Fire Emblem: Radiant Dawn | Gamer.nl

Sinds de release van games als Advance Wars en Fire Emblem ben ik fan geworden van het strategische turn-based genre. In de Fire Emblem games draait het om gevechten waarin je rekening dient te houden met de verschillende kwaliteiten van je teamleden, terwijl zich op de achtergrond een zeer verleidelijk verhaal ontwikkelt. Na onze kennismaking met Fire Emblem op de Gameboy Advance (de reeks bestond al langer in Japan), kregen we de eerste 3D-poging van Fire Emblem te zien op de GameCube. Met Fire Emblem: Radiant Dawn maakt de serie zijn debuut op de Nintendo Wii en zetten de makers de ingeslagen weg van de GameCube-versie voort.

Mocht je niet bekend zijn met Fire Emblem, dan biedt de Final Fantasy Tactics-reeks goed vergelijkingsmateriaal. Het concept van Fire Emblem speelt zich af in een middeleeuws aandoende wereld. Je vordert in de verhaallijn door het winnen van tactische gevechten, die zich afspelen op een veld waar je gebonden bent aan een rooster op de grond. Je vecht om de beurt met je tegenstander. In de beurten kunnen verschillende acties worden uitgevoerd, zoals je personage verplaatsen over het rooster, aanvallen uitvoeren, voorwerpen ruilen tu en je personages en jezelf of anderen genezen.

Het tactische element van Fire Emblem komt zeer sterk terug in de besli ingen die je moet maken. Mocht je bijvoorbeeld een keer vergeten een personage met een lage verdedigingswaarde veilig te stellen, dan kan dit personage in één beurt sneuvelen. Mocht dit onverhoopt toch gebeuren dan ben je dit personage voor de rest van het spel kwijt en zul je hem of haar niet meer in kunnen zetten in gevechten. Mocht er echter één van de hoofdpersonages dood gaan, dan zul je het spel moeten herstarten vanaf het begin van de mi ie. Heel vergeeflijk is het spel dus niet.

Fire Emblem is ook bekend omdat het veel RPG-elementen succesvol weten te combineren met het tactische aspect. Zo vind je verschillende wapens voor elke kla e, die je vervolgens verbetert door ze vaker te gebruiken. Ook praat je tu en het vechten door met mensen die je kunt overhalen om voor je te vechten of die je zullen voorzien van nieuwe wapens. Op deze manier ontdek je dat elk personage in het spel zijn eigen achtergrondverhaal kent en over andere kwaliteiten beschikt. Zo kan het voorkomen dat twee identiek ogende boogschutters toch verschillen in de sterkte van hun verdediging.

Fire Emblem: Radiant Dawn voor de Wii is gebaseerd op dezelfde technologie die gebruikt wordt in de GameCube-versie en voelt zowel vertrouwd als vernieuwend aan. Naast de bekende opties uit de voorgaande titels, kunnen we nu gebruik maken van bijvoorbeeld een nieuw ondersteuning ysteem waarbij je continu twee personages elkaar kunt laten versterken. Daarnaast zijn er nieuwe kla en bijgekomen waar personages zich naartoe kunnen ontwikkelen en zitten er nieuwe voorwerpen in het spel.

Met de vorige Fire Emblem-games nog vers in het geheugen, kunnen we zeggen dat ook deze game de verwachtingen waar maakt. De manier waarop je door het verhaal geleid wordt is ontzettend meeslepend, waardoor je elk van de personages goed leert kennen in het verhaal en in de gevechten. Mocht je net zo fanatiek zijn als ik dan zul je er geen genoegen mee nemen als één van je personages dood gaat, waardoor je sommige gevechten zeer vaak opnieuw zult spelen. Om ervoor te zorgen dat je het hele team door een gevecht heen kunt loodsen zul je vaker een keuze moeten maken tu en offensief of defensief vechten. Ook is het belangrijk om je goed in de mogelijkheden van je tegenstanders te verdiepen. Door rekening te houden met hun actieradius en zwaktes, kun je veel meer uit je beurt halen dan wanneer je zomaar een aanval doet.

Het verbeten van je personages zal in de loop van het spel een sport worden. Je zult zien dat de personages waar je het liefst mee aanvalt zich ook het snelste zullen ontwikkelen. Hoe meer ervaringspunten zij krijgen, hoe sneller zij zullen stijgen in kla e. Daarnaast verbeter je ook het niveau van het wapen waarmee je vecht. Hoewel dit mi chien handig klinkt, heeft dit ook een keerzijde omdat je maar een bepaald aantal keren je wapen kunt gebruiken voor het kapot gaat. Mocht je een wapen te vaak gebruiken zonder hem te repareren, dan zal het wapen vernietigd worden. Dit geeft een behoorlijke tactische wending aan het spel, waarbij je alles tot in de puntjes uit kunt en moet stippelen. Doe je dit niet, dan zul je merken dat je de gevechten minder snel zult winnen.

Fire Emblem: Radiant Dawn blinkt uit in herspeelbaarheid. Je kunt in totaal 38 verschillende gevechten spelen waarbij je 72 speelbare personages aan je gezelschap toe kunt voegen. Hierdoor zul je zelfs op makkelijkste niveau een behoorlijke tijd zoet zijn met Fire Emblem: Radiant Dawn. Het spel kent drie verschillende moeilijkheidsgraden, weinig verra end Easy, Normal en Hard genoemd. Het gemakkelijkste niveau gaat ervan uit dat je nog niet bekend bent met de Fire Emblem-serie en zal daarom het spel onderbreken met zeer uitgebreide speluitleg. Hoewel Normal mi chien klinkt als de standaard moeilijkheidsgraad, kan ik je verzekeren dat zelfs de eerste vijf gevechten tamelijk frustrerend kunnen zijn. Hard is er alleen voor de echte doorbijters.

Waar Fire Emblem: Radiant Dawn in uitblinkt is voornamelijk de ijzersterke gameplay en de zeer goede verhaallijn. Op grafisch vlak presteert het niet bijzonder. Visueel is het spel bijna gelijk aan Path of Radiance op de GameCube. Er zijn hooguit een aantal kleine verbeteringen gemaakt, waardoor Radiant Dawn voor fans aan zal voelen als verbeterde, maar toch vertrouwde Fire Emblem-titel. Door de zeer uitgebreide uitleg die je kunt vinden op de laagste moeilijkheidsgraad is deze game aan te raden voor zowel nieuwkomers als bestaande fans van de Fire Emblem- of Advance Wars-serie.