Final Fantasy V Advance | Gamer.nl

Anno 2007 zitten we al zodanig midden in de Nintendo DS en PSP gekte, dat je bijna zou vergeten dat een zeker andere handheld nog steeds actief is op de markt. Niet het minste platform ook, wat de Game Boy Advance is één van de meest succesvolle spelplatformen ooit uitgebracht. Weliswaar is de ondersteuning wat betreft serieuze games voor dit platform inmiddels behoorlijk geslonken, maar af en toe zit er nog wel eens een grote game tu en. Eén van die grote games is Final Fantasy V Advance.

Natuurlijk is Final Fantasy V Advance weer een re-release van de game, nadat we eerder al versies hadden gezien op de SNES en de PS1. Ondanks dat blijft FFV zeker in Europa één van de minst gespeelde delen uit de reeks. In het tijdperk van de SNES is de game nooit buiten Japan uitgebracht en op de PS1 kwam de game eigenlijk iets te laat om een groot publiek te bereiken. Nu met deze GBA-release is de kans op het bereiken van een groot publiek evenmin groot, aangezien deze handheld ook al hard op z'n retour is. Toch zullen oplettende personen deze game niet aan hun neus voorbij willen laten gaan.

Final Fantasy V is namelijk een kla ieker in het Japanse RPG genre. Dit was de laatste Final Fantasy waar geestelijk vader Hironobu Sakaguchi nog actief aan meewerkte als designer en de laatste Final Fantasy waarin het wereldreddende verhaal rond de vier magische kristallen centraal stond. De plot van Final Fantasy V is een stapje terug ten opzichte van Final Fantasy IV. Er zijn aanzienlijk minder karakters aanwezig die bovendien minder diep uitgewerkt worden, het verhaal is grotendeels voorspelbaar en er zijn behoorlijk wat clichés te ontdekken. Mede doordat de eerste vertaling van de game naar het Engels op de PS1 niet al te geweldig was, zorgde dit er voor dat de vijfde Final Fantasy op gebied van verhaalvertelling niet zo heel erg hoog scoorde bij de fans.

De vertaling voor deze GBA release is compleet nieuw en echt stukken beter gedaan dan op de PS1. Er wordt met verscheidene accenten gewerkt, de humor is erg geestig, de dialogen komen meer over als natuurlijke gesprekken en er zijn redelijk wat geslaagde one-liners doorgevoerd. Hierdoor komen het verhaal en de karakters ineens stukken beter uit de verf, waardoor het toch vermakelijk en boeiend is om de plot aandachtig te volgen. Dit toont aan dat een goed geschreven script vaak het halve werk is en dat daarmee zelfs een behoorlijke standaard verhaallijn van de middenmoot te redden valt.

Toch heeft de grote kracht van Final Fantasy V altijd in de gameplay gezeten. Die staat ook nu nog steeds als een huis, mits je niet vies bent van de nodige turn-based gevechten waar je volstrekt willekeurig tegenaan loopt tijdens het doorlopen van bijvoorbeeld een grot of kerker. Het vechtsysteem verloopt een stuk lekkerder dan in de GBA-release van Final Fantasy IV, waarin zo nu en dan commando's niet goed doorgegeven werden en er wel eens vertragingen optraden. In Final Fantasy V verlopen de gevechten ontzettend soepel en snel, zonder enige stotteringen. Dit is bijzonder fijn omdat je daardoor lekker vlug van het ene in het andere gevecht kunt springen en je niet onnodig opgehouden wordt.Hoe soepel je de gevechten ook maakt en hoe geslaagd de vertaling ook mag zijn, er zal meer voor nodig zijn om je als speler urenlang achter je kleine handheldscherm gekluisterd te houden. Om de game diepgang te geven en intere ant te houden, is de gameplay voorzien van een zogenaamd Job systeem. Een Job in Final Fantasy is hetzelfde als een Cla in de meeste andere, vooral westerse, RPGs.  Zo heb je ridders, dieven, witte magiërs, zwarte magiërs, monniken, ninja's, boogschutters en ga zo nog maar even door. Gedurende de plot vergaren je karakters steeds meer van deze Jobs.  Niemand is gebonden aan één van de Jobs, want je kunt iedereen steeds vrijelijk laten wi elen.

Kortom, je kunt constant de samenstelling van je team compleet veranderen door je karakters regelmatig van een andere Job te voorzien. Ieder Job heeft unieke sterkten, zwakten en specifieke vaardigheden, waardoor je jezelf altijd dynamisch op de huidige situatie kunt aanpa en.  Je moet je dit voorstellen alsof je constant kunt wi elen tu en de verschillende karakters uit Final Fantasy IV, die in feite allen gebonden zijn aan een vaste Job. Toch wil je niet om het half uur van Job wi elen, want door je karakters voor langere tijd met een bepaalde Job te laten vechten, leren ze zich specifieke vaardigheden van die Job aan. Mochten je karakters op een gegeven moment van Job wi elen, dan kunnen ze één van de aangeleerde vaardigheden van andere Jobs blijven gebruiken.

Nu wordt het systeem helemaal intere ant. Doordat je karakters namelijk één vaardigheid van een andere Job aan hun huidige Job kunnen koppelen, kom je tot zeer effectieve combinaties. Zo kun je één karakter eerst een aantal niveau's aan zwarte magie aanleren door hem of haar als zwarte magiër te laten vechten , waarna je dit karakter laat overstappen naar een monnik. Nu kun je de aanvalskracht van deze monnik combineren met de aangeleerde zwarte magie van de zwarte magiër. Of wat dacht je van het combineren van een ridder met witte magie? Het is allemaal mogelijk in Final Fantasy V.

Het mooie aan het Job systeem is dat het snel en simpel in gebruik is, maar toch heel veel diepgang en tactische keuzemogelijkheden biedt. Veel RPGs kunnen behoorlijk complex en ingewikkeld worden als je het maximale uit het spel wilt halen. In Final Fantasy V is dit niet het geval. Je hebt veel keus en vele mogelijkheden, maar nooit loop je tegen een stortvloed aan statistieken en ingewikkelde calculaties aan.  Daarmee is Final Fantasy V één van de meest geschikte RPGs voor een handheld als de GBA.

Men had de game dus in principe één op één over kunnen zetten naar de GBA qua content, maar toch heeft Square-Enix geopteerd voor enkele toevoegingen. Net als Final Fantasy IV Advance, is ook deze re-release van Final Fantasy V voorzien van twee geheel nieuwe kerkers welke je tegen het einde van de game mag gaan doorlopen. Deze kerkers bieden je geheel nieuwe uitdagingen, voornamelijk in de vorm van zeer krachtige eindbazen. Als je er in slaagt om deze extra's te doorlopen, dan wordt je onder andere beloond met compleet nieuwe Jobs. Hoewel deze nieuwe Jobs stuk voor stuk intere ant zijn en zeker een waardige toevoeging zijn op het bestaande a ortiment, is het jammer dat je er pas helemaal op het einde van de game gebruik van mag maken. Voor de casual spelers is deze extra content dus minder intere ant.

Leuke extra content of niet, Final Fantasy V Advance is hoe dan ook een meer dan waardige toevoeging aan het RPG portfolio van de GBA. Op gebied van muziek heeft de game een beetje in moeten leveren op de originele SNES versie, maar dit zal nauwelijks opvallen. Bovendien staat de rest van de game nog steeds als een huis. Het verhalende element is er zelfs alleen maar op vooruit gegaan dankzij de superieure vertaling. Zoek je dus een lange, onderhoudende en boeiende game voor de GBA, dan zul je met Final Fantasy V Advance absoluut geen miskoop doen.