenzaamheid gaat je parten spelen als niet alles gaat zoals het hoort. Dit start op je eerste dag al met een paar tienermeisjes die vuurwerk afsteken en lege bierblikjes achterlaten in de natuur. In de dagen daarna krijg je al snel het idee dat er meer aan de hand is tussen deze bomen. Door de game heen stijgt dit ongemakkelijke gevoel, waardoor je werkelijk alles gaat wantrouwen. Die heerlijke rust waarvoor je deze baan hebt genomen? Vergeet het maar.
Superongemakkelijk
Ook in je communicatie word je voorzichtiger. Hoewel er geen mens in je omgeving te vinden is, sta je altijd in contact met je leidinggevende: Delilah. Ook zij zit in een toren, maar in een heel ander deel van het bos. Die afstand wordt overbrugd via zakradiootjes, waardoor je elk probleem, elke vraag en elke gedachte bij haar kwijt kunt. In deze gesprekken kies je zelf je reacties. Je keuzes hebben invloed op hoe het gesprek en de overkoepelende relatie tussen jullie twee verloopt. Vertrouw je haar met je angsten?
Het ongemakkelijke gevoel wordt versterkt door het idee dat hoofdpersonage Henry niet zomaar deze baan heeft gekozen, maar vlucht voor zijn oude leven. In die vlucht heeft hij iets achtergelaten en dat blijft constant aan hem knagen. Heeft hij er goed aan gedaan om deze baan te nemen? Wat doet hij in vredesnaam in dit bos? Er is geen manier om te ontsnappen als het mis gaat, maar hij weet ook niet zeker of hij dat wel wil.
Door de bomen het bos niet zien
Het prachtige bos is een van de belangrijkste redenen om te blijven. Firewatch toont als geen andere game aan hoe belangrijk kleurgebruik kan zijn om sfeer neer te zetten. De geluiden van de natuur, wuivende boomtakken en het sporadische gebruik van muziek helpt ook, maar het zijn de kleuren die Firewatch zijn smoel geven. In de dagen die je in de toren spendeert is de wereld elke keer een beetje anders. Een zonsondergang heeft net andere kleuren dan een zonsopgang en het bos is in de nacht een andere plek dan overdag.
Het gebruik van paars en oranje deed ons regelmatig terugdenken aan Sunset, de game van Tale of Tales. Het kleurgebruik is niet het enige raakvlak tussen de twee games. Zo past je toren zich aan door de gebeurtenissen in het verhaal, zoals het huis in Sunset elke dag anders is. Maar ook worden in beide games covers van rondslingerende boeken gebruikt om de persoonlijkheden van de personages te communiceren.
Helaas is het bos minder vrij dan we hadden gewild. Je loopt over vaste paden en enkele open gebieden naar je doelen toe. Omwille van het tempo wordt er regelmatig een stuk overgeslagen, maar je zult nog te vaak dezelfde lange route moeten nemen. Het idee hierachter is ongetwijfeld dat we ons thuis gaan voelen in het bos, maar we voelen ons juist gevangen. Rotsmuren, strategische geplaatste bosjes en onzichtbare muren weerhouden ons om op ontdekking te gaan. Daarnaast wordt exploratie langs de opgezette paden niet bepaald aangemoedigd, omdat je al snel kunt blijven steken in een stuk boom of steen. De game heeft op technisch vlak nog behoorlijk wat ruwe randjes.
Menselijk verhaal
Bij het verhaal missen we juist een randje. Veel games in het genre houden bepaalde elementen van het verhaal vaag om de aandacht van de speler erbij te houden. Bijvoorbeeld hoe je de personages en gebeurtenissen in Everybody’s Gone to the Rapture bij elkaar moet puzzelen en hoe je de elementen uit het verhaal van Dear Esther op een rij zet. Door ambiguïteit word je aan het denken gezet en raak je betrokken bij het verhaal. Door die investering is de kans groot dat het vertelde verhaal nog een tijdje rond blijft spoken.
Firewatch doet dit niet. Firewatch vertelt, na een uitzonderlijk sterke intro, gewoon een heel aardig verhaal met een kop en staart. Het is een mooi menselijk verhaal waarin de relatie tussen de realistische personages Henry en Delilah centraal staat. Niet elke game heeft diepere lagen nodig, maar Firewatch mist iets extra’s waardoor het niet langer blijft hangen dan de vier uurtjes speeltijd.
