Final Fantasy 7 Remake is een nieuwe klassieker

Midgar is nu ons thuis

Geschreven door Harry Hol op

Deze overdonderend mooie hervertelling van een van ’s werelds beroemdste Japanse rollenspellen werkt op bijna alle fronten. Verdieping van het verhaal en een nieuw vechtsysteem geven nieuwkomers en fans van het eerste uur een avontuur dat geheel op eigen benen staat. Jammer dat de game spelers constant aan het handje houdt, en dat de gevechten de strategie en diepgang missen van het oude turn-based-systeem. De ervaring blijft echter van begin tot eind boeiend en ondanks dat het spel niet de hele oorspronkelijke game beslaat, voelt het op geen enkel moment als halfbakken.
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • Technisch fantastisch, Materia-systeem, staat op zichzelf
  • Minpunten
  • Houdt te veel je hand vast, komt wat traag op gang
Het is moeilijk om niet meegesleept te worden in een golf van nostalgie als je Cloud, Barret, Tifa, Biggs en Wedge door de Mako-reactor ziet rennen. En vooral iets later als de iconische fly-over van Midgar in beeld komt, terwijl een volledig orkest de Final Fantasy 7-muziek inzet. Voor hen die Final Fantasy 7 speelden toen de game voor het eerst verscheen, in al zijn epische drie-disk-glorie op de ouwe grijze Playstation, is dit een absoluut kippenvelmoment. Dit is hoe we drieëntwintig jaar geleden hoopten dat games er ooit uit zouden zien.

Final Fantasy 7 Remake is niet te vergelijken met al die andere remakes of remasters die de afgelopen jaren verschenen. Dit is een totaal nieuwe game, met nieuwe graphics, nieuwe gameplay en heel veel nieuwe inhoud, die ‘enkel’ gebruikmaakt van het script en concepten van de klassieker uit 1997.

Dit is dus een remake in de Hollywood-betekenis. Zoals bijvoorbeeld King Kong uit 1933 twee keer opnieuw werd gemaakt (in 1976 en 2005). Of hoe er maar liefst zeven verfilmingen bestaan van Les Miserables (1935, 1952, 1958, 1978, 1998, 2012 en 2018). Remakes in de zin dat de makers werkelijk iets nieuws maken op basis van een klassiek gegeven, met alle moderne inzichten en hulpmiddelen van dien.

Final Fantasy 7 Remake

Prijs Ifrit!

In het geval van Final Fantasy 7 Remake betekent dat in de eerste plaats dat het de game technisch en artistiek naar totaal nieuwe hoogten is getild. Ja, de graphics zijn mooi en glanzend en gedetailleerd en vloeiend. Maar vooral de nieuwe personageontwerpen en de eindeloze hoeveelheid details in de spelwereld maken indruk. En de muziek! Oh Ifrit zij geprezen, de muziek! De iconische melodieën in volle orkestrale arrangementen kietelen tegelijk constant je nostalgie-orgaan en zetten de sfeer van deze unieke wereld perfect weer. Hetzelfde geldt (tot op zekere hoogte) voor alle stemacteurs die de verschillende personages tot leven wekken. Tot op zekere hoogte, want op dat front vertoont de game ook zijn eerste scheurtjes.

Op het gebied van gameplay is dit ook een totaal nieuwe game. Hoewel het verkennen van de wereld in essentie niet anders gaat dan in alle andere Japanse rpg’s (ren door levels, vind kisten, versla monsters, enzovoorts) wijkt vooral het vechtysteem daar totaal van af. Het originele Final Fantasy 7 is een ‘turn-based rpg’ waarbij je personages om beurten commando’s geeft. De remake geeft je de vrije besturing over één personage waarmee je vrij rondloopt en aanvallen uitvoert. Met het uitvoeren van aanvallen spaar je ATB-punten, die je kan gebruiken voor speciale vaardigheden zoals spreuken en bijzondere effecten. Elk moment kun je van personage wisselen en je kunt ook niet bestuurde personages opdrachten geven

Hart en ziel is de reden waarom Final Fantasy 7 Remake meer is dan alleen een technische prestatie.

