Square Enix doet de laatste tijd een beetje gek. Ze prijken wel erg vaak op de hoesjes van westerse games, maar daar zijn we nu wel aan gewend. Wat niet went, is dat ze nu ook steken laten vallen bij hun eigen titels (een uitzondering daargelaten). Final Fantasy XIII viel inhoudelijk wat tegen en nu hebben ze Final Fantasy XIV zelfs in onaffe staat in de winkel gelegd. De reden hiervoor is duidelijk: ze wilden de release van World of Warcraft: Cataclysm voor zijn. Toch is het opmerkelijk dat ze er niet bij stil hebben gestaan dat ze zichzelf alleen maar meer in de vingers snijden door de game zo af te leveren.
Schitterend
Natuurlijk is de game voor een groot gedeelte af en zijn er ook zeker positieve punten te noemen. Wat het echter lastig maakt om een goed oordeel over de game te vellen, is dat je als een bloedhond op jacht moet om sommige van deze punten te vinden. Waar je in ieder geval weinig moeite voor hoeft te doen, is het waarderen van het uiterlijk en de sfeer. Mits je een behoorlijk sterke PC hebt dan, want het kreng draait absoluut niet efficiënt. Krijg je het spel fatsoenlijk aan de gang, dan zijn zowel de vormgeving van de personages als de omgevingen een lust voor het oog. Dit zorgt samen met de prachtige muziek voor een magisch sfeertje. Wanneer je de eerste introductiefilmpjes achter de rug hebt, heb je daadwerkelijk het gevoel aan een schitterend avontuur te beginnen vol indrukwekkende omgevingen en herkenbare wezens uit de serie (Moogles!).
Maar wanneer je vervolgens zelf de touwtjes in handen krijgt, valt er iets op: het spel laat je volledig aan je lot over. Ofwel, je krijgt geen enkele hulp, niets wordt uitgelegd over de werking van de besturing, de menu’s zijn vermoeiend en onoverzichtelijk en logisch gebruikmaken van shortkeys is er ook niet bij. Je kunt dan wel zelf bepalen hoe je de HUD indeelt, maar daar houdt het qua gebruiksgemak ook op. De kaart bewegen? Onlogisch. Je uitrusting aanpassen? Omslachtig. Praten en bewegen tegelijkertijd? Not done.
Niet voor dummies
Final Fantasy XIV is dan ook niet voor dummies. Vrijwel alles moet je zelf uitzoeken. Enerzijds ontzettend frustrerend wanneer je begint, anderzijds ook een reden om te gaan socializen met andere spelers. Het is een beetje een dubieus voordeel, maar ergens geeft het wel een gevoel van saamhorigheid wanneer je tot de groep mensen behoort die samen uitgezocht hebben hoe ze het maximale uit hun speelervaring kunnen halen. Hierdoor is de game niet geschikt voor degenen die nog geen ervaring met MMO's hebben, terwijl hier wel op is ingezet.
Waar Final Fantasy XIV zich namelijk duidelijk van genregenoten onderscheidt, is de manier waarop je een klasse kiest. Wanneer je een personage maakt, word je direct uigerust met een bijpassend outfit en het juiste gereedschap. Dit kan een bijl zijn voor een vechtersklasse, maar ook daadwerkelijk gereedschap voor een ambachtelijke klasse. Je zit echter niet vast aan deze rol. Op ieder gewenst moment kun je wisselen door het gereedschap van een andere klasse te dragen. Het kan zijn dat je primair een vechter wilt zijn, maar al snel ook gereedschap aanschaft om voor wapensmid te kunnen spelen. Zo kun je niet alleen extra ervaring opdoen als wapensmid, maar op den duur ook je eigen spullen repareren en fabriceren. Hetzelfde geldt voor het ontwikkelen van kookkunsten, alchemie, leerbewerking, botanie en meer. Als je echt enthousiast bent, kun je met hetzelfde personage aan alle klassen wagen. Het is in ieder geval de moeite waard om alles uitgeprobeerd te hebben, aangezien het overstappen makkelijk gaat en het fabriceren van goederen (als wapensmid, kok, wever) een ander soort minigame is dan bijvoorbeeld vissen.