Firewatch is verkrijgbaar voor PlayStation 4, pc en Mac voor 19,99 euro. Deze review is gebaseerd op de pc-versie.
Reacties op: Firewatch
Erwintjuh
belboxtel
Ook ik ben geen fan van 2D pixel art games, maar als je iedere indie game gaat aanschaffen die niet lijkt op een game uit het stenen tijdperk, dan kun je je lol nog op :-)
Baukereg
Dit is dus een game om over een jaar voor 8 euro in de sales te halen. Mijn verwachtingen waren al niet heel hoog na het zien van de eerste gameplay, waarin al bleek dat het meer om de voice overs dan om diepgaande gameplay draait.
haastnooit
Ik zou hem dus juist niet kopen, want ja je support misschien wel een indie dev, maar wel om de verkeerde redenen. Als je deze game nu koopt zeg je eigenlijk dat alles met een 'indie'-stempel support verdient ook al brengen ze poep uit en hebben ze hun beloftes niet waargemaakt. Indie-devs werken straks hetzelfde als de normale devs: marketing werkt, mooie plaats en praatjes verkopen games. Dat is volgens mij niet het signaal wat je wil afgeven.
Niet alle indie-games zijn goed of slecht je moet het per game beoordelen en alleen de goeie games belonen met een aanschaf. Althans dat is mijn mening.
Grohe
Nou nou, flinke jongen hoor. Een kleine ontwikkelaar met een game verkrijgbaar vanaf 15 euro zo te ''straffen''. 15 euro, waar hebben we het over. Bovendien vind ik 4 uur gameplay wel erg snel gedaan. De meeste reviewers hoor ik spreken over 6 a 8 uur. Je doet net alsof je een wanproduct krijgt, maar gemiddeld krijgt het spel nog altijd een score rond de 8.
Valt me trouwens na een snelle search op google op ''Firewatch review'' dat vooral Nederlandse sites 'zuinig' zijn (oke, volgens mij zitten ze onderhand in hetzelfde gebouw allemaal… maar goed). Niet dat ik dit een slechte review vind btw.
haastnooit
Jij gaat ook helemaal los bij AC Chronicle die maar €10 kost, dus deze uitspraak is nogal hypocriet.
Ik gebruik tenminste geen kinderlijke bewoordingen zoals jij bij datzelfde artikel, dus buiten een overduidelijke troll ben je ook nog eens een vrij kinderachtig persoon met een behoorlijk tekort aan aandacht.
Goodday sir.
Grohe
Waar haal je vandaan dat ik zeg dat je dat woord in de mond hebt genomen? Raar dat je zo beredeneert. ''Alsof''. Snap je?
Je hebt het hier specifiek over Firewatch en dat ze zgn. hun beloftes niet waarmaken en poep uitbrengen. Je weet wel, dat kinderlijke woord wat je zelf dus ook gebruikt. Bij poep denk ik aan wanproducten. AC dus bijv.
Ik ga niet los om die €10, ik ga los omdat AC poep maakt. Er is echter een verschil met jouw beredenering. Want jij hebt het als een flinke jongen gelijk over het belonen en straffen van een kleine dev met 10 man personeel dmv koopgedrag. Van mij mag het klootjesvolk zoveel geld uitgeven aan AC wat ze willen, maar ik beoordeel de game zelf en ga niet stoer doen dat door mijn euro's die ik in m'n zak hou zij keihard bestraft of beloond worden. Denk niet zo flink van jezelf, kleine man
haastnooit
In mijn post heb ik het nergens specifiek over deze game maar over het aanschaffen/belonen van ontwikkelaars/uitgevers in het algemeen op basis van de 'verkeerde' argumenten, al is dat subjectief. In die algemene context gebruikte ik het woord 'poep', maar ik kan dat woord beter niet gebruiken wat je hebt er nogal een obesessie mee blijkt. Dat is ook de reden dat ik geen games pre-order zonder dat ik reviews gelezen heb of de game geprobeerd heb. Dat heeft niets met flink of stoer doen te maken dat heet een weloverwogen beslissing maken. Een game aanschaffen omdat je vindt dat indie-developers dat in het algemeen verdienen vind ik geen goede reden, maar hé ieder zijn ding. Zoals poep overduidelijk helemaal jouw ding is en niet de mijne.
Dat een artikel over Firewatch gaat betekent toch niet dat er geen algemene opmerkingen over indie-developers gemaakt mogen worden? Of wordt het dan te lastig voor je?
