Final Fantasy XIV: A Realm Reborn | Gamer.nl

Mijn katachtige Miqo'te is een man (kat?) van vele talenten. Als ik alleen door de wereld van Eorzea trek is hij een uitstekende Marauder die flink uit kan halen maar ook redelijk voor zichzelf kan zorgen. Stap ik met een party een dungeon in dan wi el ik naar een Warrior, zodat hij wat specifiekere skills heeft en uitstekend als tank aan de slag kan. En heb ik even geen zin in confrontaties van dichtbij dan pak ik mijn staf en ga ik als Conjurer door het leven. En dat allemaal zonder van personage te wi elen.

FF XIV A Realm Reborn Review

Klas-tastisch

Ik heb twee andere poppetjes, met name gemaakt om de overbelaste servers te ontwijken. De eerste twee weken van deze herlancering werden geplaagd door verbindingsproblemen en overvolle werelden, waardoor ik vaker dan me lief was naar een foutmelding staarde. Gelukkig zijn de ergste problemen opgelost en heb je niet meer zo veel problemen om in te loggen. Sommige hulpmiddelen zoals de Duty Finder, een handige zoekmachine waarmee je gebalanceerde parties voor dungeons kunt samenstellen, haperen echter nog steeds regelmatig.

Naast het ontwijken van volle servers heb ik zelden de behoefte gehad om mijn schattige Lalafell of gigantische Roegadyn uit de kast te trekken. Met een enkel personage kun je alle speelstijlen uitproberen, wat er voor zorgt dat je een flinke emotionele band opbouwt met je digitale wederhelft. Je hebt immers niemand anders meer nodig. Het betekent ook dat je met dat ene personage nog lang niet uitgespeeld bent: voordat je alle 19 cla es naar level 50 heb gebracht en alle advanced jobs hebt uitgeprobeerd ben je maanden verder – en tegen die tijd is de level cap waarschijnlijk alweer verhoogd.

FF XIV A Realm Reborn Review

A whole new world

Mijn Miqo'te is niet de ster van de show, al wil het generieke verhaal me dat wel doen geloven. A Realm Reborn speelt zich vijf jaar na het einde van de eerste versie af, een einde waarin de wereld zowat werd verwoest door Bahamut. Niemand heeft onthouden wat er daarna gebeurde, maar het overgebleven volk heeft langzaamaan het leven weer opgepakt. Zoals zo vaak in RPG's ben jij de uitverkorene die mag uitvogelen wat er nou precies aan de hand is. Het verhaal is niets om over naar huis te schrijven, en jouw karakter evenmin, maar de wereld die je probeert te redden des te meer.

De omgevingen zien er op de pc werkelijk prachtig uit. De eerste versie van XIV was al adembenemend, en A Realm Reborn doet daar nu een schepje bovenop. Vooral de drie startsteden – het bosrijke Gridania, de havenstad Limsa Lominsa en het woestijnachtige Ul'dah – zijn gevuld met details en bewoners die de hele boel echt tot leven wekken. Er is bovendien altijd wat te doen, waarmee een van de grootste kritieken op het origineel met verve is verholpen. Overal om je heen zijn uitroeptekens die je nieuwe quests bieden en er is nooit een gebrek aan dungeons om te doorlopen.

Het spannendst zijn de FATE’s, willekeurige gebeurteni en die in het veld tevoorschijn springen en waar iedereen die in de buurt is aan mee kan doen. De FATEs variëren van een horde schapen aan het spit rijgen tot een gigantische eindbaas waar je met een volle server aan mankrachten nog niet van kunt winnen. Hoeveel ervaring je met deze gebeurteni en verdient hangt totaal af van wat je hebt bijgedragen aan het gevecht. Een beetje als in Guild Wars 2 dus.

Het is trouwens vooral op de pc dat die werelden er zo goed uit zien, op de Playstation 3 is alles een tikje naar beneden bijgesteld. Het is niet lelijk, verre van dat zelfs, maar als je eerst op de pc hebt gespeeld is het onmogelijk om naar Sony's console over te stappen. Het grafische verschil is daarvoor gewoon te groot. Het is verder opmerkelijk hoe soepel deze MMO speelt op een console. Je kunt zelfs inloggen met je pc-personages om op je tv verder te spelen als je vriendin The Sims wil spelen, al moet je het spel daarvoor natuurlijk wel twee keer kopen. Een klein ongemak is dat de meeste PS4-spelers geen toetsenbord tot hun beschikking hebben en dus weinig communicatief zijn. Pc-spelers willen zich daar nog wel eens aan ergeren tijdens een intensieve strijd.

FF XIV A realm Reborn Review

Traditiegetrouw

Het grootste struikelblok van A Realm Reborn is dat het geheel erg traditioneel van opzet is. Dat hoeft niet voor iedereen een punt van kritiek te zijn, maar het is wel belangrijk om te benoemen. De quests zijn niet bijster innovatief en vragen je vooral om een x aantal van vijand y te verslaan of pakketjes naar de andere kant van de stad te brengen. Ook de combat is niet erg origineel: het vechten bestaat vooral uit het gebruiken van skills die je aan hotkeys toewijst, zoals we dat al jaren zien in games als World of Warcraft. Tot level 20 gebruik je vooral één of twee vaardigheden, daarna wordt het gelukkig iets tactischer van opzet. De game wordt na level 30 zelfs echt moeilijk en vereist in de endgame een bijzondere mate van samenwerking om de lastigste tegenstanders te kunnen verslaan.

A Realm Reborn huisvest zoveel systemen dat ik het onmogelijk allemaal kan behandelen binnen de lengte van een leesbare review. Je kunt je eigen wapens en armour craften, wat beter functioneert als je samenwerkt met andere spelers. Door twee specifieke cla es op bepaalde levels te krijgen ontgrendel je de geavanceerde jobs – zoals mijn Warrior – die een stuk gespecialiseerder zijn en goed van pas komen in dungeons. De Materia uit Final Fantasy VII keren terug om je uitrusting wat extra statistieken mee te geven. Er zijn een hoop Free Companies – een soort guilds – om lid van te worden, en hoe meer je doet voor je groep, hoe meer bonu en alle leden ontvangen. Bovendien is Square Enix van plan om er elke drie maanden een grote update tegenaan te gooien, zoals een PvP-arena of de mogelijkheid een eigen huis te bezitten.

Is het dan erg dat dit alles zo traditioneel is als het maar kan? Dat is een vraag die moeilijk te beantwoorden is en totaal afhangt van wat je zoekt in een game. Ben je een Final Fantasy-fan zonder ervaring met online games, of ben je een veteraan in traditionele MMO's die op zoek is naar een nieuwe wereld? Dan kun je zonder enige twijfel met een gerust hart aan A Realm Reborn beginnen. Hou je van een beetje vernieuwing en ben je het spammen van skills eigenlijk wel zat, dan heb je hier niets te zoeken. Dat neemt niet weg dat deze herlancering een meer dan geslaagde onderneming is geworden. Deel XIV is de naam Final Fantasy eindelijk waardig.