Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
None

Final Fantasy 15

Een fantastische puinhoop

Geschreven door Harry Hol op

Conclusie

  • De relatie tussen de vier vrienden is het hart van een geweldig avontuur. De schitterende wereld met al zijn spannende geheimen is een genot om te verkennen. Hoewel het hoofdverhaal vaak onbegrijpelijk is en rare sprongen maakt, is het overheersende gevoel Final Fantasy terug. Nee, het is geen perfecte game, maar juist door de vreemde keuzes en ouderwetse spelsystemen heeft Final Fantasy XV meer persoonlijkheid dan de meeste Westerse open wereld-rpg’s. Wie wil perfectie als ‘vreemd Japans’ zoveel warme gevoelens losmaakt?
    Score: 90 Fantastisch
    • Gigantisch, heel veel te doen, schitterend vormgegeven wereld
    • Vechtsysteem niet diepgaand, geen evenwicht tussen open en lineair
Het leek er lange tijd op dat Square Enix zelf niet meer wist wat een ‘Final Fantasy-game’ nu eigenlijk is. De Final Fantasy XIII-trilogie leek een wanhopige zoektocht naar wat de fans nu eigenlijk wilden. Als de drie beren van Goudhaardje was XIII te lineair, XIII-2 had te weinig verhaal en XIII-3 te weinig tijd (want je zat constant naar een teruglopende doomsday-klok te kijken). En dan was er nog Versus XIII, een game die tien jaar geleden werd aangekondigd maar blijkbaar podiumvrees had. Het spel werd volgens de geruchten zelfs helemaal gecanceld. Was het dan eigenlijk gewoon voorbij met Final Fantasy? Moesten de echte fans het doen met de (zeker niet slechte) mmo en de singleplayer-werelden van weleer maar vergeten? Soms is een reeks gewoon op, toch?

Square Enix liet de reeks echter niet sterven, Versus XIII werd in tien jaar tijd omgetoverd in een heuse ‘main entry’ met zijn eigen nummer XV. Misschien als laatste poging om de reeks weer relevant te maken. Is het dan misschien symbolisch dat de game na enkele verwarrende cutscenes pas echt begint met het langzaam over de weg duwen van een kapotte auto? Een treffender beeld voor de staat van de reeks is niet denkbaar.

None

Om het beeld te versterken klinkt, terwijl de vier helden (Noctis, Promto, Gladiolus en Ignis) de auto voortduwen, opeens de klassieke song Stand By Me. Het is duidelijk: deze game gaat over vriendschap en de goede relatie tussen het viertal. Maar misschien ook een smeekbede van de ontwikkelaars: blijf bij ons! We weten het weer! Dit is Final Fantasy!

Verhaal

Het begint met prins Noctis, die door zijn vader op pad wordt gestuurd om zijn aanstaande bruid te ontmoeten. Samen met het eerder genoemde drietal gaat Noctis inderdaad op reis. De vier vrienden (die er uitzien als een Japanse boyband) hebben de beschikking over een luxe auto en kunnen al snel vrij rondreizen door de immense en mooie wereld. Een wereld die overigens best vreemd in elkaar zit. Er zijn auto’s, mobieltjes en videogames en eigenlijk alles wat je overdag ziet, zou ook onze wereld kunnen zijn. Toch zijn er verschillen, zoals de aanwezigheid van monsters en magie. En van demonen die de wereld ’s nachts zeer gevaarlijk maken. Final Fantasy XV’s setting is een soort magisch realisme. Een droomwereld. Een botsing tussen onze dimensie en een magisch rijk. En ondanks de vele vreemde incongruenties werkt dat.