Blijkbaar vind jij het al flink en stoer als je als consument eerst even nadenkt voor je je geld uitgeeft aan iets, ik vind dat niet meer dan normaal. Misschien leer jij dat op een dag ook wel. Het is je blijkbaar wel gelukt bij de AC-serie en straf je Ubisoft op dezelfde wijze, dus eigenlijk ben jij ook best stoer en flink. Knap hoor van je.
Grohe
Het gaat niet om supporten van indie games, maar om indie games die 2D pixel niet hanteren. Ik hoor het je nog zeggen:
''Als je deze game nu koopt zeg je eigenlijk dat alles met een 'indie'-stempel support verdient ook al brengen ze poep uit en hebben ze hun beloftes niet waargemaakt''. En dan op je pik getrapt voelen als je deze suggestieve teksten in een Firewatch topic zet en mensen vanzelfsprekend ervan mogen uitgaan dat je het over Firewatch hebt.
Je gaat het nu over het kopen van de game als preorders hebben, terwijl dat nooit ter sprake is gekomen. Erwintjuh zegt nergens dat die preorder geplaatst heeft. Ikzelf heb het over jouw flinke gedrag dat je zomaar durft een indie dev te bestraffen omdat die jou niet zint. De pretentie die in die houding ligt geeft alleen maar aan hoe flink je van jezelf denkt met je schamele 15 euro.
En wat betr AC/Ubisfot (het zit diep bij je, rustig maar, komt goed met je kindje) geldt het volgende: Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me (als consument zijnde die blijft kopen). Bij de 1e AC had ik geen kritiek ondanks de misstappen. Tm deel 3 ging het redelijk goed, maar daarna was het melk en poep. Als Firewatch 2 uitkomt die dezelfde foutjes maakt krijg je van mij de permissie om 's flink stoer doen dat jij je 15 euro's in je broekzakje houdt. Paps en mams zullen trots op je zijn.
haastnooit
Als je dat gedaan had dan had je gezien dat ik reageer of Erwintjuh die het volgende zegt: "Toch ga ik deze game proberen, puur om dit soort indie games te supporten."
Dat is waar ik op reageer en waar de hele 'discussie' overgaat en mijns inziens ook behoorlijk duidelijk in mijn reactie doorklinkt.
"En dan op je pik getrapt voelen als je deze suggestieve teksten in een Firewatch topic zet en mensen vanzelfsprekend ervan mogen uitgaan dat je het over Firewatch hebt. "
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat ik op mijn pik getrapt zou zijn, vooralsnog ben jij die enige die hier nogal overtrokken en onvolwassen reageetr. Dus als we iemand zouden moeten aanwijzen die op zijn pik getrapt zou zijn dan zou jij de meest voorhandliggende kandidaat zijn. Het is mij allemaal om het spreekwoordelijke even.
Uit je tweede alinea blijkt dat je of nogal moeite hebt met begrijpelijk lezen of mijn gehele reactie niet gelezen hebt, want dit heb ik allang uitgelegd.
Misschien moet je het nog een keer lezen en er even een woordenboek bij pakken of iemand in de buurt even om uitleg vragen, ik ga het in ieder geval niet nog een keer voor je doen.
Wat Ubisoft/AC betreft: ik weet niet precies waar de aanname vandaan komt dat Ubisoft/AC mijn kindje zou zijn, ik heb namelijk helemaal geen hoge pet op van Ubisoft en/of AC. De laatste game die ik van Ubisoft gespeeld heb was Unity en dat was niet zo'n prettige ervaring. Dus ook die uitgever zal ik niet belonen met een nieuwe aankoop (of straffen zo je wilt.) Het enige wat ik in deze discussie aanstipte was de taal die je in de discussie aldaar bezigde. Na het filteren van de 'poep' (waarschijnlijk ben ik je nu kwijt) uit je reactie ben ik het daar zelfs met je eens. AC wordt keihard uitgemolken. Ik heb alleen 1, 2 en Unity gespeeld en weet nu dat de serie definitief niets voor mij is.
Ik merk dat je nogal focust op 'poep' en 'straffen', is dat een fetisj van je?
Grohe
Ah ja de klassieke ''begrijpelijk lezen'' argumentatie (wss bedoel je ''begrijpend'', maar alla). Je praat zelf poep en legt dan de schuld bij de ander als die het verkeerd oppakt. Jouw inziens is het duidelijk, maar misschien moet je dan ''jouw inziens'' grondig hérzien.
