Fire Emblem: Shadow Dragon | Gamer.nl

We hebben welgeteld drie jaar moeten wachten tot we weer een draagbare Fire Emblem-game onder ogen krijgen, maar nu is het zover. De eerste stappen voor Fire Emblem zijn gezet op de Nintendo DS en wel met een remake van het eerste deel, wat nooit het daglicht in Nederland heeft gezien. Veel aandacht heeft de game echter niet gekregen voor zijn release, wat vaak niet veel goeds betekent. Niets is minder waar zo blijkt. Fire Emblem is terug en is net zo sterk als het altijd geweest is.

Fire Emlem: Shadow Dragon neemt ons mee terug naar het originele Fire Emblem voor de Japanse NES. De game is namelijk een remake van de game waar de serie mee gestart is. Het verhaal begint met een bekend personage, namelijk Marth (uit Super Smash Brothers). Hij krijgt het slechte nieuws te horen dat zijn vader, heerser van Altea, in een gevecht om het leven gekomen is en dat de vijand op het punt staat het kasteel over te nemen waar Marth met zijn familie verblijft. Verzwakt slaat hij samen met degenen die Altea trouw gebleven zijn naar het koninkrijk in het oosten, waar hij zijn toevlucht zoekt. Hier bereidt hij zich voor op het moment dat hij zijn volk gerust zal kunnen stellen en zijn rijk terug kan nemen.

Fire Emblem-games staan bekend om de combinatie van tactiek met RPG-elementen. De makers van Fire Emlem, tevens verantwoordelijk voor de Advance Wars-serie, hebben gekozen voor een turn-based gameplay in gebieden die opgedeeld zijn in vakjes. Net zoals bij Advance Wars, beweeg je jouw personages door ze aan te klikken en een weg te wijzen over de geruite omgeving. Een groot verschil tu en Advance Wars en Fire Emblem is dat Fire Emblem zich compleet focust op de ontwikkeling van de personages. Voor elke vijand die je verslaat krijg het desbetreffende personage ervaringspunten. Hiermee kunnen je personages zich, net als in reguliere RPG's, ontwikkelen. Tijdens de gevechten vecht je dus steeds met personages die zich reeds bij jouw troepen gevoegd hebben.

Een groot verschil tu en de tanks uit Advance Wars en de personages uit Fire Emblem is dat het in Advance Wars niet uitmaakt of je tank vernietigd wordt. In Fire Emblem heeft elk personage maar één leven. Mocht jouw Armor Knight van level 10 plotseling verslagen worden, dan zul je hem niet terugzien in de volgende mi ies. Hoewel dit mi chien niet erg klinkt, zul je ontzettend balen op het moment dat je één van je sterkste personages verliest. Zo hard dat menigeen de mi ie opnieuw zou starten om ervoor te zorgen dat dit personage nog wel blijft leven. Tactiek is in deze game dus e entieel, wil je heelhuids door alle hoofdstukken heen komen.

Fire Emblem: Shadow Dragon is de eerste Fire Emblem-game voor de Nintendo DS. Hoewel de game een remake is van een eerdere game, merk je dat er wel degelijk moeite gedaan is om het spel geschikt te maken voor de Nintendo DS. Zo heeft men de grafische kant goed onder handen genomen. Hoewel de omgevingen simpel opgebouwd zijn, is er voor het eerst op een handheld gebruik gemaakt van 3D-personages op het moment van een gevecht. Vergeleken met de eerdere Fire Emblem-games op de GameBoy Advance is dit een grote vooruitgang. Fans van de vorige, voornamelijk anime-achtige stijl zullen echter wel even moeten wennen aan de nieuwe 3D-achtige opzet.

De kracht van de game ligt hem zoals gewoonlijk in de combinatie van gameplay met verhaallijn. Er is echter in deze Fire Emblem een optie toegevoegd die we nog niet eerder kenden. Je kunt namelijk door middel van WiFi online tegen vrienden of onbekenden spelen met de door jou ontwikkelde personages. Hoewel deze online optie niet ontzettend uitgebreid is, geeft het wel een extra dimensie aan de game. Tevens kun je verzamelde wapens online te koop zetten. Mocht je vroeg in het spel al je geld al willen besteden aan een zeer goed wapen, dan zou dat kunnen door middel van deze optie.

Het mooie van Fire Emblem: Shadow Dragon is dat dit geen klakkeloze port van een eerdere game is. Nee, men heeft genoeg aandacht besteed om het spel waardig te maken voor de huidige generatie. Fire Emblem: Shadow Dragon, is net als vrijwel alle andere games in de serie, gewoonweg leuk om te spelen. De combinatie van tactiek met RPG-elementen is zo feilloos uitgevoerd dat dit elk fan van beiden genres niet teleur zal stellen. Degenen die één van de eerdere games gespeeld hebben kunnen zonder nadenken deze game aanschaffen. Hoewel de opgefriste stijl mi chien even wennen is, is dit Fire Emblem zoals het hoort te zijn. De gameplay is verslavend, de presentatie is goed en het staat garant voor minimaal 20 uur aan speelplezier. Mocht je alle personages willen behouden zonder dat er één komt te overlijden, dan zul je zelfs nog langer zoet zijn met deze game. Al met al is dit een game die je niet mag mi en.