Automaat

Het hebben van een auto in deze wereld is geen overbodige luxe. De afstanden zijn gigantisch en een rit van A naar B kan ettelijke minuten duren. In eerste instantie kun je alleen automatisch rijden. Dat wil zeggen dat Ignis achter het stuur zit en jij aangeeft waar je heen wilt. Later krijg je ook zelf het stuur in handen, maar denk niet dat je dan vrij rond kan crossen. De Regalia kan alleen over de snelweg rijden, en volgt een onzichtbare rails. De enige interactie die je hebt is gas geven en al dan niet een afslag nemen. In de meeste gevallen is automatisch rijden dan ook te verkiezen.

Wie overigens bang is dat het grootste deel van het spel bestaat uit passief uit het raam kijken, heeft het gelukkig mis. Niet alleen is het mogelijk om tijdens de rit te winkelen, maar ook kun je voor locaties die je al hebt bezocht de ‘fast travel’-optie kiezen. Hiermee teleporteer je in een paar seconden naar de plaats van bestemming. Het spel heeft meer van deze snelreisopties. Als je in een dungeon bent, bijvoorbeeld, kun je altijd met een flits terug naar de uitgang. En waar je je ook bevindt, je kunt altijd via fast travel terug naar waar je auto staat.

None
None

Behalve de auto krijg je op een gegeven moment ook de mogelijkheid om chocobo te huren, waarmee je snel door de wildernis kan rijden. Al deze system zorgen ervoor dat het verkennen van de wereld nooit een klus is. FFXV doet er alles aan om je niet nodeloos te laten dwalen.

Nacht

Een heel belangrijk onderdeel van de game is het gevoel dat je op een lange reis bent. Dit wordt onderstreept door de noodzaak om op veilige plekken te overnachten. Als het donker wordt, heersen zeer krachtige demonen over het landschap, en die kun je niet verslaan. Het is daarom zaak om een herberg te vinden of een kampeerplek. Op die laatste maak je kennis met de kookkunsten van Ignis, die als hij de juiste ingrediënten heeft allerlei maaltijden kan maken die je gedurende de dag een bonus op je stats geeft. Elk gerecht is ook in schitterend detail te bekijken. Voedselporno is het. In de beste zin van het woord.

Knok-tis

None

Uiteraard wordt er flink gevochten in dit spel. En hier wijkt de game het meest af van zijn voorgangers. In plaats van een turn-based of active time battle-systeem is XV bijna een actiegame. Door op cirkel te drukken blijft Notctis aanvallen. Met vierkantje ingedrukt ontwijk je aanvallen. Vierkantje put echter je mana uit, dus dat kun je niet onbeperkt blijven doen. Sommige aanvallen kun je via een quick-time event blokkeren en van daaruit een tegenaanval inzetten.

De belangrijkste tactische keuze die je maakt is met welk wapen je vecht. Noctis kan elk moment uit vier wapens kiezen via de vierpuntsdruktoets. Je kunt ten alle tijden ook tijdens het gevecht andere wapens op die plekken zetten. Dit is belangrijk omdat sommige vijanden alleen voor een bepaald wapen gevoelig zijn.

In plaats van een turn-based of active time battle-systeem is XV bijna een actiegame

Daarnaast is er een interessant magiesysteem. Noctis kan op bepaalde plekken in de natuur element-energie verzamelen. Met deze ijs-, vuur- en bliksem-energie kan hij spreuken maken door deze met elkaar en met allerlei items te mengen. Deze spreuken kan hij als wapen selecteren.

Hoewel al deze onderdelen prima werken, mist het uiteindelijk wel diepgang. De meeste gevechten kun je winnen door enkel op cirkel te drukken en af en toe op vierkantje. Een ander minpunt is de camera, die vooral in omgevingen met veel obstakels (zoals in bosrijke omgeving) steevast de minst handige positie kiest.

Een lapmiddel is de ‘wait-modus’ die je in de opties kunt selecteren. Gevechten verlopen dan zoals boven beschreven, maar als Noctis stilstaat bevriest de wereld. Je hebt dan de tijd om rond te kijken en je volgende doel te selecteren. Het werkt, maar is geen vervanging voor een echt turn-based-systeem.

