FIM Speedway Grand Prix 3 | Gamer.nl

Speedway is niet echt de meestpopulaire motorsport in Nederland. Toch is het in een aantal Oost-Europese landen volk port nummer één. Geen wondereigenlijk, want het is een spectaculaire sport om naar te kijken.Vier motorcoureurs rijden op een onverharde ovalen baan op motorenzonder remmen. Om niet uit de baan te vliegen, moeten ze somscentimeters van elkaar verwijderd, driftend door een bocht sturen.Spectaculaire ongelukken zijn geen uitzondering. Het is echter maarde vraag of de sport in de digitale vorm van FIM Speedway Grand Prix3 even boeiend weet te blijven.

Het antwoord hierop iskort: nee. FIM Speedway 3 slaagt er niet in boeiend te blijven.Hieraan liggen meerdere oorzaken ten grondslag. Gebrek aan afwerkingis er een van. Ontwikkelaar Techland is zo vriendelijk geweestcommentatoren toe te voegen om het gevoel van realisme te verhogen.Echter, bij de introductie van een race begint het al te dagen dat zedat beter niet hadden kunnen doen. Het VVV-verhaaltje over hetstadion en omgeving worden ongeïnspireerd afgeraffeld waardoorhet klinkt alsof de commentatoren de avond voor de race iets te diepin hun wodkaglaasjes hebben gekeken. Tijdens een race wordt het er alniet beter op. Duidelijk is te horen dat het commentaar wordtafgespeeld door verschillende geluidsfragmenten achter elkaar tezetten. Het is soms zelfs evenschrikken als een zin rustig wordt ingezet, terwijl aan het einde denaam van de coureur plotseling zonder reden enthousiast en luid wordtuitgeroepen.

Maar de gameplay is waar het om draait toch? Ja.Daarom is het jammer dat Techland ook hier de mist in gaat. Watanders een spectaculaire sport is om te bekijken (en zonder twijfelook is om te doen), kan in FIM Speedway 3 niet langer dan een paarrondjes blijven boeien. Grotendeels ligt dit aan de aard van desport: rondjes rijden. Theoretisch zou dit niet eens een probleemzijn, mits je het gevoel zou krijgen dat je een speedwaymotor in eenhectische strijd voor de eerste plaats naar de finish loodst. Daarvanis geen sprake. De besturing voelt bovendien zweverig aan. Je glijdtmaar wat heen en weer. Je zou willen dat de interactie van je motormet de modder gepaard gaat met wat meer feedback. Het kost hierdoorde grootste moeite om niet tegen de boarding te knallen of juistbinnendoor te schieten. Het is mogelijk je motor op te waarderen metbetere onderdelen, maar het is net wat te weinig om het tuning tenoemen. Het rijgedrag van de motoren verandert dermate dat je erbeter door gaat rijden.

Fansvan speedway zullen veel bekende namen voorbij zien komen, want hetspel maakt gebruik van de officiële speedway licentie van 2008.In FIM Speedway 3 kun je dan ook een volledig seizoen voltooien ofeen van de toernooien die hier onderdeel van uitmaken. Verder zijnook de mogelijkheden aanwezig om je rijvaardigheden te oefenen of omeen enkele race te rijden. Allemaal de standaard kost dus. Online zouje eventueel je krachten kunnen meten met anderen, ware het niet dater niemand online is om tegen te racen.

Een pluspuntje is nogwel aan te wijzen in deze anderzijds ondermaatse game. Grafisch zienzowel coureurs als motoren er goed uit. Ook de replays gevennet dat kleine beetje gevoel van een echte speedway race. Dan wordtook pas duidelijk dat het effect van opstuivend stof en opspattendemodder best realistisch aandoet. En dat is het ook wel zo'n beetje.De stadions zien er nogal doods uit. Eenmaal ingezoomd op de modderzie je dat er wel enige vorm van structuur is te bekennen. Dit heeftechter alleen maar een averechts effect, aangezien het in schrilcontrast staat met de zweverige besturing.