Classic

Bovenstaande is niet verplicht, want spelers krijgen de keuze uit twee ‘vechtstanden’. Bij de ene krijg je volledige vrijheid en je moet zelf alle aanvallen en blokkades timen. De tweede, ‘classic’ genaamd, laat alle personages automatisch vechten terwijl jij wacht tot er genoeg ATB-punten zijn om spreuken in te zetten. Dat komt nog het dichtst in de buurt van het oude systeem, maar ‘dichtst bij’ is zeer relatief, zoals Rotterdam dicht bij Londen ligt.

Essentieel tijdens gevechten blijven materia, de gekleurde bollen die je aan je wapens en uitrusting bevestigt. Bevestigde materia geven je toegang tot nieuwe spreuken - waaronder summons, waarmee je grote geesten oproept die meevechten - en elk stuk materia stijgt in level naarmate je meer gevechten wint. Je voorraad materia groeit daarnaast snel. Sneller dan dat je plek hebt om het te gebruiken. Dat is vooral een goede zaak, omdat je relatief snel kan kiezen welke materia je wilt inzetten, maar ook omdat je de optie hebt om radicaal van strategie te wisselen met al die keuzemogelijkheden.

Toch voelt het vechten vooral als veel knoppendrukken en weinig strategisch. Tenminste bij de gewone gevechten tegen kleine monsters. Baasgevechten vragen wel degelijk inzicht en tactische beslissingen en kunnen flink pittig zijn. Helaas is de Classic-modus, dus waarbij de personages veel meer automatisch doen en jij tactische beslissingen neemt, ook een soort lagere moeilijkheidsgraad. Gevechten in die modus zijn eigenlijk te eenvoudig. Dat terwijl de ‘normale modus’ juist weer vooral steunt op reflexen en combo’s. In dat opzicht is het nieuwe systeem, hoe vloeiend het ook allemaal werkt, toch een stuk minder diep en bevredigend dan turn-based gevechten uit het origineel.

Final Fantasy 7 Remake

Lineair

De eerste uren van de game word je zeer strak aan het handje gehouden, en ga je van scène naar scène om zo (te) langzaam alle systemen te leren kennen. Na een uur of vier, vijf maak je kennis met de optionele zijmissies, waarmee je geld en nieuwe materia kunt verdienen. Al die zijmissies zijn kleine hapklare brokjes, waarbij heel duidelijk blijkt dat dit geen openwereldgame is zoals The Witcher 3. In plaats daarvan keer je vaak terug naar kerkers waar je weer een paar beesten of een groter monster moet verslaan. Of je wordt gevraagd om kleine boodschappen te doen, zoals het terugvinden van verdwaalde katten. Dat klinkt niet al te spannend, maar toch zijn het welkome momenten van relatieve vrijheid, waarbij je ook steeds meer experimenteert met nieuwe materia en tactieken.

Hoewel er dus momenten zijn dat je in je ‘vrije tijd’ dit soort klussen kunt aanpakken, blijft de game koppig je hand vasthouden, soms op het pijnlijke af. Als je eenmaal aan een (zij)missie begonnen bent, kan het zomaar zijn dat je echt niets anders meer mag doen dan de richting oplopen die het script voor ogen staat. Wil je iets onderzoeken in de omgeving en even teruglopen, dan zwalkt en balkt de camera. Ook word je vaak gedwongen tergend langzaam te lopen en soms sta je zelfs secondenlang te wachten tot je weer wat mag doen. Het voelt op die momenten alsof je door een zwembad vol stroop zwemt en echt niet mag afwijken van een heel smal pad.

Final Fantasy 7 Remake

‘I pity the fool who drains the planet of Mako

Daar komt ook bij dat het script van de game voor moderne begrippen niet altijd even sterk is. Het blijft een beetje ridicuul dat een groep ecostrijders een energiereactor opblazen en dan verbaasd zijn als dat enorm veel schade aanricht. Ook komen niet alle personages even goed uit de verf. Barret is soms echt tenenkrommend, en klinkt als de liefdesbaby van Mr. T en James Brown. Ook is het behoorlijk lastig om aan te wijzen hoe Jessie en Tifa nou qua karakter van elkaar verschillen.

Daar staat tegenover dat andere personages dankzij kleine momenten opvallend veel diepgang krijgen. Het feit dat bijfiguur Wedge soms even stilstaat om een kat te aaien, geeft hem net dat beetje meer menselijkheid.