Open

Het eerste deel van de game is ontzettend open. Je bent vrij om te gaan waar je wilt (al zijn er uiteraard wegen afgesloten vanwege plot-redenen) en komt allerlei zij-opdrachten tegen. Zo zijn er de ‘hunts’ die je in restaurants krijgt. Dit zijn de typische ‘ga daarheen en dood een aantal van die’-opdrachten, die verrassend leuk zijn. Daarnaast zijn er diverse personages in de wereld die eigen questlijnen hebben om te voltooien.

Die open wereld is zo ontzettend goed gemaakt en is zo leuk om te verkennen, dat het op een gegeven moment echt lastig is om jezelf ertoe te zetten om het verhaal maar weer te volgen. Vooral als je gevoelig bent voor de vis-minigame, waarbij je er op een gegeven moment achterkomt dat je midden in een magische wereld gewoon een paar echte uren aan het vissen bent. Deze minigame zou met een paar uitbreidingen misschien zelfs een volledig spel kunnen zijn.

En dan zijn er nog de schatten, verzamelplekken en ingrediënten die je kunt vinden. Wie een beetje OCD is kan hier zijn hart ophalen. De vier vrienden hebben bovendien hobby’s die ze levelen. Voor Noctis is dit vissen, voor Ignis koken. Een bijzondere is Prompto’s liefde voor fotograferen. Elke keer als je kampeert krijg je de foto’s te zien die hij gemaakt heeft en de beste kun je bewaren en zelfs delen op (echte) social media. Het zijn dit soort vreemde onderdelen die de game zoveel charme geeft. En de diverse foto’s die de vriendschap zo vastlegt onderstrepen opnieuw hoe belangrijk de relatie is tussen het viertal.

Versus XIII

De openheid van de wereld houdt helaas op een gegeven moment op. Als je vordert in het verhaal wordt de game opeens heel lineair. Hierbij is het spel bijna een spiegelbeeld van XIII, en wellicht is dit nog een overblijfsel van toen de game nog Versus XIII was. Hoe dan ook is het op tegen die tijd helaas zo dat je een vast pad moet volgen met event na event. Gelukkig is het tijdens deze fase nog wel mogelijk om terug te keren naar de open wereld om daar je side quests te voltooien. De manier waarop je dit doet is heel bizar en voelt als lapwerk. Het is fijn dat de optie er is, maar als je de optie ontdekt zul je waarschijnlijk net als wij denken: dit slaat nergens op.

None

Overigens is er nog een boel te doen in de wereld als het verhaal voltooid is. Er is niet echt een new-game-plus, maar wel kun je na de climax op je gemak genieten van alle content en optionele dungeons. Wat dat betreft is er dus geen reden voor stress als je niet alles voltooid hebt waar je aan begonnen was: dat kan gewoon.

Heerlijk imperfect

Wie een stap achteruit zet en XV zeer kritisch bekijkt, kan niet anders dan concluderen dat er veel vreemde keuzes zijn gemaakt. Keuzes die als je ze zo leest misschien absurd en onwerkbaar overkomen. Maar om een onverklaarbare reden werkt het wel. Het werkt juist door de imperfecties zo goed. XV blijft je verrassen. Dingen werken nooit echt zoals je ze verwacht. En er zijn heel veel optionele systemen en minigames die je compleet kunt negeren maar die het spel wel leuker maken. Niet sinds Final Fantasy VII was een Final Fantasy zo incoherent en tegelijk zo door en door charmant. De mix van magie en modern, van vriendschap en reizen, van auto’s en chocobo… het is onweerstaanbaar en een terugkeer naar de gloriedagen van de reeks. Final Fantasy is weer relevant.