Het gaat niet om indies in het algemeen, het gaat niet om pre-orders en het gaat niet om het wel/niet nadenken voor een aankoop. Het gaat om jouw flinke gedrag dat je je 15 ekte euro's als zakcentje achter de hand houdt op grond van premature veronderstellingen. Bij Firewatch hoef je niet na al 1 review dit soort stoere strafmaatregelen te nemen, wie weet hoe Erwintjuhh er strx in staat. Bij AC is dat anders omdat we veel meer voorkennis en gameplay beelden van hebben.
Eh nee ik heb juist een afkeer van poep en stoer doen met straffen tov kleine indies. Het schijnt je nogal bezig te houden hoe ik erover denk, zoek je soms lotgenoten in je poep- en straf zoektocht? Misschien een talentshow opstarten? So You Think You Can Poep? Is maar een ideetje hoor. Mag jij in de jury zitten.
haastnooit
"Jouw inziens is het duidelijk, maar misschien moet je dan ''jouw inziens'' grondig hérzien."
Dus als jij iets niet begrijpt moet ik mijn mening aanpassen? Ehm nee! Dat jij het niet begrijpt is niet mijn probleem.
"Het gaat niet om indies in het algemeen, het gaat niet om pre-orders en het gaat niet om het wel/niet nadenken voor een aankoop. "
Daar gaat het wat jou betreft misschien niet om, maar als je de discussie gevolgd had dan is in mijn eerste reactie duidelijk te lezen dat het mij daar wel omgaat. Soms trek je een discussie breder dan het huidige onderwerp, zo gaat dat weleens met discussies, Als dat voor jou iets te lastig is best, maar val mij daar dan niet op aan.
Je hebt inmiddels weer je gebruikelijke niveau bereikt merk ik met je getroll en kinderachtige taal.
Daarom sluit ik af met een quote van Mark Twain waar ik me dus ook aan zal houden, maar ik had het eigenlijk veel eerder moeten doen natuurlijk:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Grohe
neen ik val je er niet op aan. Ik trekt het alleen recht om miscommunicatie te voorkomen. Nu of in de toekomst met andere gesprekspartners. Mocht je er last van hebben, mijn excuses, zo was het niet bedoeld. Iedereen maakt foutjes.
Je moet niet je mening aanpassen, je moet je manier aanpassen hoé je die mening brengt. Althans, moeten….dat mag je zelf weten maar ga niet raar opkijken als er mensen zijn die je verkeerd begrijpen.
Nogmaals, het ging hier niet om indies in algemeen. Het ging hier om het supporten van 3D indies tov 2D indies. Een interne twist in indie land dus. Het ging ook niet om al dan niet tot aankoop overgaan van het spel voordat het uit is. Erwintjuhh heeft het erover dat die het spel gaat proberen. Dat laat in het midden of het al dan niet al gekocht is. Ergo, dat was dus geen punt hier en beschuldig dan mij er niet van alsof ik voorstander ben van het kritiekloos pre-orders doen.
Ik sluit dit bericht ook maar af met een quote van niemand minder dan A.A. Milne:
“[A] quotation is a handy thing to have about, saving one the trouble of thinking for oneself, always a laborious business."
darkmanwls
*Grabs popcorn.
Grohe
Ga wel alsnog halen, heb ook hekel aan die zgn. arty farty 2D pixel indies xD Firewatch straalt tenminste echt sfeer uit qua stijl.
Apetjoek
RavenMMG
ShadowX
Grohe
Vanavond om 19 uur komt die op Steam pas…..Want ze wouden de release live meemaken als kleine studio zijnde, dus vandaar om 10 uur pacific time (Californië).
PSN wat later wss. 15 euro is wel voor op de pc he, op PS weet ik niet hoe duur.
ShadowX
GVD keek er nog wel naar uit om er vanmiddag mee aan de slag te gaan maar moet dus langer wachten
Bedankt voor de info, site Sony geeft aan verkrijgbaar : NU maar kon er letterlijk niks over vinden
Wat betreft 15 euro PC meen dat hij op de PS4 20 euro was en had daar al rekening mee gehouden, wat betreft het cijfer hier ach zolang ik maar lol heb met het spel dan vind ik 4 uur niet erg, liever 4 uur voor een goede game dan 20 uur voor een KUT game.