Economie
Omdat de economie van Final Fantasy XIV compleet door de spelers gedreven wordt, is het wel aan te raden om je volledig toe te spitsen op het onder de knie krijgen van een bepaalde ambachtelijke klasse. Waar het marktsysteem van het spel zelf onoverzichtelijk is, te hoge prijzen kent en veel te weinig materialen biedt, is de ruilhandel tussen de spelers zelf een stuk functioneler. Stel dat jij jezelf specialiseert in het maken van een specifieke serie producten, dan kun je wel zelf ploeteren om de grondstoffen daarvoor te vinden of fabriceren, maar het is dan handiger om deze te kopen van andere spelers. Zij hebben zich immers in de fabricatie daarvan gespecialiseerd. Zo ontstaat er langzaam een steeds grotere stroom aan goederen en diensten waarbij spelers elkaar nodig hebben om enige vooruitgang te boeken. In theorie een erg leuk systeem, maar het vereist wel dat er een groep is die het langzaam opbouwt, want het zal wat tijd in beslag nemen voordat het echt volgroeid is. Tot die tijd zal het lastig zijn om gemakkelijk en snel aan spullen te komen en ze te verkopen.
Besluit je een specialist te worden, dan heb je er baat bij je aan te sluiten bij een zogeheten Linkshell. Hoewel een Linkshell feitelijk alleen een netwerk is waarmee je te allen tijde met personen kunt chatten, zul je er vrijwel geen bij elkaar geraapte zooitjes aantreffen. Het betreft eerder gemeenschappen (van maximaal 128 man) van specialisten op een bepaald vakgebied. Door het ontbreken van een centrale markt of een veilinghuis is het eigenlijk noodzakelijk om je aan te sluiten bij een dergelijke groep. Dat maakt het veel eenvoudiger om snel je waren te verkopen en zelf aan de juiste grondstoffen te komen. Je kunt echter niet zomaar lid worden van een Linkshell, je moet er voor uitgenodigd worden. Om dit enigszins op te vangen, heeft Square Enix een zogeheten Retainer-systeem toegevoegd waarmee je een computergestuurd personage kunt gebruiken om jouw in- en verkopen af te handelen. Dit kan deze dus ook doen wanneer jij zelf niet aan het spelen bent. Toch had dit een stuk simpeler gekund en is het roeien met de brakke riemen die Square Enix je geeft.
Ben je iemand die er graag op los hakt of met vuurballen smijt, het verhaal volgt en zich verder met niet al te veel dingen wil bezighouden, dan krijg je het lastig. Afgezien van het feit dat je al behoorlijk wat tijd kwijt bent aan het uitvogelen van de interface en wat er nu eigenlijk van je verwacht wordt, is er nog een ander obstakel. De eerste paar quests van het hoofdverhaal kun je zonder problemen achter elkaar doen, maar daarna moet je eerst een bepaald niveau bereiken met één specifieke klasse. Dit is dus niet het niveau van je personage, dat staat daar los van. Heb je een bepaald niveau bereikt en wil je verder met het hoofdverhaal, dan moet je eerst aan de slag met zogeheten “levequests”. Deze quests kun je afhalen bij je lokale Adventurer’s guild en zijn korte opdrachten in de trant van “maak vier van deze items”, “slacht zoveel van deze beesten af”, et cetera. Deze geven je allemaal een redelijke dosis ervaringspunten, zowel voor de klasse die benodigd is voor de quest als voor je personage zelf.
Grind
Het probleem is echter dat er je binnen een bepaalde tijdsperiode maar een select aantal van deze quests mag doen. Heb je er eenmaal acht aangenomen, dan zit je voorlopig aan je limiet en moet je een behoorlijke tijd wachten voordat je weer nieuwe mag afhalen. Dit is gedaan om powerlevelen tegen te gaan, maar kan je wel voor het blok zetten. Breng je het geduld op om pas weer verder te spelen wanneer je nieuwe quests mag aannemen of ga je gewoon urenlang grinden tot die tijd? Voor wie ook geïnteresseerd is in het ambachtelijke werk is dit zeker geen groot probleem, maar anders moet je behoorlijk grind-bestendig zijn.
De game kent nog wel meer problemen. Er mist nog content. Wanneer je net begint zijn er te weinig dingen om te doen tussen de quests van het hoofdverhaal in en wanneer je een personage van hoog niveau bent zijn de mogelijkheden ook vrij beperkt. Daarnaast zijn er ook gewoon dingen nog niet geïmplementeerd en belooft Square nog bepaalde elementen uit te breiden. Combineer dat met een de onoverkomelijke mini-lag (van een fractie van een seconde waarin iedere mogelijke interactie, ook die met de menu’s wordt geverifieerd door de server), servers die je er zo nu en dan af trappen en een game die soms om onverklaarbare redenen crashet. Wat krijg je dan? Jammer genoeg een pakket van frustraties dat ook niet echt toegankelijk is. Het is ook weer niet één en al ellende, maar simpelweg een ruwe diamant (die nu zeker al zijn waarde heeft gezien de interessante ideeën) die nog gepolijst moet worden om echt te schitteren.