Final Fantasy XV is getest op de PlayStation 4. De game is verkrijgbaar voor PS4 en Xbox One.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nintendo: "Zelda: Wind Waker 2 zou zich op het land afspelen" Nier: Automata verschijnt in maart
72

Reacties op: Final Fantasy 15

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    clausbmf

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    Vechtsysteem niet diepgaand? daar gaat het juist om. dus laat maar zitten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    TripleDad

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    @clausbmf
    Precies. Dat gecombineerd met, zoals gebruikelijk een onbegrijpelijk verhaal. Niet voor mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    garciagarcia

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    @clausbmf
    Zo sta ik er dus ook in

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Slicesilencer

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    @clausbmf
    Ik snap dat als je dat leest je denkt laat maar zitten. Maar toch werkt het oh zo goed. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik een beetje door een roze bril kijk en het battle systeem natuurlijk belangrijk is. maar de enkele steken die ze hebben laten vallen met het battle systeem maken ze meer dan goed met de rest

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Cornish

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    @Slicesilencer Het werkt matig; de camera is ook vaak om te huilen. Hopelijk weten ze dat in de toekomst nog te verbeteren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    coola

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    Terecht cijfer. Dit is imho game of the year 2016 voor mij.

    Dit is echt weer gewoon puur final fantasy. Zelfs het gevechts systeem is final fantasy waardig.

    Maar voorlopig blijft final fantasy VIII nog steeds mijn nummer 1

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Slicesilencer

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    @coola
    +1 zeker game van het jaar 2016. Hoewel ik FFVII nog steeds de beste vind staat FFVIII op een stevige 2de plaats :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    JaapGoose

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    Die intro is inderdaad ongelovelijk vet. De wereld overtuigt direct, het ziet er allemaal briljant en enorm gedetailleerd uit. Coleman sponsort de tentjes als je gaat wildkamperen, zelfs de chipszakjes in de stalletjes waar je kunt shoppen zien er levensecht uit - aan álles is gedacht. De kleine skits zijn voorzien van geweldige animaties (een van je teamgenoten pakt je even bij je schouder en geeft dan een handige tip), het enorm uitgebreiden levelling- en craftingsysteem is erg tof. Echt een briljante game en de 9 is m.i. volledig terecht.

    Overigens #nospoiler want ik zit pas redelijk aan het begin van het verhaal ;-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    worms_master

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    Ik vermaak me er al een tijdje erg goed mee. Enige minpunt vind ik je reisgenoten die af en toe echt tenenkrommend fout zijn, in uiterlijk, gedrag en uitspraken. Maar het voelt gelukkig weer als de Final Fantasy's uit het psx tijdperk. (Die als ze zulke goede graphics als deze + voice acting etc. hadden, ook erg fout waren denk ik)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • zuipbeschuit

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    Prachtige game! Ik heb er nu 20 uur in zitten, ben pas bij chapter 5, maar er is veel te doen, (ben dan ook level 35).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    garciagarcia

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    Kan iemand mij vertellen of de demo representatief is voor het gehele spel?

    Ik had deze gedownload om te kijken of de nieuwe FF stijl bij me past, ik ben namelijk iemand die FF9 de beste FF ooit vind. Daar werkt het vechtsysteem natuurlijk nog turn based.
    De gevechten in de demo van FF 15 waren niet echt spannend te noemen en voor mijn gevoel was ik alleen op vierkantje en rondje aan het drukken. Heel diepgaand was het vechten inderdaad niet.

    Ik denk dat mij dat echt tegen gaat staan als ik dit meer dan 3 uur lang moet gaan zitten doen. Dan kan het verhaal nog zo goed zijn, als het combatsysteem maar 1 laag heeft dan is de game gewoon niks voor mij. Ik wil wel uitgedaagd worden en dat werd ik nu totaal niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    HarryHol

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    @garciagarcia Ik zou zeggen: lees de review. Daar staan alle antwoorden op je vragen in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    garciagarcia

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    @HarryHol
    Ik zie in heel het artikel niks staan over de demo en of hetgeen wat je hierin doet representatief is voor de gehele game.