Dat personages niet altijd goed uit de verf komen is tot op zekere hoogte muggenziften, en komt vooral door de indrukwekkende technische prestatie die Final Fantasy 7 Remake is. Een verouderd script valt met deze graphics nu eenmaal meer op. En eerlijk gezegd is het ook onderdeel van de charme. Dit is een spel dat heel duidelijk doordrenkt is met Japanse culturele archetypen, en dat is eigenlijk ook wel weer een verademing.

Het is uiteindelijk toch ook weer die groep personages met hun interessante eigenaardigheden die Remake veertig uur boeiend houdt. Ja, natuurlijk er zijn spectaculaire filmische momenten en pittige baasgevechten. De omgevingen wil je urenlang blijven bestuderen, zoveel zit er in verborgen. En het klassieke verhaal van ‘Met Mako geïnjecteerde soldaat wordt verliefd tijdens een strijd met een mysterieuze blonde andere soldaat terwijl een sinistere megacorp achter hem aan zit’ resoneert nog steeds. Er zit gewoon zoveel hart en ziel in het spel dat je wel heel cynisch moet zijn om je daartegen te verzetten.

Hart en ziel is de reden waarom Final Fantasy 7 Remake meer is dan alleen een technische prestatie. We zien regelmatig opgepoetste versies van oudere games verschijnen. Sommige blijven trouw aan het origineel en verhogen de resolutie en framerate. Sommige proberen met de kennis van nu oude games schoppend en schreeuwend de 21ste eeuw in te sleuren door hier en daar spelsystemen te updaten. Maar wat Square heeft gedaan met Final Fantasy 7 is uniek. Dit is een totaal nieuwe game die toch het hart en de ziel van het bronmateriaal intact houdt.

Final Fantasy 7 Remake is nu beschikbaar voor PlayStation 4.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Live om 12:00: Het tweede grote Blijf Thuis Fifa 20-toernooi met jullie, Cody en Tjeerd 'Werkcultuur Rockstar is in positieve zin veranderd'
31

Reacties op: Final Fantasy 7 Remake is een nieuwe klassieker

• avatar

niqomipa

• 16 april 2020 09:29
    Prima review hoor maar hoe kan je nou met één van de grootste releases van dit jaar (misschien wel van de afgelopen paar jaar) een review zo ontzettend laat online zetten. 10 (!!!) dagen nadat het review embargo verliep. Hoe relevant ben je dan als gaming website? De game ligt al 15 (!!!) dagen bij de Mediamarkt.

Jullie zijn wel vaker wat later met reviews maar dit is wel echt een nieuw dieptepunt. Echt jammer.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

HarryHol

• 16 april 2020 09:47
    @niqomipa Yup. We weten het. We kregen pas heel laat de code. En het is zoals ik schrijf geen kleine game. We balen er zelf ook van, maar dit was overmacht.

• avatar

niqomipa

• 16 april 2020 10:39
    @HarryHol
    Bedankt voor je reactie, Harry.

Misschien denk ik er te simpel over, maar als ik hoofd redacteur was dan was ik zelf op zaterdag 4 april even naar de Mediamarkt gereden en had ik de game gehaald. Voor een site met sponsors als deze moet die 60 euro ook niet uitmaken. Je wil toch actueel zijn en bezoekers trekken. Deze review is nu mosterd na de maaltijd en inmiddels totaal niet relevant meer (op een enkele uitzondering na, misschien). Als dit nou gebeurt was bij <insert random game here> dan was dat tot daar aan toe, maar dit Final Fucking Fantasy 7 Remake! De remake waar zo'n beetje elke JRPG fan al jaren van droomt. Echt een gemiste kans.

Het is maar waar je je druk om kan maken in deze tijden.
    Ik maak me er niet druk om maar ik vind het wel jammer. Of mag dat niet? Mag ik niet zeggen dat ik teleurgesteld ben dat de review zo laat online is verschenen? Mogen we helemaal geen kritiek meer hebben?

• fonsrutte

• 16 april 2020 16:37
    @niqomipa voor mij is Final Fantasy een random game

• avatar

niqomipa

• 16 april 2020 23:09
    @fonsrutte
    Gefeliciteerd, fijn voor je. Wat is je punt precies?

• 004

• 16 april 2020 17:25
    @niqomipa Ik snap je punt wel maar ook niet. Je doet nu eigenlijk hetzelfde als waar je kritiek op geeft.