Wie nu al bloed, zweet en tranen in Final Fantasy XIV gestoken heeft of misschien al met de bèta in de weer is geweest, weet dat er wel degelijk voldoening uit te halen valt. Wie nu echter pas van plan is te beginnen, kan beter wachten tot de game vanaf zijn volledige potentie al vanaf de eerste minuut speeltijd toont. We gaan het geen ijdele hoop noemen dat Square nog behoorlijk wat zal aanpassen, verbeteren en toevoegen aan de game, want nog meer imagoschade oplopen zou de doodsteek voor een kostbaar project zijn. Bovendien zou het gewoonweg zonde zijn om een game met zoveel potentie dood te laten bloeden. Hopelijk kunnen we over een half jaar tot een jaar een nieuwe blik werpen op deze game, met een positiever oordeel.
Reacties op: Final Fantasy XIV
Duran
Ik had ook al de review in de PCGameplay gelezen en die komt overeen met jullie visie.
Wolfy
Airhawk74
Het spel heeft zeker potentie,maar dan zijn ze zeker nog 4-5 maanden bezig en moeten sommige dingen echt de schop op of radicaal veranderd worden.
Grafisch is de game een fantasy,maar final,nee.
Zelfs FF fans zijn teleurgesteld en hebben de game verkocht of zijn gestopt.
Ik vind een 6 te mild.Dat de game niet af is zou eigenlijk automatisch een onvoldoende moeten zijn,maar dat is mijn mening.
Tot de game speelbaar is ga ik geen abbonement nemen en dat betekend af in mijn ogen en niet de ogen van Square Enix.Maar ik schat dat nog zeker maanden het spel geen fee kent om te spelen,want geen hond die het wil betalen.
Quote:Bovendien zou het gewoonweg zonde zijn om een game met zoveel potentie dood te laten bloeden.
Ja,voor spelers die het spel al gekocht hebben en fans van FF.
Nee, voor ontwikkelaar(S),harde les voor hun.
Te vaak krijgen we games die gewoon niet af zijn en dit is het ergste geval.
Met GW2,SWTOR en Cataclysm in het vooruitzicht wordt het moeilijk voor SE om de schade in te halen.
Rasler
De aantallen lopen fors terug, ondanks nu alweer de 3e gratis maand. Zogenaamde "bloggers" die al weken hun ervaringen en avonturen dagelijks online zetten, blijken slechts 4uur in totaal gespeeld te hebben. Standaard Final Fantasy termen zijn slecht vertaald, er is ongelooflijk veel copy/paste werk in maps, en de lijst wordt langer en langer. Ook het bericht dat SE de game nu al "succesvol" naar de PS3 heeft geport, baart me zorgen dat het nooit meer iets gaat worden met deze game.
Begrijp me niet verkeerd: ik hoop(te) heel erg dat dit een geweldige MMO zou worden, zoals FFXI eens was (het is nu zo leeg dat de ervaring niet echt noemenswaardig meer is).
Erg jammer….
Chromium
Het is voor mij ook onverklaarbaar waarom ze het spel in deze staat hebben uitgebracht. De waslijst aan dingen die niet goed zijn is echt heel erg lang. Maar het meest opzienbarende is wel dat het chat-systeem voor geen ene meter werkt. Juist de comminity vanm FFXI maakte het spel zo goed en dat had ook met dit deel zo moeten zijn. Soms is het net of je een single player MMO speelt lol.
Maar er zitten zeker leuke en goede dingen in. Het craft-systeem en omdat ik er altijd van baalde dat ik te laat met FFXI was begonnen ben ik FFXIV blijven spelen. Ben mn crafts aan het levelen en dat gaat prima.
Wel erg jammer dat jullie de review nu plaatsen.
Morgen komt de eerste echte grote update uit die een hoop zal verbeteren.
Ichi
ipodkiller
Vichan
aapman
De gamer.nl crew is snel tevreden blijbaar. Ik heb trouwens nog een auto zonder motor en de wielen zijn kapot, kopen? Vinden jullie vast een top auto.
japnapper
Loimko
Shidgoose
Btw, wat zweeft daar voor een hoofd op het 3e screenshot man..?!
Shidgoose
Hukkel
Cylob
nightmarenl
Tally
En ja, dat is best schandalig…
Rasler