    Het is verder een goede review, maar je reactie op de mijne is niet echt een antwoord op de vraag die ik stel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    coola

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    @garciagarcia

    Nee de demo is niet representatief voor de volledige game. En vechten is echt veel meer dan enkel een button spammen. Voor de meeste vijanden moet je echt tactisch spelen. In dat opzicht is het echt weer final fantasy

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Marcus88

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    @coola waar heb jij het in godsnaam over? de game is zo simpel als het kan. Je houd vierkant ingedrukt (dodge) daarna cirkel (attack) houd dat even vol en je wint… dat is letterlijk alles. een gevecht toch lastig? maak wat magie douw er wat leuke shit in zo als poison (met een antidote) en wacht rustig af tot de enemy dood is. de game is veeeeeels te simpel en makkelijk en dit is echt niet final fantasy waardig (het gevechtssysteem) .. al in al blijft de game vet en is het het waard om te spelen… maar diepgang en tactiek? wtf man je speelt wel ff 15 toch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Cornish

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    @garciagarcia Gevechten zijn zo voorbij, de grootste vijand is de camera. Wat ik me heug van de demo is dat gevechten daarin nog wel eens lang konden duren; dat is in het uiteindelijke spel niet echt zo voor het overgrote deel, zolang je het juiste wapen kiest. De diepgang is niet echt veel veranderd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Flipski

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    @garciagarcia

    +1 voor de opmerking dat FF9 jouw favoriet is. Daar kan ik mij helemaal in vinden.

    Het vechtsysteem en de stijl spreken mij niet echt aan. Maar goed de FF na 9 hebben mij sowieso niet erg aangesproken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    garciagarcia

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    @Flipski
    Ik heb FF10 nog wel een kans gegeven, maar daar haakte ik vrij snel af. Wel was het vet dat je summons niet voor één beurt waren, maar dat je er echt het gevecht mee kon afmaken. Maar de FF's hierna heb ik niet aangeraakt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Slicesilencer

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    Ik sluit me volledig aan bij dit cijfer. Ook de omschrijving "een fantastische puinhoop" beschrijft inderdaad kort wat deze game is. Ik ben niet al te lang geleden FF7 uit de ps store gekocht en weer van voor naar achteren uitgespeeld (al de zoveelste keer). nu 1 maand later speel ik FF15 en heb ik een beetje hetzelfde gevoel. Final Fantasy is altijd mijn favoriete game reeks geweest en met deel 15 weet ik weer waarom. Je word echt in de game gezogen en het is altijd erg moeilijk om de joystick weer neer te leggen. Ik betrap mezelf er soms op dat ik op de klok kijk en merk dat het alweer bijna ochtend is :'). Me gevoel te hebben geuit nu wat meer inhoudelijk op de game.

    Ik heb er nu 11 uur opzitten en ik ben nog niet eens langs de eerste blokkades(mensen die het spelen weten wat ik bedoel) de drang om de exploren in deze game is werkelijk groot. Ik heb er inderdaad moeite mee om soms het verhaal weer op te pakken.

    Open wereld is geweldig, Battle systeem werkt verfrissend goed, Grafisch is de game echt prachtig(ondanks dat ik een PS4 Pro heb verkies ik er toch voor om de lite variant te spelen zodat ik de game op 60FPS kan spelen). Wat ik echt een enorm plus punt vind is dat je pas leveled als je uitrust. Als je gedurende de dag aan het hunten bent en XP verzamelt en op een gegeven moment behoorlijk wat XP hebt en merkt dat het al donker begint te worden krijg je toch een enorme spanning mee omdat je weet dat er s'avonds overal enorm sterke monsters op de loer liggen en weet dat als je dood gaat al je XP weg is.

    Voor de mensen die nog twijfelen kan ik alleen maar aanraden voor deze game te gaan want het is het meer dan waard.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    coola

    • 4 maanden, 2 weken geleden
    Ohja ik raad iedereen aan om met controller lay-out C te spelen. Speelt echt het beste.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.