Iemand mag kritiek geven net zoals jij kritiek geeft en jullie kunnen het ergens over oneens zijn. No big deal.

Daarnaast kun je ondanks dat ik het argument van actueel zijn op een nieuwssite begrijp je ook waarde hechten aan de mening van een bepaalde site in het opzicht van een eerlijke of zo objectief mogelijk review of zelfs van een bepaalde reviewer ondanks dat de review een paar dagen later is.

Een mogelijk gevolg kan zijn dat als veel reviews te laat komen mensen overstappen naar sites die actueler nieuws presenteert. Afhankelijk van de bedrijfscultuur hoop ik dat er gewoon normaal gewerkt kan worden bij bedrijven en niet zoals bij sommige bedrijven in de game industrie (of enige andere sector) waarbij productie en leveren op de eerste plaats staat.

• avatar

niqomipa

• 16 april 2020 23:13
    @004
    Je kan het op geen enkele manier goed praten dat een review van een grote game als deze op een professionele site als GNL anderhalve week (dat is niet ‘een paar dagen’) na het verlopen van het review embargo online verschijnt.

• Hendrik_Klein

• 17 april 2020 14:27
    @niqomipa Inderdaad ik ben het met je eens!

• avatar

DenXD

• 16 april 2020 09:53
    @niqomipa Het is maar waar je je druk om kan maken in deze tijden.

• avatar

PietS.

• 16 april 2020 10:07
    @niqomipa

Moet je eens naar InsideGamer gaan… Op die site hebben ze al tijden geen reviews meer geplaatst. Niet van AC, Doom, Ori, FF… Niks gewoon. En vragen m.b.t. dit onderwerp worden gewoonweg genegeerd.

Ik denk dat IG gaat verdwijnen of gaat fuseren met Gamer.nl, maar dat ik pure speculatie vanuit mijn kant.

• Hendrik_Klein

• 16 april 2020 12:17
    @PietS. Ik las bij een ander artikel op gamer.nl dat IG een nieuwe website krijgt maar dat het wat vertraging heeft opgelopen. Zelf ben ik er voor om Gamer,IG,PU samen te voegen aangezien ze toch in hetzelfde kantoor zitten,liever één goede website dan drie middelmatige websites.

• avatar

PietS.

• 16 april 2020 13:03
    @Hendrik_Klein

Alweer een nieuwe (half werkende) website? Alsjeblieft niet zeg… Voeg alle sites gewoon samen inderdaad. Problem solved.

• avatar

Dokter Caspari

• 16 april 2020 13:19
    @PietS.

Ik las in een reactie op IG (ben jij daar geband ofzo?) van Dennis dat ze inderdaad met een nieuw platform bezig zijn dat een ander beestje moet gaan worden. Ze plaatsen nog wel member-content, maar reviews en andere artikelen worden op dit moment om deze reden gemeden.

Niqomipa,

Je irritatie is terecht, maar zelfs bij het halen van deze game in de winkel zouden Gamer veel te laat zijn met een recensie. Mosterd na de maaltijd zou het dus sowieso geworden zijn. Ze hebben in ieder geval (naar mijn idee) de tijd genomen de game goed door te spelen en van een complete review te voorzien. Ze hadden deze review wellicht eerder kunnen plaatsen, maar dan zou deze gebaseerd zijn op een halfbakken en gehaaste ervaring.

Daarbij weet je in deze tijden ook niet wat er nog meer speelt, het kan zijn dat de recensie halverwege overgenomen is door een ander omdat de collega (die deze taak oorspronkelijk kreeg) door Corona even wat anders aan zijn hoofd had dan werk. Dat dit soort zaken niet met de lezers gedeeld wordt snap ik volledig.

Maar dit is speculatie, maar zeker weten doe je het nooit.

• avatar

Fordon_Greeman

• 16 april 2020 10:15
    Tja veel sites pakken natuurlijk ook graag uit met exclusives zoals "WE HAVE THE FIRST EXCLUSIVE REVIEW!!" en dan vraag ik me af of alles wel is uitgespeeld. In the end, wat maakt het uit? Als je gamer.nl waardeert om hun reviews en niet of ze in sync lopen met andere sites, dan blijf je toch gewoon bij gamer.nl? Maar de waarheid zal in het midden liggen. ik begrijp dit punt ook wel.

