Fire Department | Gamer.nl

Vraag aan een kleine dreumes van een jaar of zes wat hij of zij later wil worden, en meerdere malen zal er het woord 'brandweerman' vallen. Want zeg nou zelf, wat is nou stoerder dan vuur bedwingen en als held mensen uit brandende gebouwen redden? Een paar jaar later vervaagt dit beeld vaak, maar de gedachte aan de stoere brandweerman blijft. En daarom komt Monte Cristo met Fire Deparment, een game waarin je alsnog je droom kunt uitoefenen. Trek die brandblu ers maar van de muur!

Fire Department is een mix tu en een simulatie- en real time strategy game. Het simuleert het leiden van een brandweerkorps, maar laat je alle units apart besturen en instructies geven. De game volgt geen verhaallijn en bestaat uit een aantal lo taande mi ies, ieder met andere doelen en middelen. Een brandweerteam bestaat uit verschillende units, die allemaal eigen vaardigheden hebben. Zo is er de standaard 'firefighter' die kan blu en, deuren kappot kan hakken en slachtoffers gerust kan stellen. Daarnaast zijn er vijf speciale eenheden, allemaal actief op een aparte gebied van het brandweermangebeuren. Zo is er de de-incarceration specialist die grote brokstukken voor je kan verwijderen, de technical officer die allerlei mechanismen kan besturen (onder andere heftrucks en vrachtwagens die in de weg staan) en de specialist in approach suit die tegen een bepaalde hitte kan en daardoor op de hete plekjes ingezet kan worden. Vervolgens zijn ook de high-risk enviroment specialist (brandweerman die op bijna onbereikbare plekken kan komen door zijn lenigheid) en de paramedic (EHBO'er onder de brandweermannen) van de partij.

Een brandweerteam zou echter niet compleet zijn zonder voertuigen. In Fire Department heb je de beschikking over vijf voertuigen, te weten de ambulance, de tanker, de pumper, de water ladder en de rescue ladder. Op één na spreken deze wagens voor zich, alleen de pumper heeft wat uitleg nodig. Units die brand aan het blu en zijn hebben een waterfles op hun rug. Deze waterfles kan echter op gaan, waardoor de unit moet stoppen met blu en. In dit geval komt de pumper aan bod. De unit keert terug naar de pumper en de watervoorraad wordt weer op peil gebracht. Het is dus van noodzaak de pumper op een strategische plek neer te zetten, anders het duurt eeuwen voordat je firefighters weer aan de slag kunnen.

Het besturen van de voertuigen gaat op een andere manier dan in de meeste RTS'en. In plaats van het selecteren van een unit en de plaats van bestemming aanklikken, moet je in Fire Department zelf de wagen besturen. Je selecteert het voertuig met de linker muisknop en krijgt vervolgens de controle over de wagen. Houdt nu de rechtermuisknop in en 'sleep' de wagen naar de plek waar je hem wilt positioneren. Hoewel de feature origineel te noemen is, voegt het weinig toe en is het eigenlijk alleen maar irritant. Dit komt door het feit dat je tijdens het rijden de camera maar op één positie kan houden en het overzicht over het speelveld hierdoor vaak verloren gaat, en zodoende ook de obstakels op de weg.

Dit brengt ons gelijk op de grafische kant van Fire Department. Eerlijk is eerlijk, de game ziet er voor een low-budget project verdomd goed uit. De vlammen flikkeren realistisch en ook de speelwereld ziet er gedetailleerd uit. Ook de verhoudingen tu en units, voertuigen en gebouwen zijn goed. Daarnaast is het mogelijk om de camera naar hartelust te draaien en kan er ook een klein beetje gezoomd worden (er zijn twee standen mogelijk, dichtbij of veraf). Op het gebied van sound kan de game echter niet imponeren, iedere unit heeft maar een tweetal uitspraken die continu herhaald worden en ook de achtergrond muziek is niet opzwepend. Helaas biedt het spel ook geen ondersteuning voor meer dan twee luidsprekers, iets wat tegenwoordig als een gemiste kans gezien kan worden. Wel knarst het vuur lekker en klinken de geluiden van de voertuigen realistisch.