Speedway is niet echt de meest populaire motorsport in Nederland. Toch is het in een aantal Oost-Europese landen volkssport nummer één. Geen wonder eigenlijk, want het is een spectaculaire sport om naar te kijken. Vier motorcoureurs rijden op een onverharde ovalen baan op motoren zonder remmen. Om niet uit de baan te vliegen, moeten ze soms centimeters van elkaar verwijderd, driftend door een bocht sturen. Spectaculaire ongelukken zijn geen uitzondering. Het is echter maar de vraag of de sport in de digitale vorm van FIM Speedway Grand Prix 3 even boeiend weet te blijven.

Het antwoord hierop is kort: nee. FIM Speedway 3 slaagt er niet in boeiend te blijven. Hieraan liggen meerdere oorzaken ten grondslag. Gebrek aan afwerking is er een van. Ontwikkelaar Techland is zo vriendelijk geweest commentatoren toe te voegen om het gevoel van realisme te verhogen. Echter, bij de introductie van een race begint het al te dagen dat ze dat beter niet hadden kunnen doen. Het VVV-verhaaltje over het stadion en omgeving worden ongeïnspireerd afgeraffeld waardoor het klinkt alsof de commentatoren de avond voor de race iets te diep in hun wodkaglaasjes hebben gekeken. Tijdens een race wordt het er al niet beter op. Duidelijk is te horen dat het commentaar wordt afgespeeld door verschillende geluidsfragmenten achter elkaar te zetten. Het is soms zelfs even schrikken als een zin rustig wordt ingezet, terwijl aan het einde de naam van de coureur plotseling zonder reden enthousiast en luid wordt uitgeroepen.

Maar de gameplay is waar het om draait toch? Ja. Daarom is het jammer dat Techland ook hier de mist in gaat. Wat anders een spectaculaire sport is om te bekijken (en zonder twijfel ook is om te doen), kan in FIM Speedway 3 niet langer dan een paar rondjes blijven boeien. Grotendeels ligt dit aan de aard van de sport: rondjes rijden. Theoretisch zou dit niet eens een probleem zijn, mits je het gevoel zou krijgen dat je een speedwaymotor in een hectische strijd voor de eerste plaats naar de finish loodst. Daarvan is geen sprake. De besturing voelt bovendien zweverig aan. Je glijdt maar wat heen en weer. Je zou willen dat de interactie van je motor met de modder gepaard gaat met wat meer feedback. Het kost hierdoor de grootste moeite om niet tegen de boarding te knallen of juist binnendoor te schieten. Het is mogelijk je motor op te waarderen met betere onderdelen, maar het is net wat te weinig om het tuning te noemen. Het rijgedrag van de motoren verandert dermate dat je er beter door gaat rijden.

Fans van speedway zullen veel bekende namen voorbij zien komen, want het spel maakt gebruik van de officiële speedway licentie van 2008. In FIM Speedway 3 kun je dan ook een volledig seizoen voltooien of een van de toernooien die hier onderdeel van uitmaken. Verder zijn ook de mogelijkheden aanwezig om je rijvaardigheden te oefenen of om een enkele race te rijden. Allemaal de standaard kost dus. Online zou je eventueel je krachten kunnen meten met anderen, ware het niet dat er niemand online is om tegen te racen.

Een pluspuntje is nog wel aan te wijzen in deze anderzijds ondermaatse game. Grafisch zien zowel coureurs als motoren er goed uit. Ook de replays geven net dat kleine beetje gevoel van een echte speedway race. Dan wordt ook pas duidelijk dat het effect van opstuivend stof en opspattende modder best realistisch aandoet. En dat is het ook wel zo'n beetje. De stadions zien er nogal doods uit. Eenmaal ingezoomd op de modder zie je dat er wel enige vorm van structuur is te bekennen. Dit heeft echter alleen maar een averechts effect, aangezien het in schril contrast staat met de zweverige besturing.