• avatar

Mmo-veteran

• 16 april 2020 10:26
    Technisch fantastisch? Het is een mooie game maar op veel punten in de game zijn bepaalde texture van extreem lage kwaliteit (PS2 kwaliteit) dit vind ik technisch niet bepaald hoogstaand en eigenlijk ook onacceptabel voor de remake van Final Fantasy VII. Ook heb ik meerdere malen opgemerkt dat in de conversaties van sommige sidequests, het geluid niet juist is afgemixt waardoor het lijkt alsof een npc die dichtbij staat ver weg is en andersom.
    Tot slot merk ik dat events wel heel duidelijk getriggered moeten worden in deze game, "sta op dat punt en dan activeert deze scène" Dit haalt mij erg uit de game ervaring. Ook vind ik het erg vervelend dat npcs tot in den treuren gesproken zinnen blijven herhalen als je langs loopt.
    Deze game heeft echt nog een goede patch nodig om sommige technische mankementen weg te poetsen en daarom kan ik het nu niet eens zijn met het plus punt "technisch fantastisch"
    De verhaal momenten zijn wel zeer goed gedaan maar ik vind de gameplay als in zijn geheel niet echt heel vermakelijk als ik eerlijk ben, het zijn mij teveel fetch quests , teveel ongeïnspireerd level design en teveel onnodige uitspreiding van de game lengte.
    Ik ben een Final Fantasy fan van het eerste uur en VII is zeker een van mijn favoriete delen.
    Tijdens het spelen van deze remake kreeg ik alleen maar zin om het origineel weer op te starten, "sometimes less is more"
    Nee ik kan deze game helaas niet fantastisch vinden, ik had zo gehoopt dat Square Enix mij weer zou vastpakken zoals de games vroeger zo goed deden.
    Ik kan deze remake niet hoger geven dan een 7.5.

• avatar

Ichi

• 16 april 2020 10:29
    Niet slecht, maar mis best een aantal punten die jullie missen.
    - Upgrade van wapens is nieuw, je oude wapens kan je nog steeds prima gebruiken in de originele versie was dit niet zo.
    - Mini games, van Darten naar de Gym, Bike racen
    - De Quicktime event die voorkomt, had zelf niet verwacht dat ik die leuk zou vinden, maar die is gewoon geniaal
    - Materia laten maken, nieuwe materia
    - Extra moeilijkheidsgraad na uitspelen (niets voor mij, ben maar casual noob)

En wat betreft Jessie in de oude FF7, kon ze mij gestolen worden. Het boeide me niet, Wedge en Biggs deels maar dat is ook dankzij hun naam en mijn liefde voor StarWars. Maar Jessie heeft met deze game een plek in mijn hart gekregen. Ze lijkt inderdaad een beetje op Tifa, is dat erg? Kunnen personages niet meer op elkaar lijken?

• Jankoo87

• 16 april 2020 10:47
    "Daar komt ook bij dat het script van de game voor moderne begrippen niet altijd even sterk is. Het blijft een beetje ridicuul dat een groep ecostrijders een energiereactor opblazen en dan verbaasd zijn als dat enorm veel schade aanricht."

Speel de game zelf ook, maar denk dat je dit gedeelte niet goed begrepen hebt ;) als je het hier over de begin van de game hebt dan klopt het niet iig. De enorme schade aan die reactor had een andere reden. Ik wil niet spoilen dus speel dat gedeelte opnieuw of check youtube ;)

Voor de rest goede review.

• avatar

Ichi

• 16 april 2020 10:53
    @Jankoo87 Dit :)

• avatar

HarryHol

• 16 april 2020 10:53
    @Jankoo87 Ik weet wat je bedoelt, en idd geen spoilers. Maar dan nog. Vanuit het oogpunt van de personages is het raar. Beetje alsof Greenpeace een olietanker lek prikt en dan schrikt dat er zoveel olie naar buiten komt.

• avatar

Pug205GTi

• 18 april 2020 08:29
    @HarryHol Ben ik niet met je eens. Bekijk dat stuk na het gevecht in de reactor nog eens goed op Youtube, als je de gesprekken na de explosie goed leest snap je ook waarom er zo verbaasd gereageerd wordt.